کد خبر: ۵۰۸۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

وقتی قیمت دام زنده سنگین ۱۵ هزار تومان کاهش می‌یابد اصولاً قیمت هر کیلو گوشت باید ۳۰ درصد کاهش یابد اما قیمت گوشت امروز بار دیگر گران شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از گسترش‌نیوز، خبر ارزانی، آن‌هم در زمانه‌ای که اخبار گرانی‌های ناگهانی، همه را کرخت و بی‌حس کرده است عجیب، شیرین است. به‌هرحال این اتفاق نادر افتاد و رئیس اتحادیه دامداران ایران از کاهش قیمت دام خبر داده بود.

«حسین نعمتی» اظهار داشته بود: با توجه به پایین آمدن قیمت دام زنده سبک و سنگین، قیمت گوشت قرمز نیز باید کاهش یابد بنابراین مسئولان دستگاه‌های متولی و نظارتی باید این موضوع را پیگیری کنند. آیا این اتفاق واقعاً افتاده است یا به‌زودی خواهد افتاد؟

برای پیگیری بیشتر موضوع با رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تماس گرفتیم اما پاسخ وی، شیرینی خبر اول را بر ما تلخ کرد. چرا؟ دام زنده ارزان شده است اما ... با گسترش‌نیوز همراه باشید.

گرانی گوشت احتمالاً به خاطر نزدیک شدن عید قربان است

«علی‌اصغر ملکی»، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی در پاسخ این سوال که قیمت گوشت کاهش داشته است؟ گفت: همین‌الان در کشتارگاه هستم. نه‌تنها کاهش قیمت نداشته‌ایم بلکه گرانی هم داریم. هم قیمت گوساله و هم گوسفند افزایش پیدا کرده است. امروز قیمت هر کیلو گوشت گوساله ۲ تا ۳ هزار تومان بیشتر شده است.

ملکی در ادامه افزود: به‌هرحال چیزی که ما در کف بازار می‌بینیم با آنچه درباره ارزانی گفته می‌شود نمی‌خواند. البته با توجه به نزدیک بودن ایام عید قربان، دام را دپو می‌کنند که در وقت مناسب در غرفه‌های میوه و تره‌بار عرضه کنند. همه این عوامل روی بحث قیمت تاثیر خواهد گذاشت. قیمت گوشت وارداتی هم افزایش یافته است.

قیمت گوشت باید ارزان شود

جهت بررسی بیشتر موضوع با رئیس اتحادیه دامداران کشور تماس گرفتیم. «حسین نعمتی» اظهار داشت: در ماه‌های گذشته که قیمت دام زنده افزایش پیدا کرده بود هر کیلو گوساله را به قیمت ۴۲ هزار تومان و گوسفند را تقریباً ۵۷ هزار تومان از ما می‌خریدند.

در یکی دو ماه گذشته قیمت هر کیلو گوساله ۱۵ هزار تومان کاهش یافت و به ۲۷ هزار تومان رسید. قیمت گوسفند زنده هم حدود ۷ هزار تومان کاهش یافت.

وقتی قیمت دام زنده ۱۵ هزار تومان ارزان می‌شود اصولاً قیمت هر کیلو گوشت باید ۳۰ درصد کاهش یابد. در شرایطی که قیمت هر کیلو دام زنده بین ۷ تا ۸ هزار تومان پائین آمده است قیمت هر کیلو گوشت هم قاعدتاً باید ۱۵ هزار تومان ارزان شود.

وضعیت تولیدکنندگان در مقایسه با زمانی که قیمت هر کیلو گوشت ۲۲ هزار تومان بود تفاوت چندانی نداشته است. مگر می‌شود قیمت دام زنده کاهش یابد ولی قیمت گوشت همچنان بالا باشد. اگر قیمت دام ۵ هزار تومان بیشتر شود بلافاصله ۲۰ هزار تومان به قیمت گوشت اضافه می‌شود. حداقل خودتحریمی نکنیم.

آماده مناظره هستم

وی در پایان اظهار داشت: ۹۰ درصد قیمت تمام‌شده گوشت به قیمت دام زنده مربوط می‌شود. محصول تولید نیست که گرانی پلاستیک و ارز را بهانه کنیم. من از همین‌جا آمادگی خود را با هرکسی که مخالف این استدلال است اعلام می‌کنم. دردناک است که کار به‌جایی رسیده که مردم ۲۰۰ گرم گوشت می‌خرند.

در پایان باید پرسید که چرا قیمت گوشت علی‌رغم کاهش قیمت دام، نه تنها کاهش نیافته بلکه روند صعودی دارد؟ آیا متولیان امر در وزارت کشاورزی و صمت و نیز سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نباید به این مورد مهم رسیدگی کنند و پاسخ قانع‌کننده‌ای به مردم ارائه کنند؟

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
میلیاردها دلار 4200 تومانی با حمایت پایان ناپذیر وزارت جهادکشاورزی به جیب دلالان واردکننده می رود و در مقابل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هر دو ضرر می کنند.
نظر شما
ادامه