کد خبر: ۵۰۸۱۴

رئیس اداره دامپزشکی اردستان گفت: واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل حدود 159 روستا با 50 هزار قطعه پوشش کامل با هزینه حدود 1میلیارد ریال به صورت رایگان انجام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر میثم استکی» پیش از ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری، اظهار کرد: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی در بین پرندگان است که باعث می‌شود تلفات سنگینی را در این بخش برجای بگذارد.

وی با بیان اینکه این بیماری می‌تواند تا صد درصد تلفات را بین پرندگان موجب شود، افزود: در یک سال گذشته بیش از 76 هزار قطعه طیور در مرغداری‌های صنعتی اردستان به دلیل بیماری نیوکاسل معدوم سازی شدند. علائم کلی عصبی از قبیل پیچش گردن، فلجی و اسهال سبز رنگ در نهایت مرگ را به دنبال دارد.

رئیس اداره دامپزشکی اردستان با بیان اینکه پیگیری در هر موضوعی قطعاً می‌تواند خسارت‌های کمتری را در برداشته باشد، گفت: این بیماری به واسطه روش‌هایی مانند تزریقی، خوراکی، اسپری کردن و... انجام می‌شود و در حال حاضر روشی که در روستاها استفاده می‌شود روش خوراکی است.

استکی با اشاره به اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی بر علیه بیماری نیوکاسل، تصریح کرد: این طرح با توجه به وسعت وسیعی که در شهرستان اردستان وجود دارد قرار است با همکاری دیگر دستگاه‌ها انجام شود. پیش بینی شده حدود 159 روستا با 50 هزار قطعه پوشش کامل با هزینه حدود 1میلیارد ریال به صورت رایگان انجام گیرد. هر چقدر بتوانیم ایمنی را در روستاها افزایش دهیم پرورش مرغ صنعتی را بیشتر حفظ کردیم.

وی حجم روستاهای زیر پوشش دامپزشکی اردستان را معادل نیمی از روستاهای کل استان اصفهان عنوان کرد و گفت: از دهیاران، شوراهای روستایی و تمام اهالی روستا درخواست می‌کنیم همکاری لازم را با همکاران دامپزشکی داشته باشند. نکته قابل توجه این است که طیور باید 4 الی 5 ساعت قبل از مصرف واکسن، تشنه باشند.

تنها کشتارگاه شهرستان اردستان اتاق پیش سرد ندارد

رئیس اداره دامپزشکی اردستان در ادامه با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: این بیماری مشترک بین انسان و دام رواج دارد و در دام‌ها علائم خاصی به غیر از یک تب نمی‌بینیم ولی در انسان تا حد مرگ پیش می‌رود.

استکی با بیان اینکه این بیماری به روش مستقیم و غیرمستقیم به انسان سرایت می‌کند افزود: تب کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند. همچنین مصرف کردن مستقیم گوشت آلوده از راه‌های عامل انتقال این بیماری است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم از این بیماری جلوگیری کنیم باید هر گوشتی از کشتارگاه که به قصابی منتقل می‌شود نیازمند اتاق پیش سرد است، تأکید کرد: در تنها کشتارگاه شهرستان اردستان اتاق پیش سرد راه‌اندازی شده ولی به بهره‌برداری نرسیده است. متولی اصلی راه‌اندازی این بخش شهرداری‌های اردستان و زواره هستند که هنوز اقدامی انجام ندادند.

رئیس اداره دامپزشکی اردستان اضافه کرد: شهر مهاباد به عنوان قطب دامپروری و کشتار بالای دام در آن منطقه هنوز کشتارگاه ندارد و کشتار در آن منطقه به صورت سنتی انجام می‌شود که خطرات خود را دارد.

استکی با بیان اینکه اگر اتاق پیش سرد در کشتارگاه اردستان وجود داشت تا حدود زیادی مشکل انتقال این بیماری از بین می‌رفت، گفت: مردم توجه داشته باشند که تهیه گوشت از مراكز مورد تأیید بهداشتی و دامپزشكی و فریز كردن گوشت قبل از مصرف در دمای فریزر به مدت سه تا چهار ساعت، ویروس تب كنگو را از بین می‌برد و پختن درست و كامل گوشت مصرفی نیز همین اثر را خواهد داشت.

 
نظر شما
ادامه