کد خبر: ۵۱۱۳۵
 

پژوهش‌ها نشان داده داشتن حیوانات خانگی به ویژه گربه‌ها سطح کورتیزول خون را کاهش داده و منجر به کاهش استرس انسان می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، امروز هشتم اوت روز جهانی گربه‌هاست، نخستین بار در سال ۲۰۰۲، صندوق بین المللی رفاه حیوانات با همراهی گروه‌های حامی حیوانات این تاریخ را ‌به عنوان روز جهانی گربه‌ها نامگذاری کرد. گربه ها بیش از پنج هزار سال پیش به دست انسان اهلی شده و به خانه‌های مردم راه پیدا کردند.

پژوهشگران در چین و ایالت میسوری آمریکا ردپای گربه‌های اهلی را تا ۳۵۰۰ سال پیش دنبال کرده و به یک روستای کشاورزی متعلق به دوران نوسنگی در چین رسیده اند.
این روستا در استان شاآنشی در مرکز چین امروزی واقع است.

گربه یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی برای انسان به شمار می‌رود و به دلیل ارتباطی که با انسان برقرار می کند و شکار برخی آفت‌ها برای انسان ارزشمند است، با این حال اطلاعات زیادی در مورد روند اهلی شدن این حیوان وجود ندارد. علاقمندی به گربه را از سوی مشاهیر و ستاره‌های جهان به شکل بیشتری می‌توان دید گربه‌ها بسیار دوست داشتنی هستند و از خمار کردن چشمانشان گرفته تا تکان دادن دم همه کارهایشان بامزه و سرگرم کننده است.

تاکنون ۵۰ نژاد گربه در جهان شناسایی شده است، پرشین کت، سیامی، برمه‌ای، بنگال و مانچکین از جمله معروف‌ترین نژادهای شناخته شده گربه در جهان محسوب می شوند. براساس آمارها در حال حاضر بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون گربه در جهان وجود دارد.
گربه‌ها وزنی بین ۲.۵ تا ۷ کیلوگرم دارند اگرچه در بعضی گونه‌های خاص وزن گربه تا ۱۱ کیلوگرم (۲۵ پوند) نیز می‌رسد. البته گربه‌های‌ی نیز هستند که به علت پرخوری تا ۳۰ کیلوگرم وزن داشته باشند.

گربه به طور معمول حیوانی شبگرد است و در طول روز بیشتر وقت خود را به استراحت می گذراند، علت برق چشم گربه در شب وجود پوششی به نام پرده درخشان در چشم آن است که به دید بهتر آنها در نور کم کمک می کند. گربه حیوان پر سر و صدایی است و انواع مختلفی از صداها را ایجاد می کنند، هر گوش گربه ۳۲ ماهیچه متفاوت دارد که به او کمک می‌کند شنوایی کنترل شده داشته باشد، گربه‌ها به هنگام عصبانیت یا وحشت زدگی گوش‌های خود را می‌خوابانند یا در زمان بازی و یا وقتی که صدایی از پشت سر بیاید گوش‌های خود را به عقب می‌چرخانند. گربه‌ها زود خسته می‌شوند چون ریه‌های کوچکی دارند بنابراین تلاش می‌کنند هنگام دویدن و تعقیب شکار خیلی زود به حداکثر سرعت خود برسد.

دانستنی‌های بیشتر درمورد دوست پشمالوی انسان

گربه‌ها حافظه بلند مدت‌تری نسبت به سگ‌ها دارند و بهتر یاد می‌گیرند، به ویژه وقتی که کاری را واقعا انجام می‌دهند و فقط نگاه نمی‌کنند. یکی از پوسته‌های مغزی گربه (قسمتی که مسئول پردازش اطلاعات شناختی است) دارای ۳۰۰ میلیون نورون است که این عدد برای سگ‌ها برابر با ۱۶۰ میلیون است.

