کد خبر: ۵۱۱۱۱

یک تکنیک جدید DNA مشابه آزمایش بارداری می‌تواند پیشرفتی در نحوه پایش گونه‌های در معرض خطر در طبیعت فراهم کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، روش‌های سنتی برای ردیابی حیوانات شامل برچسب زدن الکترونیکی روی آن‌ها یا تجزیه و تحلیل مدفوع آن‌ها با ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌ها است که زمان‌، هزینه و انرژی زیادی می‌برد.

حال امید می‌رود که آزمایش جدید مبتنی بر کاغذ به این معنی باشد که متخصصان بتوانند مدفوع حیوانات را بلافاصله در طبیعت و بدون نیاز به انتقال به آزمایشگاه شناسایی کنند.

متخصصان با وارد کردن این کاغذ مجهز به تکنولوژی پیشرفته در مدفوع‌ یا بافت‌های به جای مانده از حیوانات و نوع تغییر رنگ آن می‌توانند همانند تست بارداری، هویت آن حیوان را شناسایی کنند.

متخصصان این کاغذ را در پلنگ‌های برفی هیمالیا مورد آزمایش قرار داده و موفقیت آن را روی این حیوانات به تایید رسانده‌اند. در حال حاضر این تکنیک در حال آزمایش بر روی حیوانات دیگر از جمله گوزن شمالی و گربه‌سانان بزرگ مانند ببر و جگوار است.

این آزمایش می‌تواند برای ردیابی پیشرفت و شمارش ورود مجدد حیوانات به مناطقی مشخص مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال این آزمایش می‌تواند برای ارزیابی بازگشت گرگ‌ها به اروپا و قادر ساختن کشاورزان برای تشخیص این که آیا دام‌هایشان مورد حمله آن‌ها قرار گرفته‌اند یا خیر، مورد استفاده قرار گیرد.

این تکنیک می‌تواند برای آزمایش هر گونه‌ای حتی گونه‌های گیاهی و هر بافتی که شامل DNA باشد از جمله مدفوع، پوست و استخوان مورد استفاده قرار گیرد.

بنا بر گزارش اسکای نیوز، این آزمایش‌ها می‌تواند به ردیابی تعداد، مسیرهای مهاجرت، شناسایی مثبت گونه‌های خاص و حتی تمایز بین محصولات قانونی و غیرقانونی حیوانات کمک کند.

 
نظر شما
ادامه