کد خبر: ۵۱۲۰۷

اولین مجتمع تخصصی پرورش گوسفند نژاد رومانف استان یزد با ظرفیت نهایی ۲۲ هزار رأس در بخش محروم خرانق شهرستان اردکان احداث شد که دامداران منطقه در سال رونق تولید، گام‌های بلندی را با کمک جهاد کشاورزی و دامپزشکی برای تبدیل به قطب دامداری آغاز کرده‌اند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «جاوید عیدانی» بخشدار خرانق روز یکشنبه  افزود: با احداث این مجتمع عملاً این منطقه در مسیر تبدیل به قطب تولید دام پربازده این نژاد در استان و کشور قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در این مجتمع که آماده افتتاح است، افزود: ۱۱۰ واحد پرورش دام در این محل پیش بینی شد که بطور تخصصی در زمینه تکثیر و تولید این نژاد فعالیت خواهد داشت.

بخشدار خرانق تصریح کرد: همچنین یک ایستگاه تحقیقاتی و گله مادری در مرکز بخش در حال حاضر راه اندازی است که این ایستگاه، تأمین گله مادری دام برای مجتمع رومانف را بر عهده دارد.

عیدانی اظهار داشت: مجموعه زنجیره تولید رومانف خرانق با سرمایه گذاری افزون بر ۱۵۰ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۲۵۰ نفر، ظرف مدت سه سال آینده به تدریج به بهره برداری می‌رسد.

هم اکنون گله مادری متشکل از ۱۰۰ راس نژاد رومانف در خرانق اردکان نگهداری می شود.

خاستگاه اصلی گوسفند نژاد رومانف روسیه است و نخستین بار در سال ۱۹۶۳ به وسیله مرکز تحقیقات آی.ان.آر. آ(INRA)  و به منظور اهداف پژوهشی به فرانسه وارد شد.

به دنبال پروژه‌های اصلاح نژاد به وسیله متخصصان فرانسوی چند قلوزایی این نژاد بالاترین نرخ را در میان تمام نژادهای گوسفند دنیا از آنِ خود کرد.

رومانف یک نژاد خالص است و از تلاقی نژادها به وجود نیامده است و نژادی زود بازده بوده و بره‌های آن در سن چهار ماهگی نیز خصوصیات بلوغ را از خود نشان می‌دهند.

باروری بسیار خوب، فصل تولید مثل بسیار طولانی، خصایص مادری منحصر به فرد (خواه در نژاد خالص و خواه در آمیخته‌های رومانوف)، توان بالای حمایتی مادر از بره‌های تازه متولد شده و نیروی جسمی بسیار بالای بره‌های تازه متولد شده از ویژگی‌های بسیار بارز نژاد رومانف است.

این نژاد در طول سال امکان تولید مثل را دارد و قوچ‌های رومانف در تمام فصول سال امکان باروری میش‌ها را دارد.

توانایی این نژاد برای تولید مثل خارج از فصل از یک سو و بالاترین نرخ چند قلوزایی از سوی دیگر، باعث شده است تا در اقصی نقاط دنیا، این نژاد به سرعت تکثیر و رشد پیدا کند.

پتانسیل ژنتیکی بالای آن و نتیجه تلاش‌های اصلاح نژادی و آمار ثبت رکوردها، نشان می‌دهد که در نژاد رومانف به طور معمول در نخستین زایش بره‌های دوقلو و در زایش‌های پی آیند بره‌های سه قلو به دنیا می آیند.

رکورد تعداد بره سالم متولد شده در یک زایش متعلق به این نژاد ۹ بره است که در روسیه ثبت شد و میش‌ها با سهم خونی ۵۰ درصد رومانف نیز قادرند چند قلوزایی بالا در حدود ۲ برابر داشته باشند.

میش‌های رومانف مادران فوق العاده ای از نظر تغذیه و رسیدگی به بره‌ها هستند و از نظر خصوصیات مادری کمتر نژادی با رومانف قابل مقایسه است و بره‌ها در زمان تولد وزن بالایی ندارند ولی از رشد روزانه مطلوبی برخوردار هستند.

زمان مناسب برای جفت گیری برای بره‌های رومانف در ۸ ماهگی است که میش‌ها به ۲.۳ درصد وزن بلوغ رسیده باشند.

نژاد رومانف اگر با نژادهای گوشتی سنگین وزن مانند شاروله و یا ایل-دو-فرانس ( Île de France ) تلاقی داده شود نتایج بسیار قابل توجهی از نظر افزایش وزن روزانه و راندمان لاشه نشان داده‌اند و در فرانسه آمیخته‌های ۲ نژاد با رومانوف به وفور یافت می‌شود.

تولید بره‌های نسل اولِ (F۱) آمیخته‌های نژاد رومانوف با نژادهای بومی، یکی از اهداف اصلی پرورش دهندگان گوسفند در اروپا، کانادا و کشورهای آفریقایی است.

با برنامه ریزی های اصولی می‌توان تعداد سه زایش در ۲ سال را از این نژاد انتظار داشت و یکی از بهترین نژادها برای پایه مادری در برنامه‌های آمیخته گری به حساب می‌آید.

مرکز بخش خرانق در روستای تاریخی به همین نام در مسیر یزد به شهر طبس از توابع خراسان جنوبی قرار دارد.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه