کد خبر: ۵۰۹۲۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس کانون انجمن‌های صنفی داروخانه‌های دامپزشکی سراسر کشور:
«دکتر سعید فروتن» افزود: ضمناً پیشنهاد شد یک نفر رابط میان سازمان دامپزشکی کشور و بخش خصوصی تعیین گردد تا همکاران بطور مستمر با ایشان در ارتباط باشند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: هفته گذشته، اعضای هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی داروخانه‌های دامپزشکی سراسر کشور، روزهای پر مشغله‌ای را گذراندند که از جمله مهمترین فعالیت‌های این نهاد صنفی، می‌توان به برگزاری دو جلسه جداگانه، یکی با رئیس سازمان نظام دامپزشکی و دیگری با معاونت تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی داروخانه‌های دامپزشکی سراسر کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر، به بیان جزئیات این جلسات می‌پردازد. «دکتر سعید فروتن» به گلایه‌های انجمن در خصوص افزایش غیر معمول و کارشناسی نشده تعرفه‌های صدور پروانه تاسیس و تمدید اشاره می‌کند و می‌گوید: «پیشنهاد شد با توجه به وسعت بخش خصوصی و نقش سازمان دامپزشکی در حل مشکلات همکاران، یک نفر رابط میان سازمان و بخش خصوصی تعیین گردد.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، در جلسه با رئيس سازمان نظام دامپزشکی کشور چه گذشت؟

در این جلسه اهم موضوعات مطروحه در ۲ بخش مورد بررسی قرار گرفت که ابتدا مشکلات عمومی که تهدیدکننده امنیت شغلی و جایگاه اجتماعی کلیه دامپزشکان هستند مطرح شد.

حکیم مهر:‌ آیا در خصوص مسائل عمومی به نتیجه‌ای رسیدید؟

نتیجه‌ای که گرفتیم ارائه راهکارهایی در خصوص کاهش جذب دانشجو توسط دانشکده‌های دامپزشکی و به‌ویژه دانشگاه آزاد بود. همچنین پیشنهاد برگزاری آزمون فعالیت حرفه‌ای برای دامپزشکانی را دادیم که قصد دریافت پروانه دارند.

از طرفی مشکلات اختصاصی داروخانه‌ها مشتمل بر ایراداتی که در ویرایش دوم سیاست‌گذاری تأسیس داروخانه‌ها وجود دارد، مطرح شد.

حکیم مهر: چه ایراداتی؟

اصلی‌ترین ایراد آن حذف پروانه مسئول فنی است که این معضل برای بسیاری از همکاران شاغل در داروخانه‌ها تحت عنوان مسئول فنی، موانع بزرگی ایجاد کرده است؛ مثلا سبب به مخاطره انداختن شخصیت حقوقی داروخانه‌ها شده و مشکلات عدیده‌ای را برای برخی از موسسین و کلیه مسئولین فنی شاغل در این حوزه ایجاد نموده است.

مطلب مهم دیگری که در این جلسه مطرح شد، اعتراض به افزایش غیر معمول و کارشناسی نشده تعرفه‌های صدور پروانه تاسیس و تمدید بود که مقرر شد در اسرع وقت جلسه‌ای جهت بازنگری تعرفه‌ها و اصلاح آن برگزار شود. در مورد هزینه کلاس‌های بازآموزی نیز انتقاداتی مطرح شد که در نهایت مقرر شد با ایجاد تغییر در نحوه برگزاری، مبلغ پرداختی کاهش یابد.

در پایان جلسه مذکور نیز توافق صورت گرفت که از این پس در مورد تصمیم گیری‌ها برای همکاران بخش خصوصی، حتما مشاوره با کانون‌ها یا انجمن صنفی‌های هر گروه انجام و نظرات آنان لحاظ شود.

