کد خبر: ۵۱۱۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: ارزش اقتصادی دام سبک و سنگین موجود در خوزستان ۱۷ هزار میلیارد تومان است که باید از این سرمایه عظیم به خوبی مراقبت کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر مصطفی کنارکوهی» پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴۵ میلیون جوجه ریزی در استان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: قبلاً کشتارها غیرمجاز بوده و خیلی بهداشتی انجام نمی‌شد، مضرات کشتار غیرمجاز ابتدا باعث متقاعدشدن شهرداری اهواز برای ساخت و بهینه کشتارگاه صنعتی شد که به دنبال آن متقاضیان بسیاری خواستار احداث کشتارگاه صنعتی در شهرهای مختلف استان بودند.

وی با اعلام این خبر که در آستانه بهره‌برداری دو کشتارگاه طیور در دزفول و شوش با سرمایه‌گذار سنگین و عظیم بخش خصوصی هستیم، افزود: افتتاح این کشتارگاه‌ها تأثیرگذاری خیلی خوبی بر رعایت بهداشت و استانداردهای صنعت دام استان خوزستان دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: کشتارگاه صنعتی دام خرمشهر در حال فعالیت است که با فعالیت آن کشتارگاه سنتی آبادان و خرمشهر هم تعطیل شد؛ این کشتارگاه می‌تواند نیاز شهرهای شادگان، آبادان، ماهشهر و سربندر را پوشش دهد.

کنارکوهی با بیان اینکه کشتارگاه صنعتی اهواز نیز این توان را دارد که نیاز گوشت سوسنگرد، هویزه، حمیدیه و حتی تا رامشیر تأمین کند، خبر داد: یک مجوز کشتارگاه صنعتی دام هم برای شمال اهواز در باوی صادر شده که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ این کشتارگاه یک هزار رأس دام سبک و ۲۵۰ رأس دام سنگین ظرفیت دارد.

وی با اشاره به ورود ۱۳ هزار رأس دام به خوزستان برای تأمین گوشت ارزان‌قیمت مورد نیاز مردم ادامه داد: کشتارگاه باغملک نیز راه‌اندازی شده ولی راه دسترسی نداشته و نیاز به احداث یک پل دارد که در حال تلاش برای رفع این مشکل هستیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های استان در ایام سیلاب درگیر و در حوزه دامپزشکی نیز حدود ۳۸ تا ۴۰ درصد منطقه دامپروری خوزستان درگیر شدند، یادآور شد: با آمادگی کامل و تجهیز نیروها در مناطق حاضر و تمام نیازهای بهداشتی دام‌های استان شامل سم پاشی، خوراندن شربت انگل، واکسیناسیون و درمان را به صورت ۱۰۰ درصد رایگان تأمین کردیم.

تلفات دام‌ها در سیل

کنارکوهی با اعلام این خبر که بالغ بر ۱۰۰ هزار رأس دام سنگین و یک میلیون رأس دام سبک به صورت مستقیم و غیرمستقیم در معرض سیل قرار داشتند، ادامه داد: باتجربه سیل بهمن سال گذشته فضاهایی را از قبل برای انتقال دام‌های روستایی تعیین و با پیش‌بینی یک پروتکل و تأیید و ابلاغ آن از وزیر جهاد کشاورزی در سیل فروردین امسال اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد داریم که میزان تلفات به حداقل رسیده است، گفت: ۲۵ هزار قطعه طیور ۲۵ روزه در حد فاصل حمیدیه و دشت آزادگان به صورت مستقیم در معرض سیل قرار گرفته بودند از دست رفتند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: در سیلاب فروردین ۹۷، هفت استان معین به کمک دامپزشکی خوزستان آمدند و با فعالیت در این استان حتی تا بعد از فروکش شدن سیل تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن تلفات به کار گرفتیم.

کنارکوهی بیان کرد: بیماری نیوکاسل برای طیور کشور در حال گسترش است که چند واحد طیور در استان از جمله رامهرمز درگیر شدند ولی خیلی زود کنترل و بیمه نیز به واحدهای آسیب دیده خسارت پرداخت کرد.

افزایش جوجه ریزی

وی با اعلام این خبر که میزان جوجه ریزی خوزستان تاکنون نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته عنوان کرد: تب کریمه کنگو در دام بیمار آن چنانی ایجاد نمی‌کند ولی عامل انتقال آن کنه است که در دام با یک تب زودگذر حتی گاهی مواقع قابل‌مشاهده نیست ولی از طریق احشاء دام، خون دام و متأسفانه از طریق انسان به انسان به افراد مختلف حتی کسانی که تماسی با دام نداشتند، قابل انتقال است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام و طیور امسال به خاطر بروز سیلاب در خوزستان بیشتر از سال‌های قبل انجام شده است، خبر داد: موارد مشکوک به بیماری کنگو شناسایی و مورد درمان قرار گرفتند ولی بر اساس اعلام گزارش‌های شبکه بهداشت هیچ‌کدام مبتلا به این بیماری نبوده‌اند؛ بیماری‌های بسیاری هستند که افراد متوفی باید به شکل قرنطینه‌ای خاک‌سپاری شوند.

کنارکوهی با اشاره به اینکه پوشش واکسیناسیونی در سطح استان بالای ۴۰ درصد (بیش از استاندارد) است، عنوان کرد: ارزش اقتصادی دام سبک و سنگین موجود در خوزستان ۱۷ هزار میلیارد تومان است که باید از این سرمایه عظیم به خوبی مراقبت کنیم؛ این دام‌ها حتی برای حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از مردم استان اشتغال‌زایی کرده است.

وی با اشاره به اینکه درمان کنگو برای هر فرد مبتلا آن هم در صورت امکان درمان هزینه‌ای بالای ۳۰۰ میلیون تومان دارد، گفت: در این میان بیماری‌های مشترک دیگری هم داریم که هر کدام هزینه‌های گزافی برای درمان نیاز دارند؛ بنابراین چنین حساسیت‌هایی لزوم افزایش واکسیناسیون دام و طیور را بیش از پیش نشان می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص کشتار غیرمجاز دام و طیور گفت: عزم جدی برای جمع‌آوری افراد کشتار کننده وجود ندارد درحالی‌که استان‌های دیگر زودتر این فرهنگ صحیح را نهادینه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: بارها برای جمع‌آوری این افراد حکم قضایی گرفته شده ولی به بهانه سنت مردم برای استفاده از مرغ زنده و یا سفارش برای افراد کشتار کننده سنتی از این کار جلوگیری کردند؛ این در حالی است که اگر یک مورد ابتلا به بیماری تب کنگو گزارش شود همه هجمه‌ها به سمت دامپزشکی خواهد بود. متأسفانه دامپزشکی خوزستان دچار کمبود شدید نیرو است و نیروهای بسیاری در حال بازنشسته شدن هستند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
1
2
جناب مدیر کل شما از کمبود نیرو می نالید!!!در صورتیکه نیروهای خوب و ارزشی بسیاری؛ در قسمت های مختلف در سطح اداره کل و شهرستانها ........ دلزده و بی انگیزه شده اند ..........................
نظر شما
ادامه