کد خبر: ۵۰۷۹۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
نگاهی به تاریخ معاصر دامپزشکی:
«دکتر علیرضا منادی» گفته بود: اگر با انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت سلامت مخالفت شود، پیشنهاد می‌کنیم دامپزشکی در زیرمجموعه یک معاونت به طور مستقیم زیر نظر ریاست جمهور متمرکز شود ...
 

حکیم مهر: ۱۰ سال پیش در چنین روزی، نایب رئیس وقت کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با تصویب کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و در صورت تصویب صحن مجلس، سازمان دامپزشکی کشور و موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی زیر وزارت جدید سلامت، رفاه و تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

«دکتر علیرضا منادی» با بیان این که یک فوریت طرح ادغام وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رفاه و تامین اجتماعی در کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان مجلس تصویب شده است، گفت: بر اساس این طرح سازمان دامپزشکی کشور و موسسه تحقیقاتی و واکسن و سرم‌سای رازی از زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی جدا شده و به وزارت جدید سلامت منتقل شدند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: پیش از 80 درصد وظایف سازمان دامپزشکی کشور مرتبط با بحث بهداشت جامعه و مسوولیت‌های وزارت بهداشت است.

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: از هزار و 800 نوع بیماری انسان بیش از 50 درصد یعنی 832 بیماری مشترک بین انسان و دام هستند که منشاء آنها فرآورده‌های خام دامی مانند گوشت، شیر و فرآورده‌های پروتئین دام است.
منادی گفت: بعد از تصویب کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این طرح در صحن مجلس مطرح می‌شود و با توجه به این که مخالفت جدی با آن وجود ندارد، پیش بینی می‌شود در جلسه علنی مجلس هم به تصویب برسد.

وی این ادغام را گام مهمی در جهت اعتلای سلامت جامعه و توجه به ریشه ایجاد سلامت یعنی بحث بهداشت در بخش دام و فرآورده‌های دامی دانست و گفت: همچنین اگر انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت سلامت مخالفت شود، پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اهمیت بهداشت عمومی، وظایف دامپزشکی در زیرمجموعه یک معاونت به طور مستقیم زیر نظر ریاست جمهور متمرکز شود.

پی‌نوشت حکیم مهر:

حضور چندین ساله دکتر منادی به عنوان یک دامپزشک در جمع هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، فرصت مغتمنی بود که جایگاه دامپزشکی در کشور به آنچه که شایسته آن است ارتقاء یابد، ولی متاسفانه از این فرصت به خوبی استفاده نشد.
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
3
همان موقع هم عوامل پشت پرده وزارت جهادکشاورزی همانند کاری که الان در پس گرفتن امضاهای نمایندگان مجلس در استیضاح آقای حجتی انجام داده اند، به سرعت تمام دست به کار شدند و از هر طریق ممکن جلوی طرح الحاق موسسه رازی و سازمان دامپزشکی را به وزارت بهداشت گرفتند و الان وضعیت طوری شده است که بانیان اصلی قرار گرفتن سازمان دامپزشکی در وزارت جهادسازندگی و سپس جهادکشاورزی صادقانه اعتراف می کنند که هدف آنها خیر بود و نمی دانستند که چنین وضع شوم و وخیمی برای سازمان و موسسه رازی پیش خواهد آمد که سازمان دامپزشکی از چند برابر شدن واردات گوشت یارانه ای نه تنها غمگین نمی شود بلکه به شکل رسانه ای به جای آقای حجتی اظهار مسرت و شادمانی هم می کند.

به قول معروف:

چی می خواستیم و
چی شد!!!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
2
با توجه به تحولات جدید در قرن 21،
وظایف و تکالیف سازمان حکومنی دامپزشکی فراتر از درمان دام ها رفته است و به جز طب پیشگیری نیروهای مسلح، آموزش و پژوهش پزشکی و حفاظت از حیاط وحش،
اساسا در دو محور سلامت غذایی از خوراک دام تا سفره انسان و
مبارزه با بیماری های زئونوز مثل آنفلوانزای پرندگان، سل، بروسلوز، هاری، شاربن، مشمشمه و CCHF خلاصه می شود.

تنها بیماری مهم دامی که می توان گفت اختصاصا برای نشخوارکنندگان کشور معضل است تب برفکی است که البته خود ان هم فعلا در حد بک زئونوز کم اهمیت مطرح است و معلوم نیست در آینده دور و نزدیک با توجه به جهش های متداول این ویروس وحشی چه اتفاقی در این رابطه خواهد افتاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
3
از لحاظ مدیریتی عمرشان تمام شد ولی بازهم به انها یک کارهای مفیدی میخواستند انجام بدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
0
حکیم مهر!
به قول اون مقام مسئول چرا اینقدر زخم رو نمک ما می پاشید؟!
دامپزشکی اون موقع خوب بود چون اولویت مامات این نبود:
روابط عمومی اولویت من بوده و در این حوزه به صورت شبانه روزی وقت صرف میکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
مقامات صحیح است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
واقعا دولت اقای احمدی نژاد خیلی پیگیر مسائل بخش دامپزشکی و کشاورزی بود . افسوس که گذشت و تمام کارهایش را ناتمام گذاشتند
نیک آیین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
3
ما استاد فرصت سوزی هستیم.
متاسفانه اقتدار و جایگاه سازمان دامپزشکی در این چند سال اخیر رو به افول بوده و گویا عزمی برای حل مساله وجود ندارد اما برای پاک کردن صورت مسئله دستان زیادی در کارند.
مجید
|
United States of America
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
2
مافیایی که مانع از الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت شد خوب میدانست اگر وزارت بهداشت بانی آموزش و کار دامپزشکان باشد نمی تواند سه ورودی در یک سال (مهر و بهمن A,وB) سه برابر ظرفیت اعلام شده دانشجو بردارد و شهریه سنگین دامپزشکی را به جیب بزند . از طرف دیگر وزارت سیب زمینی و زراعت میدانست بدونه دامپزشکی دیگر چیزی در چنته ندارد و عملا تبدیل به طبل تو خالی میشود چون واردات گوشت و چرخه نظارت بر آن را هم از دست میداد .البته مافیای گوشت هم در آن زمان نقش فعالی در ماندن دامپزشکی در وزارت جهاد ایفا کرد .
نا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
1
یک سوال ایا ده سال پیش هم شفافیت حکیم جان اینجور بود یا نظرات غیرقابل انتشار از نظرات منتشر سبقت می گرفتند احسنت به حکیم شفاف
نظر شما
ادامه