حکیم مهر: جلسه با معاونت تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور چطور بود؟

در این جلسه که در دفتر دکتر رضاییان‌زاده برگزار شد، عموم مطالب مطرح شده در خصوص همان مشکل پیش‌گفت یعنی ایرادات دومین ویرایش سیاست‌گذاری تأسیس داروخانه بود. ما این معضل را با دکتر رضاییان‌زاده هم مطرح کردیم. مهمترین ایراداتی هم که به آن اشاره کردیم، شامل ایرادات وارد بر نحوه امتیازبندی بود. همچنین درخواست کردیم ترتیبی اتخاذ شود تا فروش دارو تنها و تنها از طریق داروخانه صورت پذیرد.

یکی دیگر از معضلات اصلی ما کمبودهای دارویی وسیع داروهای مجاز است، درحالی که همین داروها به شکل غیرمجاز به وفور در دسترس هستند. ضمنا بسیاری از داروهای اسب و حیوانات خانگی خارج از فارماکوپه هستند که کمبود آنها کاملا ملموس است. عملکرد متفاوت پخش‌های استانی در استان‌های مختلف و عدم تطابق میزان توزیع دارو با نیاز استان یکی دیگر از مشکلاتی بود که در جلسه به آن اشاره کردیم.

از طرفی فروش وسیع دارو اعم از داروهای فارماکوپه یا خارج از آن، خارج از چرخه تعریف شده و به‌صورت غیرمجاز که سبب به مخاطره افتادن بهداشت عمومی می‌شود، مساله دیگری بود که به آن اشاره شد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

در پایان این جلسات مقرر شد جلسه‌ای مشترک با نمایندگان نظام و کانون در خصوص اصلاح ویرایش دوم و بازنویسی ویرایش سوم سیاست‌گذاری تاسیس و تمدید پروانه داروخانه‌ها برگزار شود و نظرات کارشناسی شده و مستدل کانون دریافت تا در حد قوانین و مقررات موجود اعمال گردد.

