کد خبر: ۵۱۲۰۰

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد در خصوص مثبت بودن 8 مورد هاری در 10 نمونه‌گیری از سگ‌های ولگرد تفت گفت: از این خبر برداشت سطحی و غیر تخصصی شده است و این موضوع به معنی ایجاد شرایط بحرانی و اضطراری نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از یزد آوا، «دکتر محمدرضا متوسل الحسینی» در خصوص خبر منتشر شده از رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تفت مبنی بر مثبت بودن 8 مورد هاری در 10 نمونه‌گیری از سگ‌های ولگرد تفت گفت: از این خبر برداشت سطحی و غیر تخصصی شده است و این موضوع به معنی ایجاد شرایط بحرانی و اضطراری نیست.

وی ادامه داد: معمولا به دو صورت نمونه گیری برای بررسی هاری انجام می‌شود، یک روش اینکه جمعیتی را به صورت تصادفی انتخاب می‌کنیم و سپس نمونه‌گیری انجام می‌دهیم و روش دیگر آن که برای مورد مشکوکی که علائم هاری در آن دیده می‌شود نمونه‌گیری انجام می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد عنوان کرد: بالای 90 درصد از مواردی که به دامپزشکی از سایر ارگان‌های دخیل ارجاع داده می‌شود یا گزارش می‌شوند علائم مشکوک به هاری دارند و از نظر بالینی هاری در آن‌ها مثبت است اما برای رسیدن به قطعیت نمونه‌گیری انجام می‌شود و به مراکز تشخیصی انستیتوپاستور و دیگر آزمایشگاه‌های تشخیصی ارسال می‌شود و پس از رسیدن به قطعیت، پروتکل مراقبت در خصوص آنها انجام می‌گیرد.

متوسل الحسینی با بیان اینکه برنامه‌های کنترل و مبارزه با بیماری هاری توسط ارگان‌های مرتبط در سه حوزه انجام می‌گیرد، ادامه داد: پایش و مقابله با بیماری هاری در حیوانات خانگی و صاحبدار  توسط دامپزشکی، مقابله با گردش این ویروس در محیط طبیعی و حیات وحش تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست و کنترل و مبارزه با بیماری هاری در جمعیت حیوانات بلاصاحب مانند سگ و گربه‌های ولگرد در حوزه وظایف وزارت کشور و از طریق شهرداری‌ها ودهیاری‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  از ابتدای سال جاری تاکنون طبق اطلاعات موجود تعداد نمونه‌های ارجاعی و موارد مثبت هاری که به دامپزشکی گزارش شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده است، افزود: تعداد موارد مثبت هاری در حیوانات به خصوص حیوانات بلاصاحب در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل از آن افزایش زیادی پیدا کرده بود البته این موارد مثبت در حیوانات مختلفی چون الاغ و اسب هم دیده شده بود.

متوسل الحسینی با بیان اینکه مردم نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری هاری دارند، افزود: انجام معاینات دوره ای منظم دامپزشکی، گزارش بلافاصله موارد گزیدگی، واکسینه کردن حیوانات خانگی و کاری، حصارکشی دامداری‌ها و رعایت مسائل بهداشتی همچون مدیریت پسماند و جلوگیری از ایجاد جاذبه تغذیه ای که باعث جذب حیوانات ولگرد به مناطق شهری ومسکونی می گردد، از سوی شهروندان ‌‌می‌تواند کمک شایانی به برنامه‌های کنترل این بیماری به شدت خطرناک باشد.

وی با بیان کنترل و مقابله با بیماری هاری انسجام و حساسیت ارگان‌های مرتبط را می‌طلبد، افزود: در یزد سال گذشته اقدامات خوبی در خصوص افزایش جمعیت حیوانات ولگرد صورت گرفت و نهایت تلاش برای مهار این بیماری انجام شد و خوشبختانه تا به حال نیز مشکل انسانی و اینکه منشا بیماری هاری، انسان باشد وجود نداشته است.

 

نظر شما
ادامه