کد خبر: ۵۱۲۴

حکیم مهر - خبرگزاری فارس نوشت : در حالی که قیمت تخم مرغ در بازار به 200 تومان رسیده است،رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مرغداری‌های کشور خبر داد: طیور 20 تا 25 درصد مرغداریهای تخمگذار، 10تا 15 درصد واحدهای مادری و حدود 5 درصد واحدهای تولیدی مادر در 4 استان تهران،‌ قزوین، البرز و قم به دلیل شیوع بیماری "آنفلوآنزای مرغی" معدوم شده‌اند.

حمید فاضلی در مورد اینکه افزایش قیمت تخم مرغ تا چه اندازه با شیوع آنفلو‌انزای مرغی مرتبط است، اظهار داشت: چند واحد بزرگ تولیدی در استانهای تهران، قزوین، البرز و قم درگیر این بیماری هستند که بیشتر آنها تخمگذار و مادری بوده و جسته و گریخته در برخی استانها واحدهای گوشتی هم مبتلا به این بیماری هستند.
رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مرغداری‌های کشور افزود: در برخی استانها مانند مازندران هم این بیماری وجود دارد اما تمرکز بیشتر در استانهای یاد شده است.
وی افزود: این بیماری‌ها علاوه بر آنفلوآنزا ترکیبی از بیمار‌هایی مانند برونشیت و نیوکاسل نیز است و هر واحد تولید‌ی که به این بیماری مبتلا می‌شود تمام مرغ‌های آن معدوم می‌شوند.
فاضلی افزود: 20الی 25 درصد واحدهای تخمگذار، 10 الی 15 درصد واحدهای مادری و حدود 5 درصد واحدهای تولیدی مادر در استانهای درگیر به بیماری "آنفلوآنزای مرغی " معدوم شده‌اند.
وی با بیان اینکه رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرده این بیماری کنترل شده است، گفت: برای مقابله با شیوع این بیماری در کل کشور به مدت 15 روز است از جابجایی مرغ و جوجه یک روزه بین استانها جلوگیری می‌شود و یا به صورت پرکنده یا منجمد جابه‌جا می‌شود.
وی درباره دلیل افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: عامل اصلی شیوع این بیماری‌ها و در مرحله بعد به دلیل افزایش تقاضا نسبت به عرضه در بازار به دلیل نزدیک شدن به ایام عید و دلیل سوم افزایش قیمت نهاده‌ها است که باعث افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شده است به طوری که ذرت و سویا حدود 25 درصد افزایش قیمت دارند و همچنین بعد از هدفمندی یارانه‌ها نیز قیمت تمام شده تولید افزایش یافته است.
فاضلی در مورد تامین نیاز شب عید گفت: از نظر عرضه با توجه به ذخیره‌سازی هایی که انجام شده، احتمال دارد از نظر قیمت تنش داشته باشیم.
رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مرغداری‌های کشور گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ برای تولید مصرف کننده 3 هزا رو 200 تومان و برای تولید کننده 2 هزار و 400 تومان مناسب است.
قیمت هر عدد تخم مرغ از هفته پیش تاکنون از 150 تومان به 180 و از روز گذشته به هر عدد 200 تومان رسیده است.

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه