کد خبر: ۵۱۲۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر


رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه قیمت دام سنگین در دو ماه اخیر حدود ۹ هزارتومان کاهش یافته است، گفت: بی‌تاثیری این امر بر روی قیمت گوشت، به دلیل ضعف دستگاه‌های نظارتی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «سید احمد مقدسی» با بیان اینکه قیمت دام سنگین برای تولیدکنندگان کاهش یافته است، اظهارداشت: از ۲ ماه قبل قیمت هرکیلوگرم گوساله نر زنده حدود ۹ هزارتومان کاهش یافته و از حدود ۳۹ هزارتومان به ۳۰ هزارتومان رسیده است.

وی درباره اینکه چرا این کاهش قیمت و بحث انباشت دام سبک و سنگین در کشور، بر قیمت گوشت تاثیرگذار نبوده و قیمت برای مصرف کنندگان کاهش نمی یابد؟، افزود: ما همواره از فاصله ای که بین تولید و مصرف وجود دارد، انتقاد کرده ایم در این میان باید دستگاه های نظارتی ورود و مساله را کنترل کنند. در واقع ضعف در این حوزه موجب ایجاد چنین تفاوت قیمت‌هایی می شود.

ذبح دام سنگین در عید قربان، ۱۵ میلیون تومان

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: تا زمانی که شرایط به این صورت باشد، کاهش قیمت برای تولیدکننده، تاثیری در قیمت نهایی برای مردم ندارد.

مقدسی درباره اینکه آیا ذبح حدود یک میلیون راس دام (براساس اعلام رئیس سازمان دامپزشکی کشور) در روز عید قربان، بر کاهش انباشت در کشور تاثیرگذاراست؟، گفت: در بحث دام سبک تاثیراتی دارد اما در بحث دام سنگین خیر. چون میزان ذبح دام سنگین در عید سعید قربان زیاد نیست.

وی ادامه داد: مردم برای کشتار یک گوسفند در عید قربان حدودا باید ۲ میلیون تومان هزینه کنند درحالی که برای یک گوساله نزدیک به ۱۵ میلیون تومان باید هزینه کنند که در شرایط کنونی، از عهده مردم بر نمی آید و بیشتر حاجیان ترجیح می دهند دام سبک قربانی کنند.

این فعال بخش خصوصی افزود: بهترین راه برای برطرف کردن انباشت دام این است که دولت اجازه صادرات دام از کشور را با ارز نیمایی بدهد. درحال حاضر واردات با ارز نیمایی آزاد است و در مقابل باید به ما نیز اجازه صادرات داده شود تا چالشی را که با آن مواجه هستیم، برطرف شود.

توزیع نهاده‌های دامی افزایش یافت

مقدسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش توزیع نهاده های دامی در کشور، گفت: ما در ایامی دچار خودتحریمی شده بودیم و تجار از عرضه نهاده های وارداتی به بازار خودداری می کردند همین مساله باعث ایجاد قیمت های کاذب شده بود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر قیمت های کاذب از بین رفته و نهاده های دامی با نرخ های مصوب (کنجاله سویا هر کیلوگرم ۲۴۵۰ تومان، ذرت ۱۳۵۰ تومان و جو ۱۳۵۰ تومان) عرضه می شوند.

مقدسی با اشاره به اینکه تجار مدتی هم به بهانه کمبود کامیون از بارگیری خودداری می کردند، گفت: درحال حاضر این مساله نیز برطرف شده است و فقط کرایه ها مقداری بالاست و میانگین کرایه حمل کامیون ها نسبت به سال گذشته ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است.

وی افزود: میانگین کرایه حمل هرکیلوگرم نهاده از ۱۵۰ تومان در سال گذشته به ۲۵۰ تومان در سالجاری رسیده است.

 


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
0
2
مسائلی همچون نظارت بر قیمت و احتکار و ‌‌‌... در دنیای امروز مختص اقتصاد ایران بوده و در اقتصاد جهانی بی مفهوم است!! در اقتصاد آزاد و ایجاد شدن رقابت بین بخش خصوصی و حذف رانت از طرف دولت به نورچشمی ها همه این ها حل خواهد شد ولی متاسفانه منافع شخصی مانع حذف رانت است!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
0
احسنت

مسئله رانت وزارت جهادکشاورزی برای دلالان عزیزتر از جان است که هم تولیدکننده را نابود کرده و هم مصرف کننده را در مضیقه خریدن یک کیلوگرم گوشت گرم داخلی 120 هزار تومانی
نظر شما
ادامه