ضمنا پیشنهاد شد با توجه به وسعت بخش خصوصی و نقش سازمان دامپزشکی در حل مشکلات همکاران، یک نفر رابط میان سازمان و بخش خصوصی تعیین گردد تا همکاران بطور مستمر با ایشان در ارتباط باشند. این پیشنهاد مورد استقبال آقای دکتر رضائیان‌زاده قرار گرفت.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
2
17
شما حق ندارین داروخونه رو به پیرمردها بدین
ایمان
|
Germany
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
1
12
به جای آسان کردن اخذ پروانه و رونق اقتصادی هروز دنبال یه داستان جدید برای سنگ اندازی هستن ...................... خواهش با این طرح های من دراوری مشکلات را بیشتر نکنید و شاهرگ مشکلات را که بهتر از همه میدونید قطع کنید.
ناشناس
|
France
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
3
16
به شرطی که پروانه داران فعلی هم ازمون بدهند در صورت قبولی تمدید شوند
در صورتی هم که ۲ یا ۳ بار رد شدند تمدید نشوند
پاسخ ها
دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
چشم ، منتظر شرط گذاری شما بودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
10
این بی ثباتی و عوض کردن ضوابط طی هر چند ماه نشون از ..... سردرگمی ..... مدیران بالایی دامپزشکی داره و تنها اثرش دلسردی و سردرگمی فعالان بخش خصوصی هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
9
فلسفه وضع قانون در تمام تمدنهای بشری ایجاد ثبات و شناخت حقوق و تکالیف افراد و نهادها در مقابل هم هست ولی در کشور ما متاسفانه با تغییر روزانه و فکر نشده قوانین دائم مشکل برای مردم ایجاد میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
5
یعنی داروخانه ها برای مطب ها تعیین تکلیف می کنند؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
عزیزم مگر تا حالا غیر از این بوده...!
دامپزشکی یعنی داروخانه...
و هیچ کس یارای مقابله با اونا را نداره...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
0
2
.................. افرادی که مجوز دارند هم امتحان بدند بعد مجوز خودتون را تمدید کنند ..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
0
3
چطور در سیستم دولتی هیچ قاعده و قانونی خاصی نیست مثلا به اسم کمبود نیرو هر تخلفی می شود مثلا در یک استان یک مهندس شیمی را گذاشته اند رییس آزمایشگاه دامپزشکی بدلیل آنکه کمبود نیرو داریم و یا در یک استان دیگر که کمبود نیرو هم نیست یک مهندس کشاورزی مسئول و همه کاره آزمایشگاه دامپزشکی است چون توصیه فلانی است و مشابه این مثال ها فراوان ولی وقتی کار به بخش خصوصی می رسد آزمون و تخصص و... این تناقضات تا کی باید ادامه پیدا کند . من خودم مسئول آزمایشگاه خصوصی در یکی از استانهای بزرگ کشور می باشم و تخصص اینجانب میکروبیولوژی است از اداره برای بازدید آمده اند در خصوص کشت میکروب و ... نظر می دادند از مهندس بازدیدکننده پرسیدم رشته تحصیلی شما چیست ؟ گفت مهندس کشاورزی هستم . می خواستم چیزی بگویم همکارانشان گفتند حرفی نزنید ایشان برادر فلانی هستند؟ واقعا جای تاسف دارد ...
رئیس دارو و درمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
0
1
روز به روز شاهد نابودی سازمان دامپزشکی کشور هستیم واقعا در مدیران سازمان نیروی متفکر و آینده نگر وجود ندارد کار بجایی رسیده که تدوین دستورالعمل ها و شیوه نامه ها را هم به بخش خصوصی واگزار کنید با این فرمون که دارن میرن در آینده بسیار نزدیک دریافت پروانه داروخانه و درمانگاه برای فارغ التحصیلان جدید غیر ممکن خواهد شد ضمنا اگر قرار باشد موسس داروخانه بجای خود یک مسئول فنی با یک میلیون و پانصد هزار تومن بگزارد بهتر است پروانه داروخانه را به کاردان ها و حتی دیپلمه ها هم بعنوان موسس بدهید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
0
1
جنابعالی زمانی که مجوز داروخانه گرفتین در آزمون صلاحیت شرکت کردین ؟ ........................ فقط از جوونا سابقه و رزومه میخواین خب بهشون فرصت بدین فکر جدید هم وارد بازار بشه شاید ایده جدیدی داشته باشه و دامپزشکی از این وضعیت خارج بشه ... ویرایش دوم طبق اظهار خودتون قرار بود 3 سال دستکاری نشه 3 ماه هم دوام نیاورد ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
0
0
اگه این طوره پس باید واسه تمدید پروانه پیرمردها هم آزمون بزارید.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
0
0
برای ایجاد اشتغالزایی باید کلیه محدودیتها را برای صدور هر نوع مجوز از جمله داروخانه،مرکز واکسیناسیون و .... را از سر راه دامپزشکان بردارید و یک فضای انحصاری برای یک عده خاص ایجاد نکنید تا سایر دکترهای دامپزشک بتوانند در یک فضای رقابتی آزاد درکنار هم کار کنند تا هر کس که لیاقت بیشتری دارد درآمد بیشتری کسب کند، تا انگیزه و امید در بین جوانان و دانشجویان و تازه فارغ التحصیل شدگان این قشر فرهیخته از جامعه افزایش یابد.الان برای زدن داروخانه محدودیت فاصله و جمعیت را برداشتند و داروسازان می توانند به راحتی داروخانه بزنند،چرا برای زدن یک داروخانه دامپزشکی اینقدر ایراد می گیرید،در معاونت درمان وزارت بهداشت هرگز برای دادن مجوزها به بخش خصوصی مثلا برای پزشک،فیزیوتراپ، تغذیه ،بینایی سنجی و ... به راحتی مجوز می دهند.چرا کسی که در رشته سنگین دامپزشکی به مدت 7 سال از عمر خود را سپری کرده تازه بعد فارغ التحصیلی باید بیشتر از 7 سال دیگر دنبال مجوز بدود، ........... بر سازمان دامپزشکی با این قوانین دست و پا گیر
نظر شما
ادامه