کد خبر: ۵۱۱۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

تأمین نیازهای تغذیه‌ای جوامع بشری با فرآورده‌های خام دامی به صورت بهداشتی و سالم، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، «دکتر حسینعلی سلطانی» در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعۀ این هفتۀ شهرکرد، سالروز شهادت حضرت امام محمد باقر(ع) را تسلیت و پیشاپیش فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر خم را تبریک گفت.

وی اظهار داشت: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جوامع بشری، تأمین نیازهای تغذیه‌ای افراد جامعه با مواد غذایی سالم و کاملاً بهداشتی است چراکه تغذیۀ سالم، یکی از ارکان مهم سلامت جسم و روح است که در نهایت به کاهش هزینه‌های درمان، افزایش بهره‌وری و ... می‌انجامد.

سلطانی به مادۀ 688 قانون مجازات اسلامی و آیین‌نامۀ اجرایی مادۀ 18 قانون سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و افزود: کشتار دام، خارج از کشتارگاه، بهداشت عمومی را تهدید کرده و مخاطرات زیادی را برای افراد جامعه خواهد داشت و عملی غیر قانونی است.

وی با تأکید بر مبحث تهدید علیه بهداشت عمومی، عنوان داشت: عدم رعایت اصول بهداشتی و سلامت-زیستی، باعث به خطر افتادن بهداشت و سلامت فرد کشتارکننده، افراد خانوادۀ او و در نهایت، دیگر انسان‌ها خواهد شد. برخی از دیگر موارد و مشکلاتی که به دنبال کشتار خارج از کشتارگاه بروز می‌یابند، شامل این موارد هستند:

1- ایجاد آلودگی محیط زیست.

2- انتشار آلودگی و عوامل بیماری‌زای مختلف به دیگر نقاط.

3- فراهم شدن زمینه برای رشد و تکثیر حشرات و حیوانات موذی.

4- خطر مصرف گوشت و آلایش‌های خوراکی دام‌های مبتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام.

5- سوء استفادۀ برخی از افراد سودجو و کلاهبردار در ذبح؛ مانند ذبح دام‌های حرام گوشت، ذبح دام‌های بیمار، ذبح دام‌هایی که در آنها داروهای مختلف مصرف شده است و ....

6- تهدید روانی ناشی از مشاهدۀ کشتار حیوانات در فضای عمومی به ویژه بر روح و روان کودکان.

7- ایجاد چهرۀ ناپسند و بوی نامطبوع که سبب ایجاد نارضایتی عمومی خواهد شد.

در ادامه، مدیرکل دامپزشکی استان به بحث اجرای طرح جدید ساماندهی ذبح و نظارت بهداشتی-شرعی دام‌های قربانی پرداخت و گفت: این طرح در استان، برای نخستین‌بار اجرایی خواهد شد که در این طرح، دام‌های قربانی از ابتدای خرید تا کشتار و تحویل لاشه و آلایش‌های خوراکی، تحت نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی خواهند بود.

دکتر سلطانی ادامه داد: افرادی که قصد قربانی کردن دام را به عنوان نذر دارند، یک روز قبل از عید سعید قربان به میادین مجاز فروش دام مراجعه کرده تا در آنجا دام خریداری شده، مورد معاینه قرار گرفته و سلامت آن توسط اکیپ ناظر دامپزشکی تأیید شود.

وی گفت: سپس، دام قربانی خریداری شده، نشانه گذاری و توسط خودروهای حمل بهداشتی دام به کشتارگاه منتقل شده و پس از کشتار و انجام بازرسی‌های بهداشتی دامپزشکی، به سالن پیش‌سرد فرستاده می‌شود. در نهایت لاشۀ دام و آلایش‌های خوراکی بعد از گذراندن زمان مناسب در پیش‌سرد، سالم‌سازی شده و تحویل خریدار می‌شوند.

وی بیان داشت: نظارت و بازرسی‌های بهداشتی دامپزشکی قبل، حین و پس از کشتار و سپس سالم‌سازی گوشت با ماندن در سالن پیش‌سرد و در نهایت تضمین امنیت و سلامت گوشت و آلایش‌های خوراکی دام‌های قربانی، از مهم‌ترین اهداف این طرح هستند که با اجرایی شدن طرح، محقق خواهند شد.

نماز جمعۀ این هفتۀ شهرکرد به امامت حجت الاسلام و المسلمین نکونام، نمایندۀ ولی‌فقیه و امام جمعۀ شهرکرد در محل مصلی امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
1
1
انگار کسی گوش نمیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
اما شما خوب خبرها را نگاه میکنی
نظر شما
ادامه