گربه‌ها ضریب هوشی اجتماعی کمتری در مقایسه با سگ‌ها دارند، اما قادر به حل کردن مسائل شناختی سخت‌تری هستند. آنها استخوان‌های ترقوه شناور و انعطاف پذیر دارند که شانه‌های آنها را به قسمت جلوی بدنشان متصل می‌کند و به همین دلیل گربه‌ها می‌توانند خود را فشره کرده و از فضاهای خیلی کوچک رد شوند.

بینی گربه‌ها مثل نوک انگشت انسان‌ها یک الگو و طرح منحصر به فرد دارد. گربه در کنار دم، پیشانی، لب‌ها، چانه‌ و زیر پنجه‌های جلویی‌شان دارای غده‌هایی هستند، حس بویایی گربه حدود ۱۴ برابر قوی تر از انسان است. گربه‌ها با لمس دماغ‌هایشان به یکدیگر خوشامد می‌گویند. وقتی آن ها خودشان را به یک شخص یا شیء می‌مالند، از خود بو به جا می‌گذارند و به سایر گربه‌ها می گویند اینجا بوده‌اند و شما در قلمروی آن‌ها هستید.

گربه ها ۱۰۰ صدای آوازی مختلف دارند، مثال برای اینکه انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهند، صدای میو میو خودشان را تغییر می‌دهند و معمولا وقتی غذا یا نیاز دیگری داشته باشند صدای نوزاد انسان را تقلید می‌کنند. خرخر کردن گربه را اغلب نشانه رضایت می‌دانند، اما علت آن ممکن است پیچیده تر باشد. همه خرخرها نشانه رضایت نیست، در برخی موارد نشان دهنده درد یا نگرانی است. برخی کارشناسان معتقدند که نشانه بهبود عضلات و استخوان‌هایشان است.

شکارچیان زیرک و آب زیرکاه

گربه‌ها به عنوان شکارچیانی زیرک و آب زیرکاه شناخته می‌شوند. آنها هنگام شکار با پنجه‌های پا حرکت می‌کنند. این باعث می‌شود سر و صدا به حداقل برسد و شکار متوجه حضور گربه نشود. گربه‌های پیرتر هنگام شکار می توانند نسبت به بچه گربه ها بسیار خشن و سلطه‌جو باشند.

سبیل گربه نمایشی نیست. سبیل به گربه کمک می‌کند اشیاء را تشخیص دهد و در تاریکی مسیریابی کند، سبیل گربه پر از سلول‌های عصبی و عروق خونی است که به تشخیص تغییرات محیطی کمک می کند. سبیل آن ها تقریبا به اندازه عرض صورتشان است بنابراین از آن برای اینکه ببینند در یک فضا جا میش‌وند یا نه، استفاده می کنند.
بیشتر گربه ها از آب متنفرند چون پوشش بدن آنها به حد کافی عایق نیست و پوستشان خیس می شود.

وقتی گربه‌ها اتفاق غیرمعمولی را تجربه می‌کنند، مثل تغییر در برنامه غذایی، استراحت یا مکان، دچار بیماری می‌شوند. آن‌ها تهوع می‌گیرند و غذا نمی‌خورند. بیشتر گربه‌ها نمی‌توانند لاکتوز شیر را تحمل کنند و نمی‌توانند شیر گاو بخورند، ماهی خام نیز برای گربه‌ها مضر است گربه‌ها روند همیشگی خود را دوست دارند و هر اختلالی باعث رخوت و رفتار عجیب در آن‌ها می‌شود.

گربه‌ها به طور میانگین حدود ۱۲ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند، در دوران مصر باستان گربه‌ها حیواناتی مقدس به شمار می‌رفتند، وقتی گربه یک خانواده می‌مرد تمام اعضای خانواده به نشانه عزاداری ابروهای خودشان را می‌تراشیدند. آنها همچنین یادبودهایی داشتند و گربه‌هاشان را در آرامگاه‌های خانوادگی و مخصوص دفن یا مومیایی می‌کردند.

