کد خبر: ۵۱۰۴۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
دکتر دانلوپ در اسکاتلند متولد شد و تحصیلات دامپزشکی خود را در دانشگاه ادینبورگ سپری نمود؛ وی حرفه دامپزشکی را به مدت ۱۰ سال در اسکاتلند دنبال کرد و سپس به ایرلند مهاجرت نمود ...
 

حکیم مهر: «دکتر جان بوید دانلوپ» در تاریخ 5 فوریه 1840 در اسکاتلند دیده به جهان گشود. رشته تحصیلی وی دامپزشکی بود و بیشتر فعالیت خود را در ایرلند انجام داد. او که با ساخت دستگاه های لاستیکی آشنا بود، لاستیک های بادی را برای دوچرخه فرزند خود اختراع کرد. دکتر دانلوپ موسس شرکت معروف «دانلوپ تایرز» که امروزه یکی از غول های صنعت تولید تایر در جهان محسوب می شود، می باشد.

به گزارش حکیم مهر، وی در مزرعه ای در دبورورن، آیرشایر شمالی متولد شد و تحصیلات دامپزشکی خود را در دانشگاه ادینبورگ سپری نمود. دکتر دانلوپ حرفه دامپزشکی را برای تقریباً ده سال در اسکاتلند دنبال کرد و سپس در سال 1867 به ایرلند مهاجرت نمود.

وی کلینیک دامپزشکی داون (Downe Veterinary Clinic) را به همراه برادرش «جیمز دانلوپ» در شهر داون پاتریک ایرلند تأسیس کرد که یکی از بزرگترین کلینیک های دامپزشکی ایرلند محسوب می شد. دکتر دانلوپ در طول بیست سال فعالیت دامپزشکی، نه تنها به پیشرفت این علم کمک نمود و اهمیت آن را به مردم فهماند، بلکه با معالجه حیوانات بیمار و جلوگیری از انتشار بیماری ها و تربیت عده ای کمک دامپزشک، خدمات شایان توجهی به عموم اهالی نمود .

جرقه اولیه شکل گیری شرکت «دانلوپ» نه به واسطه وسایل نقلیه چهار چرخ و نه نمونه های دو چرخ شکل گرفت. در سال 1988، «دکتر جان بوید دانلوپ» در حال تماشای پسر خود سوار بر سه چرخه ای بود که از تایرهای لاستیکی بدون باد برای حرکت روی سطح سنگفرش استفاده می کرد. وی دریافت که نه تنها حرکت سه چرخه کند است، بلکه پسرش شرایط راحتی را نیز تجربه نمی کند .

دانلوپ به منظور ایجاد تجربه ای جدید و راحت تر از سواری برای فرزند خود، چرخ های سه چرخه وی را با لایه های لاستیکی نازک پوشاند آنها را با چسب به هم متصل کرد و بوسیله تلمبه توپ های فوتبال آن را باد کرد. بدین ترتیب، وی اولین سامانه هوای ثابت تاریخ را اختراع کرد و زمینه های لازم برای تولید اولین تایر بادی را پایه ریزی کرد .

کمتر از یک سال بعد اختراع دانلوپ برای اولین بار در دوچرخه های مسابقه ای مورد استفاده قرار گرفت. دوچرخه سوار ناشناسی به لطف تایرهای بادی قادر شد تا طی یک دوره از مسابقات دوچرخه سواری به رقیبی جدی برای دوچرخه سواران مطرح آن زمان مبدل شود. از این رو، اختراع دانلوپ به سرعت جایگاه خود را در مسابقان ورزشی موتوری باز کرد.

پس از آن، دانلوپ بلافاصله اختراع خود را به ثبت رساند و شروع به توسعه ویژگی های آن برای آغاز یک سرمایه گذاری تجاری کرد. خیلی زود فعالیت های وی در قالب شرکت «تایر بادی دانلوپ» به شهرت رسید. در سال 1890، دانلوپ اولین کارخانه تولید تایر خود را در شهر دوبلین ایرلند افتتاج کرد و سه سال پس از آن، نخستین کارخانه این شرکت خارج از کشور ایرلند، در شهر هاناو آلمان تاسیس شد.

تا سال 1895، تایرهای دانلوپ در کشورهای دیگر جهان مانند فرانسه و کانادا نیز به فروش می رسیدند، و کارخانه های این شرکت در آمریکا و استرالیا نیز راه اندازی شده بود. در سال 1898، دانلوپ تصمیم به جابجایی مرکز اصلی خود از دوبلین گرفت. در ابتدا این شرکت به کاونتری انگلیس رفت و در سال 1902 به تاسیسات 400 هکتاری بیرمنگام که بعدها به نام «فورت دانلوپ» شناخته شد، نقل مکان کرد .

در سال 1910، دانلوپ وارد بازار مالزی شد و کارخانه 50 هزار هکتاری لاستیک سازی خود را افتتاح کرد. در سال 1913، دانلوپ فعالیت های خود را بیش از پیش در آسیا گسترش داد و اولین کارخانه تایرسازیش در شهر کوبه ژاپن را افتتاح کرد. دانلوپ طی 20 سال موفق شد تا لاستیک های سخت و بدون باد را منسوخ کند، و از شرکتی پیشگام در تولید لاستیک های بادی به شرکتی چند ملیتی جهانی مبدل شود. محصولات این شرکت در سراسر جهان تولید شده و در سراسر جهان نیز به فروش می رسیدند .

دکتر جان بوید دانلوپ در 23 اکتبر سال 1921 میلادی چشم از جهان فرو بست.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
3
مخترع موبایل هم یک دامپزشک بود که "مگافون" روی آن گذاشت.ابتدا غول مخابراتی خاورمیانه و شمال آفریقا و حوزه شرق اروپا بود لیکن به ورشکستگی کشیده شد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
آنچنان ورشکسته هم نیستند.با رفقا و هم تیمی هایشان در ........... بیرینسشان پا گرفته است و خوب دارند در میارن.تازه از استان همجوار هم دارند نیرو منتقل می کنند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
7
نتیجه اخلاقی رشته دامپزشکی درامد و بازار کارش خوب نیست در نتیجه از استعداد و توانایی و هوش خود در زمینه های دیگر استفاده کنید و به پول و شهرت و زندگی عالی برسید در کنارش از اسم دکتر هم مثل دکتر دانوب استفاده کنید
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
خیلی جالب بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
واقعا مغزهایی در دامپزشکی مشهود است که دارن هرز می روند خدا قوت
نظر شما
ادامه