کد خبر: ۵۱۰۷۳

مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی ۲۳ کانون آلوده به بیماری لمپی اسکین در ۸ شهرستان استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، مدیرکل دامپزشکی این استان گفت: لمپی اسکین (LSD) بیماری عفونی ویروسی در گاو است که تاولهای گرد و سفتی روی پوست، مجاری بینی، دهان و دستگاه تنفسی ایجاد می‌کند.

«دکتر عبداله بهمنش» با اشاره به اینکه لمپی اسکین مختص دام است و قابل انتقال به انسان نیست، افزود: عفونت این ویروس از طریق گزش حشرات و ترشحات بدن دام آلوده منتقل می‌شود، واگیری این بیماری زیاد اما مرگ‌ومیر آن اغلب ناچیز است.

وی در تشریح علائم این بیماری در دام بیان کرد: تب، افسردگی، بی‌اشتهایی، اسهال، التهاب مجاری تنفسی از علائم این بیماری هستند و علامت شاخص ابتلا به آن تب و تاولهایی گرد و برجسته بر روی پوست دام و کاهش شدید کیفیت پوست است.

بهمنش گفت: در دامداری های روستایی این استان تاکنون 23 کانون این بیماری در 8 شهرستان شناسایی شده و برای پیشگیری از شیوع آن، اداره کل دامپزشکی استان از ابتدای سال تاکنون تعداد 10 هزار و 271 نوبت رأس دام را واکسینه و 804 هزار مترمربع جایگاه دام را سمپاشی کرده است.

وی در پایان از دامداران خواست هرگونه علامت مشابهی در گاو و گوساله را به ادارات دامپزشکی شهرستان ها و یا سامانه 1512 ارتباط مردمی دامپزشکی اطلاع دهند.

نظر شما
ادامه