کد خبر: ۵۱۱۲۱
 

مبارزه با تب برفکی در کشور چین بهترین و بزرگ‌ترین برنامه کشور چین در حوزه واکسیناسیون عمومی در این کشور به شمار می آید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مصاف، شرکت عمده تولید واکسن در این کشور مشغول به فعالیت هستند که دو شرکت آن‌ها با نام‌های شرکت زیست فناوری QYH و شرکت زیست فناوری Shenlion در حوزه زیست فناوری فعالیت داشته و محصولات بر پایه فناوری زیستی تولید می کنند، اولین واکسن خوراکی مبتنی بر گیاه تولیدشده در سطح تجاری در قاره آسیا نیز توسط این شرکت ها برای مقابله با تب برفکی تولیدشده است. سالانه در کشور چین حدود ۱۰۷ میلیون گوساله، ۱۵ میلیون گاومیش، ۴۷۰ میلیون خوک، ۲۸۵ میلیون گوسفند توسط دولت به¬طور مجانی واکسینه می شوند.

تمامی این مراحل واکسیناسیون اعم از تهیه و تولید واکسن و اجرای واکسیناسیون توسط دولت هزینه می‌شود و بهره‌برداران و کشاورزان هزینه ای پرداخت نمیکنند .به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۱۱ (آمار جدیدتر در دسترس نیست) دولت چین چیزی در حدود ۲.۰۳ میلیارد یوان برای خرید واکسن و انجام برنامه واکسیناسیون در این کشور هزینه کرده است.

همان‌طور که اشاره شده واکسیناسیون عمومی در کشور چین برای مبارزه با بیماریهای دام با یارانه ۱۰۰ درصد انجام‌شده و قسمت قابل‌توجه واکسنهای استفاده‌شده در این کشور بر اساس فناوری زیستی تولید می شوند، بنابراین دولت چین با خرید محصولات شرکت های زیست فناوری تولیدکننده واکسن و استفاده آن در دامداریها و روستاهای این کشور علاوه بر حمایت از تحقیقات و تولید در شرکتهای نامبرده حمایت کامل خود را از کشاورزان و دامداران در حوزه مبارزه با بیماریهای دام که اغلب با سلامت انسان هم در ارتباط میباشند، انجام میدهد.

نهاد اصلی مسئول ارزیابی، بازرسی و نظارت بر داروهای دامپزشکی در کشور چین هم بر عهده انستیتو کنترل داروهای دامپزشکی چین (CVDE ) میباشد، که تمامی مراحل ارزیابی و نظارت بر کیفیت داروهای دامپزشکی تا برنامه ریزی برای انجام مراحل واکسیناسیون در تمامی نقاط کشور و اختصاص بودجه برای این کار تماماً توسط این نهاد صورت می گیرد. امروزه تمامی ظرفیت تولید واکسن در کشور چین در اختیار بخش خصوصی قرار دارد هرچند که قسمت اعظم تحقیقات در این حوزه در دانشگاه های دولتی این کشور انجام می‌شود.

چین در سال ۲۰۰۵ سیاست تزریق یارانه در خصوص استفاده از نژادهای اصلاح‌شده دام در این کشور تعریف کرد. در سال ۲۰۱۴ دولت چین ۲.۲ میلیارد یوان یارانه برای اصلاح نژاد هم هزینه کرد که عمده این یارانه ها به کشاورزان (بهره برداران) جهت خرید نژادهای جدید و پربازده واگذار شد. به‌عنوان ‌مثال ۴۰ یوان به ازای هر رأس خوک اصلاح‌شده، ۳۰ یوان به ازای هر گوساله اصلاح‌شده به دامداران اعطاء می‌شود. درمجموع در سال ۲۰۱۵ دولت مرکزی چین ۷۸۰ میلیون یوان یارانه در خصوص استفاده دامداران چینی از نژادهای جدید دام هزینه کرده است (CNFMDRL,  ۲۰۱۱ ).

منبع:

CNFMDRL (2011),Vaccines and vaccination in China production use and quality . China National Foot and Mouth Disease Reference Laboratory *Yunnan Academy of Agricultural Sciences

 

نظر شما
ادامه