کد خبر: ۵۱۲۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

در حالی که هشدارهایی از سوی وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از شیوع تب کریمه کنگو داده می‌شود، یزد به علت عدم همکاری شهرداری، قربانگاه برای عید قربان ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، همزمان با عید قربان، وزارت بهداشت در رابطه با ذبح دام و ممانعت از شیوع تب کریمه کنگو هشدار داده ولی یزد فاقد محل قربانگاه بهداشتی است و کشتارگاه‌های موجود نیز فاصله زیادی تا مرکز یزد دارند و ممکن است مردم از آنها برای قربانی کردن دام خود استقبال نکنند.

از طرفی تب کریمه کنگو، نوعی بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه‌های مبتلا به این ویروس نیز قابل انتقال است و از سوی دیگر بیماری مذکور قابلیت انتقال از فردی به فرد دیگر را نیز دارد. البته قطعاً شهروندان باید در شرایط کنونی که محلی جز کشتارگاه برای ذبح دام قربانی شان وجود ندارد، هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرند

 «دکتر سید مهدی موسوی‌پور» رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به نبود قربانگاهی برای عید قربان در یزد، اظهار کرد: حدود دو سالی است که شهر یزد به علت نداشتن مکان مناسب و گرمای هوا فاقد قربانگاه است و تنها قربانی کردن در داخل کشتارگاه‌ها اتفاق می‌افتد.

به گفته وی، متاسفانه شهرداری‌ها همکاری لازم را به منظور در اختیار گذاشتن محل مناسب جهت ایجاد قربانگاه نداشتند اما امسال طی برگزاری جلساتی مابین کمیته امداد امام خمینی(ره) و شهرداری مقرر شد تا سال آینده محلی از سوی شهرداری به این امر تعلق گیرد و کمیته امداد نسبت به ساخت و مسقف کردن آن اقدام کند.

این مسئول با اشاره به این که تمام شهرستان‌ها دارای کشتارگاه‌ به منظور قربانی کردن دام‌های خود هستند، گفت: مردم شهرستان یزد نیز می‌توانند به دو کشتارگاه مهریز و کشتارگاه جاده طبس مراجعه کنند.

وی در ادامه با هشدار در رابطه با ذبح دام در منازل و معابر عمومی، خاطرنشان کرد: از آنجایی که دام ها عمدتاً دارای حشرات موذی مانند کنه هستند، احتمال انتقال تب کریمه کنگو به ویژه از جانب این کنه ها زیاد است و از راه گزش این کنه‌های آلوده، این بیماری خطرناک می تواند به فرد منتقل ‌شود.

موسوی‌ پور افزود: افراد در هنگام دریافت گوشت نذری باید آن را قبل از خرد کردن به مدت یک شبانه روز در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری کنند و سپس برای خرد کردن نیز از دستکش و وسایل حفاظتی استفاده کنند.

وی در رابطه با نظارت بر ذبح و حتی قیمت گوشت گوسفند در این این ایام نیز تصریح کرد: علاوه بر بازرسی‌ها سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در کشتارگاه‌ها و مراکز دیگر بر قیمت گوشت دام، گشت‌های سیار اداره کل دامپزشکی، بازرگانی و نیروی انتظامی و شهرداری نیز به صورت مشترک در زمینه نظارت بر کشتار و ذبح دام در ملا عمومی به عنوان تخلف، اقدام می‌کنند.

رییس اداره نظارت دامپزشکی یزد در پایان تاکید کرد: مردم می‌‏توانند از طریق شماره تماس  1512 محل لاشه، ضایعه و هر نوع موارد بهداشتی و همچنین تخلفات را به اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
0
1
یزد شهر جهانی است خوب نیست جلوی چشم توریست قربانی صورت گیرد ،شایسته است در یزد کشتارگاه اصولی ساخته شود
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
1
0
بنظر من .......... ....کاملا در اشتباه است وتا کنون اصلا تب کریمه ای مشاهده نشده و یزد هم دارای بهترین کشتارگاه هااست
نظر شما
ادامه