کد خبر: ۵۱۱۲۴

مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی توانسته طی یک دهه مجموعه سلولی حیواناتی همچون بز مرخز، شتر دوکوهانه، ماهی خاویار و... را ذخیره کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، «دکتر سید مجید تولیت» سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۸۶ با پذیرفتن ماموریت تاسیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، جامع ترین مرکز ذخایر زیستی منطقه را بنیان نهاد و با تلاش جهادی مراحل مطالعات، طراحی، جذب و آموزش نیروی متخصص، راه اندازی آزمایشگاه ها و روش های استاندارد به سرعت طی شد و بانک سلول های انسانی و جانوری به عنوان نخستین بخش در سال ۱۳۸۸ با شروع خدمت رسانی اعلام موجودیت کرد.

وی افزود: این بانک طی یک دهه از شروع کار خود نه تنها کلیه استانداردها و خدمات خاص بانک سلولی، مشابه دیگر بانک های جهانی را راه اندازی و ارائه کرده است، بلکه با توجه به نیاز کشور در زمینه تهیه و ارائه مجموعه های سلولی حیوانات وحشی و دام های در معرض انقراض کشور و نیز مجموعه های رده های سلولی از اقوام مختلف ایرانی و بیماری های مختلف از جمله بیماری های ژنتیک و رده های سلولی سرطانی بومی، رده های سلولی بنیادی و بافت های جنسی و تعدادی از رده های مورد نیاز در صنایع زیستی نیز گام های بلندی برداشته است که به این ترتیب تاکنون از هدر رفت صدها هزار دلار، جلوگیری و در شرایط تحریم های گوناگون از توقف بسیاری از مطالعات دانشگاهی و صنعتی جلوگیری کرده است.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: تهیه مجموعه های سلولی اسبچه خزر، شتر دوکوهانه، بز مرخز، گاوهای گلپایگانی و سیستانی، نمونه های حیوانات وحشی مانند پلنگ ایرانی، ماهی آزاد دریای خزر، تخم حاوی جنین ماهی خاویاری ایران (قره برون)، مجموعه های پالپ دندان، سلول های بنیادی مزانشیمی، سلول های لنفوبلاستوئیدی از اقوام مختلف ایرانی، مجموعه سلولی سرطان پستان، مجموعه سلولی سرطان دهان، مجموعه تالاسمی، مجموعه سلول های کاربردی در تولیدات زیست فن آوری، مجموعه سلولی از حیوانات آزمایشگاهی... از جمله این سلول ها هستند که  ۱۴۰۰ رده تولیدی و جمع آوری شده استاندارد و شناسنامه دارند.

وی خاطر نشان کرد: ارائه بیش از ۴۰ نوع خدمات در زمینه بانک سلولی و تحقیقات زیست پزشکی مختلف و موارد مشتق شده در زمینه های انسانی و جانوری از جمله خدمات تشخیص تقلبات در گوشت و فرآورده های گوشتی، تعیین جنسیت پرندگان، تشخیص والد و تهیه شناسنامه ژنتیکی دام و حیوانات خانگی معمول و... انواع خدمات تکثیر سلول و سنجش سمیت سلولی و ژنتیکی نانوماتریال و بیو ماتریال و انواع داروها در کنار ارائه گواهی کیفیت سلول برای  برخی محصولات زیست فناوری و چاپ مقالات، نگهداری رده های سلولی برای صنایع زیست فناوری، تهیه و ارائه انواع کیتهای تحقیقاتی و دانش آموزی و ارائه کارگاهها و دوره های مختلف آموزشی برای کارشناسان دانشگاهها و صنایع زیستی و مراکز تحقیقاتی و دانشجویان سراسر کشور در زمینه بانک سلول و پذیرش دانشجو برای انجام پایان نامه در محیط بانک از فعالیت های بانک سلولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بوده است. اجرای بیش از ۲۲۶۰۰ آزمایش مربوط به خدمات و بانک سلول و ارائه(فروش) بیش از ۱۲۰۰ نمونه سلولی خلاصه ای از خدمات بانک است.

تولیت گفت: در ادامه روند نوآوری ها و تکمیل نیازهای جامعه علمی داخلی و بین المللی، اجرا و تدوین طرح های تهیه مجموعه سلولی از بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (بیماران ام-اس)، تولید رده های سلولی سرطانی دستکاری ژنتیکی شده و تهیه مجموعه بافت ها و سلول های جنسی را در برنامه خود قرار داده است. تهیه رده های سلولی نامیرا از سلول های غیر قابل پاساژ یکی دیگر از ایده های در حال پیگیری است که در گام اول به عنوان پایلوت، دو رده سلولی گرانولوزای نرمال و بیماری تخمدان پلی‌کیستیک با قابلیت پاساژپذیری و انجماد برای اولین بار تولید و شناسنامه دار شده اند.

 
نظر شما
ادامه