کد خبر: ۵۱۰۲۲
تعداد نظرات: ۶ نظر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری از پیگیری موضوع تلف شدن چند رأس دام سبک در شهرستان کوهرنگ خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، «دکتر حسین صالحی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اظهار داشت: طی گزارش واصله به شبکه دامپزشکی شهرستان کوهرنگ، مبنی بر تلف شدن چند رأس دام سبک (گوسفند)، کارشناسان شبکه دامپزشکی این شهرستان به محل اعزام و پس از اخذ تاریخچۀ بیماری و مشاهدۀ علایم در دام‌های تلف شده و اظهارات دامدار، به بروز بیماری شاربن در دام‌های تلف شده مشکوک شدند.

وی افزود: برای تأیید تشخیص این بیماری، براساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی، نمونه‌برداری‌های لازم صورت گرفته و نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع ارسال شده است.

صالحی عنوان داشت: واکسیناسیون علیه بیماری شاربن، در جمعیت دام سبک و سنگین استان به ویژه در سطح شهرستان کوهرنگ هر ساله انجام می‌شود و در این مورد، طبق اظهارات صاحب دام‌های تلف شده، این تعداد دام سبک از استان خوزستان خریداری و به منطقۀ کوهرنگ آورده شده‌اند و از آنجایی که در استان خوزستان واکسیناسیون علیه بیماری شاربن به صورت هدفمند انجام می‌شود، لذا این دام‌ها به دلیل نداشتن سابقۀ واکسیناسیون علیه شاربن، به بیماری مذکور حساس بوده و با توجه به سطح آلودگی بسیار بالای منطقه کوهرنگ (خاک منطقه) درگیر بیماری و تلف شده‌اند.  

دکتر صالحی بیان داشت: علت مرگ ناگهانی دام دلایل مختلفی دارد که باید بیماری‌هایی نظر انتروتوکسمی، شاربن، مسمومیت‌ها و ... تفریق شوند در همین راستا و جهت مشخص شدن علت اصلی تلفات، نمونه‌بردای لازم جهت اقدامات تشخیصی تکمیلی انجام و نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع ارسال شده است.

هرچند با تشخیص تفریقی بیماری بر اساس مشاهدات و علایم موجود و تا مشخص شدن تشخیص نهایی، عملیات واکسیناسیون در کانون بیماری و اطراف آن به صورت ویژه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: لاشه دام‌های تلف شده با نظارت کارشناسان دامپزشکی به صورت بهداشتی معدوم و دفن شدند.

دکتر صالحی توصیه کرد: دامداران نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان که توسط دامپزشکی و در زمان‌های مختلف انجام می شود اهمیت بیشتری نشان داده و با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری‌‌های لازم را داشته باشند.

از طرفی رعایت شرایط امنیت زیستی، عدم خرید دام از مراکز و محل‌هایی که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی نیستند، عدم خرید دام‌هایی که سابقه واکسیناسیون ندارند یا سابقۀ واکسیناسیون آنها کامل نیست و نگهداری جداگانۀ دام‌های تازه خریداری شده به مدت حداقل 21 تا 45 روز و ... می‌توانند از بروز چنین رخدادهایی جلوگیری کنند.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
1
......................
دیروز تلفات انسانی در خراسان امروز تلفات دامی در کوهرنگ
...................
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
1
1
وقتی واکسیناسیون شاربن هدفمند میشه همین میشه. بعضی بیماریها شوخی بردار نیست که هدفمند میکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
1
حفظ سرمایه دامی در وزارت تاجر مسلک جهاد کشاورزی غیر ممکن شده است.
نصف شدن جمعیت دامی و خالی شدن روستاها از دام و دامداری و شکایت همسایگان حتی از نگهداری مرغ و خروس؟؟! در دهات گواه این مدعاست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
1
تکرار سرنوشت روسای ادوار. درابتدا همه حوزه ها مشکل داشت بعد همه چی خوب شد الان هم مشکلات دارن زیاد میشن . احتمالا تا قبل از ۱۴ مهر اتفاقاتی میافته .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
انشاءالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
1
ای داد بیداد
نظر شما
ادامه