کد خبر: ۵۱۰۵۱

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تصویر ماده پلنگ بیماری که پس از درمان در اواخر فروردین ماه سال جاری در پارک ملی تندوره رهاسازی شده بود، توسط دوربین های تله ای ثبت شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، «تورج همتی» در تشریح خبر فوق افزود: به رغم پایش های متعدد منطقه از سوی محیطبانان ،از زمان رها سازی این ماده پلنگ که در دیماه سال گذشته جهت درمان زنده گیری و پس از بهبود و بازیابی شرایط فیزیولوژیکی لازم در اواخر فروردین ماه در دوزوی بید رهاسازی شده بود تاکنون آثاری از حضور و سلامت این پلنگ به دست نیامده بود که خوشبختانه دریک اتفاق استثنایی، تصاویر متعددی از آن توسط دوربین های تله ای مستقر درمسیر رهاسازی ثبت شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این موضوع نویدبخش زندگی تازه و ایامی خوش در قلمرو تصاحب شده توسط این گربه سان باشکوه است گفت: در تصاویر متعدد ثبت شده، قلمرو ماده پلنگ مشخص و رصد آن برای محققین و محیط بانان تسهیل شده است .

وی با ابراز خرسندی از به ثمر نشستن تلاش های تیم راهبردی زنده گیری، درمان و رهاسازی اظهار داشت: شناسایی این پلنگ از طریق خالهای روی بدن حیوان که همانند اثر انگشت منحصر به فرد است، از سوی کارشناسان حیات وحش صورت گرفته و این خبر امید و دلگرمی را دربین محیط بانان منطقه و طبیعت دوستان مضاعف کرده است.

همتی ادامه داد: پلنگ‌ها پس از رهاسازی می‌بایست توانایی لازم برای شکار و مبارزه برای تعیین قلمرو جدید یا بازپسگیری قلمرو پیشین خود که احتمالاً توسط پلنگ دیگری تصرف شده را داشته باشند که در غیر این صورت به دلیل ضعف ناشی از عدم توانایی شکار و تغذیه و درگیری با سایر پلنگ‌های موجود در زیستگاه در زمان کوتاهی از بین می‌روند.

تورج همتی با اشاره به اینکه شبیه این عملیات کمتر در کشور انجام شده است و رها سازی آن ریسک بزرگی محسوب می شد، گفت:نظر به تشخیص تیم حرفه ای درمان این پلنگ در مشهد، این رها سازی صورت گرفت و خوشبختانه مشاهده و ثبت تصاویر  پلنگ رها سازی شده ،برگ تائیدی بود بر تصمیمی مشارکتی که در آن شرایط بحرانی به مرحله اجرا رسید.

وی ضمن اشاره به اینکه سرمایه گذاری‌های حفاظتی درباره این‌گونه می‌تواند طیف وسیعی از زیستگاه‌ها و گونه‌های دیگر جانوری را تحت پوشش قرار دهد خاطر نشان ساخت :قریب ۴۰ پلنگ در پارک ملی تندوره موسوم به بهشت پلنگ‌های ایرانی زیست می کنند و هرچند پیش بینی می‌شود شمار پلنگ‌های منطقه بیش از این تعداد باشد اما وجود ۴۰ قلاده قطعی و مستند سازی شده است.

همتی درپایان وجود این جمعیت قابل توجه پلنگ  را مدیون تلاش و برقراری امنیت زیستگاهی توسط محیط بانان دانست و گفت: پایش مستمر آنان نقش مهمی در حفظ پویایی جمعیت پلنگ ایرانی در مناطق مرزی ایران و ترکمنستان دارد و از آنجا که از هفت گونه گربه سان ایران پنج گونه یعنی پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه گوش اورآسیا در این منطقه زندگی می‌کنند، تندوره یکی از مهمترین زیستگاه‌های گربه سانانی چون پلنگ نه تنها در خاورمیانه بلکه در گستره وسیعی از ترکیه تا هند مطرح است.

پارک ملی تندوره با وسعت ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار تنها پارک ملی خراسان رضوی در شمال این استان و در حوزه استحفاظی شهرستان درگز و نزدیک به ترکمنستان، در حوزه آبریز هریرود و کشف‌رود و زیرحوزه رودخانه درونگر واقع شده است و غنای تنوع زیستی آن را در زمره بهترین زیستگاه‌های حیات وحش کشور قرار داده است. 

 

نظر شما
ادامه