خرافات درباره گربه ها

جایگاه گربه‌ها در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف افسانه‌ها و اساطیری که در میراث بومی مردم جهان شایع شده است، بر اساس رنگ و شکل گربه فرق دارد. در فلکلور ایرلندی گربه خاکستری رنگ برای صاحبش شانس می‌آورد. در فلکلور هندی گربه‌های تیره مژده به دست آوردن طلا هستند و گربه‌ای که چنگال تیز دارد خوش شانسی می‌آورد. در فلکلور فرانسوی میومیوی گربه سفید جلوی در خانه خبر از ازدواج فرد مجرد خانواده می دهد. در آمریکا گربه های سیاه را نماد بدشانسی می دانند اما در استرالیا و انگلستان دیدن گربه سیاه نشانه خوش شانسی است.

مهربانی با حیوانات در تمدن اسلامی

در سبک زندگی اسلامی، افراد خود را نماینده و خلیفه خدا روی زمین می‌دانند و موظف می‌دانند که مراقب سایر مخلوقات خدا باشند خواه گیاه یا حیوان. دین اسلام، مهربان‌ترین و اخلاقمندترین دین نسبت به حیوانات است و برای رعایت حقوق آنها، قوانینی را وضع کرده است. در اسلام توجه به حیوانات تا حدی اهمیت دارد که حضرت رسول (ص) در حدیثی می‌فرمایند: اگر گربه‌ای از گرسنگی در خانه کسی بمیرد آن شخص به جهنم خواهد رفت. یا در حدیثی می‌فرمایند اگر کسی تشنگی سگی را که در کنار چاه آبی منتظر است، رفع کند گناهانش بخشیده خواهند شد. رسول‌ خدا (ص) مسلمانان را از دور کردن حیوانی از مادرش یا سوزاندن لانه مورچگان منع کرده اند.

همچنین روایت است یکی از بزرگترین دانشمندان اسلامی بعد از مرگش توسط خداوند تمامی گناهانش بخشیده شد صرفا به این دلیل که گربه ای را در خیابان های بغداد از شدت سرما نجات داده بود.

داشتن گربه آرامش دهنده است

گفته می‌شود مردهایی که صاحب گربه هستد در عشق خوش‌شانس‌ترند چرا که با احساس‌تر هستند، برخی پژوهش‌ها نشان داده داشتن حیوان خانگی مانند گربه می‌تواند سطح کورتیزول بدن را کاهش دهد که در نهایت میزان استرس انسان نیز کاهش می یابد.

روش‌های ابراز علاقه گربه‌ها

به دم گربه توجه کنید. دم گربه معیار سنجش عشق او است و نحوه قرار گرفتن دم نشان می‌دهد که میزان عشق گربه چقدر است. زمانی که گربه ها با زبان بدن یا دیگر علائم صحبت می کنند، می‌توانند احساس ترس و عصبانیت و همچنین عشق و خوشحالی خود را نشان دهند. بیشتر مردم بعضی حالت‌های بدن گربه را ترس و عصبانیت این حیوان تعبیر می کنند در حالی که حرکات دم گربه عشق و خوشحالی او را نشان می‌دهد.

گربه ها اغلب وابستگی‌های احساسی خود را از طریق قرار گرفتن دمشان نشان می دهند. گربه دم خود را بین پا و دست کسانی که دوستشان دارد تکان می‌دهد. گاهی گربه‌ها احساساتشان را با دراز کشیدن کنار کسی که دوستش دارند و تماس فیزیکی با او یا قرار دادن دمشان روی آن‌ها نشان می‌دهند. رفتار آن‌ها شبیه در دست گرفتن دست یک دوست خوب است.

گربه‌ها علاوه بر پیچش دم و تماس فیزیکی با فرد، با پف دادن پایه دم و همزمان کمی پیچاندن سر آن خوشحالی و حس دوستی را ابراز می‌کنند. همزمان با این کار دم را نیز با کمی خمیدگی مستقیم نگه می‌دارند. اغلب این رفتار گربه با چشمک کامل می شود.

