کد خبر: ۵۱۱۹۲

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور به تشریح جزییات و زوایای دقیقی از کمیت و کیفیت خدمات پیش‌بینی شده برای نظارت بهداشتی بر ذبح دامهای زنده در عید قربان پرداخت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر سامد برومندفر» مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی این سازمان، در مورد جزئیات تمهیدات پیش‌بینی شده برای خدمات عرضه بهداشتی دام زنده و ذبح آنها در مراکز عرضه مذکور زیر نظر دامپزشکان و بازرسان بهداشتی گوشت گفت: طبق سنوات گذشته هرساله در ایام خاصی دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی سازمان دامپزشکی کشور نظارتهای بهداشتی را تشدید می‌کند که در قالب بخشنامه به استانها اعلام و ابلاغ می‌شود.

امسال هم در راستای سلامت مصرف‌کنندگان گوشت دامهای قربانی، برنامه ریزی لازم برای تامین دام سالم برای قربانی کنندگان و کنترل و نظارت بهداشتی بر روند ذبح دامهای قربانی و سلامت گوشت و احشاء حاصله صورت گرفت و طی بخشنامه ای به ادارات کل دامپزشکی استانها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های عملیاتی طراحی شده سازمان دامپزشکی کشور به ادارات کل دامپزشکی استانها ابلاغ شده و هماهنگی­های لازم و جلسات توجیهی خوبی در استانها و شهرستانها با همه ارگانهای ذی‌ربط مانند کمیته امداد، بهزیستی، مراکز بهداشتی و درمانی و رسانه‌ها انجام داده‌اند تا شهروندان در هرجای کشور بتوانند دام سالم تهیه کنند و بدانند که دام سالم را از چه اماکنی باید تهیه کنند.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که کشتارگاه‌های دام کشور از اوایل وقت عید قربان تا زمان انجام قربانی، با حضور ذابحین، ناظرین بهداشتی و شرعی جهت خدمت به هموطنان، فعال خواهند بود.

ایشان توصیه‌ کردند: از مردم درخواست می‌شود تا دامهای قربانی را صرفاً در کشتارگاه‌ها و قربانگاههای بهداشتی تعیین شده ذبح کنند و اگر به هر دلیل مقدور نبود، اکیپهای ثابت و سیار دامپزشکی متشکل از دکتر دامپزشکی، کارشناس و تکنسین بازرسی گوشت و ذابح با آنها همراهی خواهند کرد.

دکتر برومندفر با بیان اینکه حتی برای اماکن محدود و کوچک فضای موقتی در اندازه مناسب پیش‌بینی شده تا هیچگونه آلودگی زیست‌محیطی به محیط یا آلودگی ثانویه به گوشت منتقل نشود، تصریح کرد: این اکیپها به وسایل لازم برای معاینات و بازرسی بهداشتی دامهای زنده و سلامتی گوشت و امعاء و احشاء مجهز هستند.

این مقام مسئول سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه جهت نظارت کشیک نیز پیش‌بینی شده تا آخر وقت عید قربان راهنمایی تلفنی و رسیدگی به موارد غیرمجاز صورت گیرد، گفت: همچنین در مراکز عرضه دام زنده و قربانگاههای ثابت، خودروهای سردخانه‌دار پیش‌بینی شده تا بعد از ذبح دامها، گوشت آنها به کمیته امداد و بهزیستی تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه تمام این اقدامات به صورت رایگان ارائه می‌شود، خاطرنشان ساخت: یکی از نکات مهم که توصیه می‌شود حتما رعایت گردد، نگهداری گوشت قربانی بعد از ذبح در یخچال حداقل به مدت 24 ساعته است، ضمن آنکه هنگام ذبح و قطعه‌قطعه کردن حتما" از دستکش و وسایل حفاظت شخصی استفاده شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه یکی از بیماریهای جدی با وجود احتمال وقوع ِکم، بیماری ویروسی مرگبار تب‌خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) است که از طریق کنه به دامها منتقل می‌شود و در صورت تماس دست انسان با دام آلوده، ترشحات، خون و گوشت دام آلوده، احتمال انتقال وجود دارد.

برومندفر دلیل قابل درک برای عموم در مورد تاکید دامپزشکان بر رعایت مرحله جُمود نَعشی از طریق "پیش‌سرد کردن" گوشت دام قربانی شده به مدت حداقل 24 ساعت را ناشی از تغییراتی در عضلات حیوان به سمت اسیدی شدن برشمرد که موجب از بین رفتن عوامل باکتریایی و ویروسی احتمالی در گوشت و اندامهای داخلی حیوان نظیر جگر می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ‌وقت گوشت گرم و تازه دام ذبح شده در خارج از کشتارگاهها، به معنای گوشت خیلی‌خوب و تازه برای مصرف سریع نیست و چنین تصوری نباید مردم را به خوردن چنین گوشتی در هر مکان در زمان مسافرت، روستاها و یا جاده‌ها وسوسه کند، چون برخی از آلودگیها و بیماریهای مشترک انسان و دام، علائم بالینی و قابل تشخیص در دام نیستند. لذا تاکید کرد: "در مورد آن دسته از افراد که توجیهاتی نظیر تجربه مصرف این نوع گوشت را بدون تجربه بیماری داشته اند، باید گفت هرچند شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور محدود است اما در صورت بروز و عدم تشخیص و اقدام به موقع، برای انسان مرگبار خواهد بود.

