کد خبر: ۵۰۸۶۵
 

گاندوها در فصل تابستان روحیه تهاجمی بیشتری پیدا می‌کنند و به گفته مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان بازیگوشی کودکان بلوچ و نزدیکی بیش از حد به محل زیست این حیوان جانشان را تهدید می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دو حمله از سوی گاندوها به فاصله یک هفته به دو کودک بلوچ قلب‌ مردم ایران را جریحه‌دار کرد.

از میان این دو اتفاق حمله گاندوی به یک دختر بچه 10 ساله از روستای کشاری شهرستان سرباز از توابع باهوکلات دردناک‌تر بود، دختربچه بازیگوش در فصلی که گاندو روحیه تهاجمی بالایی دارند به نزدیکی رودخانه باهوکلات‌ می‌رود و در اثر حمله گاندو دست راستش را از دست می‌دهد.

این اتفاق 28 تیرماه رخ داد و حدود 5 روز بعد در روستای کهرین یک پسر 8 ساله به نام ذکریا در اثر حمله این حیوان از ناحیه پای چپش مجروح می‌شود و خوشبختانه پس از درمان‌های اولیه ذکریا به خانه بازمی‌گردد.

در خبرها آمد که کودکان ساکن روستاهای حاشیه رودخانه سرباز معمولا برای برداشت آب به حاشیه این رودخانه می‌روند و به این دلیل مورد حمله گاندو‌ها قرار می‌گیرند.

دو سال پیش هم یک کودک در اثر حمله این تمساح جان باخته است.

«وحید پورمردان» مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اظهار تاسف از این اتفاقات با اشاره به اینکه گاندو روحیه مهاجم دارد و هر جنبده‌ای که نزدیک قلمروش شود تصور می‌کند برای تخریب زیستگاهش آمده و به آن حمله‌ور می‌شود، گفت: حمله به این دو کودک سیستانی در اثر بازیگوشی‌شان بوده است.

وی ادامه داد: تمامی هزینه‌های درمانی این دو کودک از سوی سازمان محیط زیست پرداخت شده و قرار است برای دختر بچه‌ای که دستش را از دست داده است از محل صندوق ملی محیط زیست دیه وخسارات وارده پرداخت شود.

پورمردان گفت: مردم مطمئن باشند که این کودک را رها نمی‌کنیم و قرار است برای ادامه درمان به تهران آورده شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم سیستان به خوبی روحیه گاندوها را می‌شناسند به همین دلیل هیچ وقت گزارشی از حمله گاندو به یک فرد بزرگسال را تا به امروز نشنیده‌ایم، گفت: سالیان درازی مردم این منطقه با گاندوها زندگی مسالمت آمیزی داشته‌اند، و به خوبی می‌دانند که در فصل تابستان، گاندوها روحیه مهاجم پیدا می‌کنند نباید به آن‌ها نزدیک شد.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه محیط‌بانان برای آموزش به بومیان و کنترل محل زیست آن حیوان در منطقه حضور دارند و حتی نحوه رفتار این حیوان را در مدارس به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند، گفت: با وجود این آموزش‌ها ممکن است کودکان در منطقه وسیع باهوکلات به زیستگاه گاندوها نزدیک شوند.

فیلم حاضر نشان از نگاه کودکانه به این گونه مهاجم دارد، آنها با شادمانی به شکرانه ترسالی بدون ترس از گاندوها در رودخانه باهوکلات آب‌بازی می‌کنند می‌گویند هیچ ترسی از گاندو ندارند.

اما پورمردان درباره برداشت آب از رودخانه این مناطق از سوی کودکان سیستانی و در پاسخ به این پرسش که آیا امکان حصارکشی منطقه زیست گاندو وجود ندارد، اینطور توضیح داد که در منطقه وسیع تحت حفاظت باهوکلات مخازن آبی دست‌ساز بسیاری وجود دارد، این مخازن دست‌ساز با نام محلی «هوتک» شناخته می‌شوند، یک منبع آبی برای مردم محسوب می‌شود و به دلیل این نیاز آبی و گستردگی منطقه نمی‌توان آن‌را با حصارکشی محصور کرد.

مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه گاندوها برای رفع نیاز تغذیه‌شان به کسی حمله‌ور نمی‌شوند، گفت: در اتفاق اخیر قطع شدن دست این دختر بچه و یا مرگ پسر بچه‌ای که دو سال پیش در اثر حمله گاندو رخ داد شاهد بودیم که حیوان اعضای بدن این کودکان را نخورده و تنها به آنها حمله‌ور شده است.

وی در خصوص وضعیت زیستی گاندوها در دیگر مناطق جهان گفت: بنگلادش، برمه و پاکستان از جمله زیستگاه‌های اصلی این گونه تمساح هستند که با وجود بی‌توجهی به حفاظت از اینگونه اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت گاندو را در لیست گونه‌های در معرض انقراض قرار داده‌اند.

پورمردان ادامه داد: با وجود کاهش آمار جهانی این گونه به خاطر بهبود زمینه‌های حفاظتی آن در ایران آمار گاندوها در ایران رو به افزایش است.

وی گاندوها را منبع خوبی برای درآمدزایی استان سیستان و بلوچستان دانست و گفت: به واسطه گردشگری و استفاده‌های تجاری با رعایت اصول زیست محیطی در زمینه تکثیر و پرورش می‌توانیم از این گونه درآمد بسیار خوبی برای سیستان فراهم کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان از ایجاد نخستین مرکز نگهداری و تیمار داری این تمساح در منطقه ریکوکش خبر داد و گفت: در حال تبدیل کردن این مرکز نگهداری به یک مرکز بوم‌گردی هستیم و این پروژه تا امروز 80 درصد پیشرفت داشته و می‌تواند زمینه بازدید از گاندوها را برای عموم مردم ایران فراهم کند.

 

نظر شما
ادامه