کد خبر: ۵۱۰۴۵

دامپزشک حیات وحش محیط زیست خراسان رضوی آخرین وضعیت درمانی پلنگ زنده‌گیری شده در مرز ترکمنستان را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، براساس اطلاعات اولیه این پلنگ در روستای ارباب ما بین شهرستان درگز و سرخس و در مرز ترکمنستان زنده‌گیری شده بود و مشاهدات اولیه حاکی از این بود که این پلنگ از زخم عفونی در صورت و دست خود رنج می‌برده است.

در طول یک هفته گذشته تمامی اقدامات درمانی برای این پلنگ در دانشگاه فردوسی مشهد صورت گرفته، اما اینک اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه حال عمومی این پلنگ چندان مساعد نیست.

این پلنگ براساس برآورد‌ها جزو پلنگ‌های پارک ملی تندوره در درگز بوده و به گفته دامپزشک حیات وحش محیط زیست خراسان رضوی احتمالا قلمرو خودش را در این پارک از دست داده و مجبور شده از این پارک خارج شود.

«دکتر فربد هومن» دامپزشک حیات وحش محیط زیست خراسان رضوی گفت: این پلنگ با شرایط عفونی در طبیعت زنده‌گیری شد؛ در واقع حیوان با «عفونت منتشر» روبه‌رو بود و وزن زیادی را نیز از دست داده بود.

دامپزشک حیات وحش محیط زیست خراسان رضوی نکته‌ای را از نظر فیزیولوژیک و نحوه زندگی این پلنگ در میان می‌گذارد و عنوان می‌کند: وقتی پلنگ به روستا نزدیک می‌شود و مجبور می‌شود برای تامین غذا به روستا مراجعه کند در واقع از چرخه طبیعت خارج شده، زیرا پلنگ بسیار مغرور است و حاضر به چنین کاری نیست، اما این پلنگ به‌خاطر زخم‌های عفونی که احتمالا نتیجه نزاع با یک گراز وحشی بوده دچار زخم‌های عفونی بود.

او ادامه داد: در بیمارستان دانشکده دامپزشکی فردوسی تمامی اقدامات را ظرف یک هفته اخیر برای این پلنگ انجام دادیم و عکسبرداری و سونوگرافی و معاینه صورت گرفت؛ در بحث درمان حیات وحش یک مشکل کلی وجود دارد و آن این است که کار با حیوان وحشی بسیار سخت است، زیرا برای یک معاینه ساده نیز نمی‌توانید حیوان را در اختیار داشته باشید و مجبور هستید حیوان را بیهوش کنید و خود این بیهوشی با توجه به اینکه شرایط بدنی ضعیف بوده به بدن آسیب می‌رساند؛ در علم درمانی حیات وحش بر مبحث درمانی تاکید ندارند و عمدتا بر آسان‌سازی شرایط مرگ حیوان تاکید وجود دارد.

او گفت: این حیوان ۷ تا ۷.۵ سال داشته و از قلمرو خودش خارج شده و یا پلنگ‌های دیگر وی را اخراج کرده بودند و برای تامین غذا مجبور به روی آوردن به محیط جدید بوده و حداقل ۲۰ کیلو از وزن خود را از دست داده و این بیماری عفونی در طول یک ماه گریبانگیر حیوان بوده و این از دست دادن وزن بیانگر یک بیماری مزمن است.

تمامی اقدامات را صورت دادیم و هر روز حیوان بیهوش می‌شد، اما متاسفانه عفونت بسیار در بدن منتشر شده و اکنون شرایط وخیمی دارد و ممکن است تلف شود. حیوان در این ۷ روز غذا نخورده و صرفا با سرم غذا خورده است.

 

نظر شما
ادامه