کد خبر: ۵۰۹۲۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
در آستانه اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری:
در بخشی از این گزارش آمده است: دامپزشکان از نظر واحد‌های درسی با اختلاف قابل ملاحظه بیش از دندانپزشکان و داروسازان درس می‎خوانند و اصولاً در طب از آنان توانمندتر هستند ...
 

حکیم مهر: خبرگزاری دانشجو نوشت:

تعداد آزمون‌های سرنوشت‌ساز زندگی کم نیست، انسان‌ها معمولا در طول زندگی خود امتحانات و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند و یکی از این امتحانات مهم در دوران نوجوانی است، آزمونی به اسم کنکور! آزمونی پردغدغه که دانش‌آموزان برای موفقیت در آن، شبانه‌روز تلاش می‌کنند. در حقیقت داوطلبان کنکور سراسری برای ساخت آینده‌ای روشن هدف‌گذاری بلندمدتی را انجام می‌دهند و به امید یافتن شغل و تامین زندگی خود، رشته دانشگاهی مناسبی را انتخاب می‌کنند.

 با توجه به نزدیک شدن به روز‌های اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۸ و شروع انتخاب رشته داوطلبان قصد داریم تعدادی از رشته‌های دانشگاهی مهم و پرتقاضا را به گونه‌ای معرفی کنیم که هر داوطلب با آگاهی کامل بتواند رشته تحصیلی سرنوشت‌ساز خود را انتخاب کند.

پس در این روزها، پرونده ویژه «آشنایی با رشته‌های دانشگاهی» ما را دنبال کنید، این قسمت «رشته دامپزشکی».

رشته دامپزشکی جزو رشته‌های پرمتقاضی گروه علوم تجربی است که داوطلبان در دو مقطع کاردانی و دکتری حرفه‌ای می‌توانند در آن تحصیل کنند. هدف این رشته کنترل، پیشگیری و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی و درمان بیماری‌های دامی است البته فارع التحصیلان این رشته می‌توانند در کنترل بهداشتی محصولات دامی و کنترل و ریشه کنی بیماری‌های مشترک انسان و دام به فعالیت بپردازند.

بهتر است بدانید اگر از طریق کنکور سراسری مستقیما برای مقطع دکتری حرفه‌ای پذیرفته نشوید، پس از مقطع کاردانی دامپزشکی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حرفه‌ای بایستی مجددا در کنکور‌های مرتبط شرکت کنید.

در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دکترای دامپزشکی در ایران حدود ۷۵۰ نفر است و غیر از دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد هم در این رشته نسبت به جذب دانشجو اقدام می‌کند. برای تحصیل در مقطع دکترای حرفه‌ای رشته دامپزشکی، دانشجویان باید ۲۲۴ واحد درسی شامل ۲ واحد دروس عمومی، ۲۴ واحد دروس پایه، ۸۹ واحد دروس اصلی، ۴۹ واحد دروس تخصصی، ۱۰ واحد دروس بالینی دامپزشکی، ۶ واحد کارآموزی، ۲۰ واحد کارآموزی انترنی و ۶ واحد پایان نامه و گزارش تحقیق را طی ۷ سال بگذرانند.

دانشگاه‌های تهران، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید باهنر کرمان، رازی کرمانشاه، سمنان و زابل از طریق کنکور سراسری دانشجوی دکتری حرفه‌ای دامپزشکی پذیرش می‌کنند.

اما ویژگی‌های این رشته محبوب و پرتقاضا چیست؟

اگر علاقه به کار با حیوانات یا امور پزشکی (ورود به سالن کالبدگشایی، جراحی و سروکار داشتن با خون و غیره) و یا حوصله تحصیل طولانی و امتحانات بعضاً دشوار را ندارید از انتخاب رشته دامپزشکی حتماً صرفنظر کنید.

دامپزشکان از نظر واحد‌های درسی با اختلاف قابل ملاحظه بیش از دندانپزشکان و داروسازان درس می خوانند و اصولاً در طب از آنان توانمندتر هستند.

بازار کار رشته دامپزشکی چگونه است؟

یک دامپزشک از تأسیس داروخانه دامپزشکی و آزمایشگاه تشخیص طبی دامپزشکی گرفته تا مطب (برای طبابت در زمینه‏‌های گوناگون) و نیز مسئولیت فنی کارخانجات بسته بندی مواد غذایی بخصوص با منشاء دامی تا عضویت هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و مراکز تحقیقاتی مانند مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و همچنین مسئولیت فنی و نظارت بهداشتی در کشتارگاه‌های دام و طیور توانمندی دارد.

حیطه فعالیت یک دامپزشک و توانمندی وی بسیار وسیع است به طوری که این حرفه را دارای تنوع و گوناگونی بسیار زیاد می ‏دانند، درحقیقت اثرگذاری خدمت دامپزشک از مزرعه تا میز غذا است.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
United States of America
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
1
7
سال ۸۷ من و امسال من رو همین طوری خام کردید و پای صندلی های خالیتون نشوندید حالا یک فارق التحصی بیکار هستم مثل ۸۰ درصد از یچه های هم دانشکده ای خودم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
2
3
خیلی ای و تاب داده ولی واقعیت این نیست . مسول فنی شدن با مدرک دکتری و حقوق 1 تومن شد شغل آخه
مجید
|
United States of America
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
1
3
عجب داستان شیرینی نوشته ! وقتی بعد از فارغ التحصیلی با ماهی ۲-۳میلیون مشغول به کار شوید (البته اگر آن هم باشد !)از خواب بیدار میشود دامپزشکی یک باتلاق بود هر چقدر بیشتر دست و پا میزنی بیشتر فرو میروی .
غیر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
8
2
خیلی هم رشته خوبیه ، شما هم مثل پزشکا اینجوری میگین که بازار کارتونم خراب نشه،کاملا خبرگزاری درست گفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
ای کاش که واقعا اینجوری بود
ناشناس
|
France
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
3
0
این متن خبریتون پر از اشکاله. توصیه میکنم قبل انتشار یه بار متن رو با دقت بخونید. متاسفم براتون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
کجای آن نادرست است؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
1
1
حکیم مهر فقط دنبال سایت خبریه که خبر را منتشر می کنه نه محتوا!
با سند ثابت می کنم خبر اگر در العالم و فارس و مشرق و تسنیم و خبرگزاری دانشجو باشه از نظر حکیم مهر سراسر جهالت و غیر تخصصی و تحجر و .... است ولی اگر شرق و آفتاب و ... هر چی بگن سراسر روشنفکری و امید و .... است چون به قول استاد رضا رویگری در اخراجیها 3 این سایتها هم ریش حکیم مهر اند!
نظر شما
ادامه