یکی از راه‌هایی که گربه عشق خود را به شما نشان می‌دهد این است که گونه‌هایش را به شما می‌مالد. گربه با مالیدن گونه‌های خود به فرد ثابت می‌کند که به او اطمینان دارد و حس امنیت می‌کند. این کار یکی از راه‌های دعوت به دوستی هم می‌باشد. گربه‌ها روی گونه‌هایشان غدد بویایی دارند که این غدد فرومون تولید می‌کند. گربه با این کار علاوه بر نشان دادن عشق و اعتماد، نشان می دهد که صاحب آن فرد است.

در مورد گربه هایی که نمی شناسید، می توانید با دراز کردن انگشت اشاره به طرف بینی گربه و همراستای آن با او دوست شوید. مهم نیست که چند قدم آن طرف تر است یا آن سوی خیابان، با این حرکت می توانید با او دوست شوید. اگر گربه بخواهد به شما سلام بدهد به سمت انگشت شما نزدیک می‌شود و با بینی‌اش انگشت شما را لمس می‌کند و سپس سرش را برمی‌گرداند تا انگشتتان به گونه او بخورد. اگر به شما اعتماد کند، دستتان را به گونه اش می‌مالد که نشان می‌دهد با شما دوست شده است. این می تواند آغاز یک دوستی زیبا باشد.

آیا گربه‌تان با سر به شما می‌کوبد؟ زمانی که گربه سرش را به شما می‌زند می‌خواهد بوی خود را به شما انتقال دهد و به این ترتیب عشق و علاقه اش را به شما اثبات کند. گربه با زدن سر خود به شما علاوه بر نشان دادن عشق و علاقه، نشان می دهد که مال او هستید. بویی که از غدد موجود روی سر گربه ناشی می شود هنگام مالیدن سرش به شما منتقل می شود.

گربه‌ها با زبان عشق خود را نشان می‌دهند

صدای خرخرها و میومیوها اغلب نشانه عزیز شمردن و اعتماد به فرد است. با این حال، گربه‌های مادر با صدای جیغ و خرخر با بچه‌های خود ارتباط برقرار می‌کند. این صداهای جالب در گربه‌ها برای ارتباط با کسانی که دوستشان دارند هم ایجاد می شود. میومیوهای خاص هم می توانند نشانه دوست داشتن باشند. بعضی میومیوها مانند میومیوهای بچه گربه ها ظریف است اما بعضی دیگر بلندتر است.

خرخر کردن همچنین می تواند نشان دهد که گربه در کنار شما احساس امنیت می کند. خرخر می تواند به معنای مهربانی و عشق گربه باشد، به خصوص اگر با بوس خاص گربه همراه باشد و با پا یا دمش شما را لمس کند.

گربه هایی که به هم عادت دارند و حس نزدیکی به هم دارند با لیس زدن متقابل یکدیگر عشق خود را به هم نشان می دهند. این رفتار به آن ها کمک می کند تا آرام شوند و اعتماد خود را نشان دهند و ارتباط برقرار کنند. لیس زدن و تمیز کردن در گونه های مختلف گربه ها یکسان نیست. گربه ها گاهی انسان ها را هم لیس می دهند و به این ترتیب عشق و محبتشان را نشان می دهند.

گربه‌ها اطراف کسانی که دوست دارند می‌چرخند. گربه ممکن است کنار شما دراز بکشد یا روی پایتان بخوابد. در وضعیتی قرار می‌گیرد که با شما برخورد فیزیکی داشته باشد – ممکن است پشتش را روی پای شما بگذارد و یا به گونه‌ای قرار بگیرد که یک دستش با شما برخورد داشته باشد. حتی اگر گربه شما روی پایتان هم نیاید، با حرکت کردن و قرار گرفتن نزدیک شما عشق خود را نشان می‌دهد.

گربه‌ها خیلی خوب ارتباط برقرار می‌کنند، از زبان بدن، حالت‌های قرار گرفتن و صداهایی که تولید می‌کنند عشق خود را نشان می‌دهند. اگرچه حرکات آنها ظریف و گاهی پیچیده است، راه‌های مختلفی برای نشان دادن عشق خود و اعتماد به انسان‌ها دارند.

 

نظر شما
ادامه