دهها سال پیش مخاطره‌ای به نام ویروس تب کریمه کنگو وجود نداشت، اما بسیاری از بیماریهای نوپدید یا بازپدید، از نوع بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان هستند و برخی از عوامل بیماریزا به دلیل تغییرات اقلیمی و بروز حوادثی نظیر سیل و از طریق باد میتوانند جابجا شوند.

وی که بر اهمیت مراعات مسائل بهداشت فردی در این قبیل موارد تاکید داشت در مورد این نوع بیماریها به مثال بیماری باکتریایی خطرناک شاربن یا همان سیاه زخم نیز اشاره کرد که یک بیماری مشترک انسان و دام است و ممکن است مدتها در برخی مناطق وجود نداشته باشد، اما بروز یک سیل می‌تواند "باسیل" زنده و مقاوم سیاه زخم را به مناطق پاک برده و بروز بیماری را در دام و انسان شاهد بود.

برومندفر در اشاره به آمار خدمات ارائه شده در عید قربان سال 97 به نظارت و بازرسی بالغ بر 220 هزار راس دام زنده اعم از گاو، گاومیش، گوسفند و شتر در مراکز از پیش تعیین شده اشاره کرد و گفت: از این تعداد دام، افزون بر 110 هزار لاشه دام قربانی نیز مورد کنترل و بازرسی بهداشتی دامپزشکی قرار گرفته شده است.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور در راستای ادامه هشدارهای خود توصیه کرد مردم همان تعداد دام خریداری شده را پس از اطمینان از سلامت بالینی توسط دامپزشکان، در همان مراکز ذبح کنند تا در حضور بازرس بهداشتی و ناظر شرعی، کل فرایند خرید دام و ذبح آن به صورت مطمئن انجام شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته از طریق بازرسی لاشه‌های دامهای قربانی، حدود 400 مورد ضبط و معدوم سازی کل لاشه دامها و بیش از 3800 مورد اصلاح لاشه صورت گرفته، گفت: این امر به این معناست که برخی بیماری‌ها علائم و تظاهرات بیرونی نداشته و طی بازرسی بهداشتی لاشه و اندامهای داخلی دامها نظیر کبد یا همان جگر، ضبط یا اصلاح قسمتهایی از آنها به دلایلی نظیر وجود آبسه، آلودگی انگلی و ...  صورت گرفته است.

برومندفر با بیان اینکه در سال 97 توسط دامپزشکی کشور از مجموع بیش از 220 هزار دام زنده معاینه شده در مراکز عرضه دام زنده در عید قربان و بیش از 110 هزار لاشه بازرسی شده، حدود 11تن لاشه دام به دلیل غیر قابل مصرف بودن و مخاطره آمیز بودن برای هموطنان عزیز، ضبط کلی شده است،

ایشان افزودند: البته این امر از زاویه‌ای جای خوشوقتی دارد که با نظارتهای سازمان دامپزشکی در نهایت فقط حدود یک درصد لاشه دامهای بازرسی شده، ناسالم و غیرقابل مصرف تشخیص داده شده اند و از چرخه مصرف خارج شده اند، اما باید با احساس مسئولیت همگانی بتوان، احتمال مخاطرات را با توجه به انجام کشتارهای خارج از کشتارگاه در مناسبتهایی مانند عید قربان به صفر رساند.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور با تشکر و قدردانی از کلیه نیروهای خدمتگزار دامپزشکی که در شرایط سخت، در انجام سنت حسنه قربانی کردن در عید سعید قربان، یار و همراه مردم هستند، گفت: پارسال 1900حدود اکیپ ثابت و سیار  با بیش از 2500 نیروی فنی و بهداشتی شامل دکتر دامپزشک، بازرس بهداشتی گوشت و تکنسین دامپزشکی و حدود 650 نفر ناظر شرعی بر عرضه دام زنده و ذبح آنها نظارت بهداشتی و شرعی داشتند که امید است امسال نیز در یک همکاری گروهی خوب، هیچ گونه عارضه ای از عرضه و ذبح دامها در این روز مبارک برای مردم عزیز مشکل ساز نگردد.

 

نظر شما
ادامه