کد خبر: ۵۰۸۵۱

دوره آموزشي «شناخت سيستم مراقبت و مانيتورينگ بيماري هاي دام و نحوه گزارش دهي» در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان با حضور مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، معاون سلامت، روسا و کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمان و شبکه های دامپزشکی شهرستان ها برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر صدیقه کاظمی نیا» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان، مدرس دوره مذکور با بیان اهمیت یادگیری و به کاربردن سیستم مراقبت بیماری های دامی، بیان داشت: به دلیل اهمیت وافر مراقبت بیماری های دامی، لحاظ نمودن و شناخته شدن این مبحث به صورت مهارت پایه ای و اصولی جهت کارشناسان مبارزه با بیماری و در نهایت خارج کردن ان از منظر یک مبحث تشریفاتی، تشکیل واحد مستقل مراقبت بیماری های دامی یکی از برنامه های این اداره کل در آینده ای نزدیک خواهد بود.

وی  اهداف سیستم مراقبت را تشخیص زود هنگام بیماری ها و تعریف منطقه بیماری (عاری از بیماری) عنوان نمود و بیان داشت: به منظور طراحی یک سیستم مراقبت موثر می بایست داشتن گزینه های مراقبت در دسترس  با توجه به اهداف مختلف و توانایی مقایسه و ارزیابی گزینه های مختلف به نحوی که بتوان بهترین ترکیب را انتخاب نمود  مد نظر قرارداد.

دکتر کاظمی نیا سه واژه مراقبت، پایش و ارزیابی و نیز کنترل، حذف و ریشه کنی را بطور کامل توضیح و تفاوت آن ها را بیان نمود.

وی در بیان منبع اطلاعات مراقبت، مراقبت فعال و غیر فعال و مزایای هرکدام را با بیان چندین نمونه الگو توضیح داد و در مبحث تمرکز بر بیماری، مراقبت هدفمند و عمومی و تفاوت ایندو را به صورت مفصل بیان نمود.

این مقام مسئول یاداور شد که هدف عمومی مراقبت بیماری ها جمع آوری اطلاعات جهت حمایت از تصمیم گیری در راستای بهبود یا حفظ سلامت حیوانات و رفاه آنهاست، ضمن اینکه تمام کسانی که درتنظیم سیاستهای کنترل بیماری های ملی دخیلند، بازرگانان، صنعتگران، پرورش دهندگان و سازمان های بین المللی، ذینفعان مراقبت بیماری ها می باشند.

دکتر کاظمی نیا هدف از پوشش جمعیت را نسبتی از جمعیت که حقیقتا مورد بررسی قرارگرفته است اعلام نمود و بیان داشت : دو رهیافت که دراین زمینه می تواند استفاده شود، نمونه برداری و سرشماری می باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان در بیان نمایندگی یک سیستم مراقبت، چنین گفت : میزان نمایندگی یک سیستم مراقبت مبتنی بر این اصل است که اطلاعات کسب شده تا چه حد دقیق و معرف کل جمعیت می باشد، که درصورت اختلاف بین حیوانات موجود درسیستم مراقبت و حیوانات جمعیت منبع، سیستم مراقبت نمایانگر نبوده و بایاس (اختلاف مقدار واقعی جمعیت و مقدار اندازه گیری شده توسط مراقبت ها) وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه مباحث چگونگی تشخیص و تستهای معین آزمایشگاهی که جهت آن بکار می روند را بیان نموده و گفت : درمراقبت عمومی برای هر حیوان یک داده وجود دارد ولی درمراقبت سندرومیک ( مراقبت مبتنی بر نشانه ها و سندرومهای بیماری ) تعداد زیادی داده بصورت نشانه ها بکار می رود که آنالیز دیتاها را بغرنج می کند.

وی در ادامه مباحث سیستم مراقبت غیر مستقیم، عوامل خطر (ریسک فاکتورها)، کیفیت مراقبت (حساسیت)، مراقبت جهت اندازه گیری توزیع بیماری (شیوع و بروز)، کیفیت اندازه گیری شیوع (خطای سیستماتیک و تصادفی)، سیستم گزارش دهی غیرفعال بیماری ها، مراقبت نماینده و مراقبت مبتنی برخطر و تمایز ایندو، مزیتها و الزامات مراقبت مبتنی برخطر و در نهایت تنوع جمعیت را توضیح داد.

لازم به ذکر است که این دوره آموزشی به روش کارگاهی برگزار گردیده و برای افراد شرکت کننده، گواهی آموزشی معتبر نیز صادر خواهد شد.

 
نظر شما
ادامه