کد خبر: ۵۱۲۴۰
تعداد نظرات: ۴ نظر


مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به وضعیت طرح پایش بروسلوز در استان گفت: این طرح به دلیل عدم تأمین اعتبار در خراسان شمالی شکست خورد و باعث ایجاد بدهی به دامپروران شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر سید محمدمهدی احمدی» پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: دامپزشکی شرح وظایف زیادی دارد و هر وظیفه برای این اداره تبعات کاری دارد، و با توجه به اینکه در به‌جای آوردن مراسمات مذهبی نباید مزاحمتی برای کسی ایجاد کنیم.

وی در ادامه افزود: وظیفه اصلی دامپزشکی مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که برای اجرای این وظیفه بزرگ نیازمند کمک و همیاری است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اهمیت رسانه‌ها بیان کرد: خبرنگاران و اصحاب قلم و رسانه همانند چشم و بازوهای ما هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی هر کاری انجام شود و نشود را به‌صورت شفاف اعلام می‌کند و افزود: در عید قربان امسال ۶۱ اکیپ بازرسی در استان فعالیت داشته‌اند که از این تعداد ۳۰ اکیپ به‌صورت سیار و ۳۱ اکیپ به‌صورت ثابت در استان خدمات ارائه داده‌اند.

احمدی در ادامه افزود: در عید قربان امسال ۱۷ نفر از ناظرین ذبح شرعی در استان حضورداشته‌اند که روز عید ۳ هزار و ۹۳۱ رأس دام مورد بازرسی بهداشتی قبل از کشتار و تعداد یک هزار و ۴۳۰ رأس دام مورد بازرسی حین و بعد از کشتار قرار گفته است.

وی در ادامه افزود: در بازرسی‌های انجام‌شده ۴ لاشه ضبط و ۱۳۴ لاشه اصلاح‌شده است که وزن لاشه‌های ضبط‌شده قریب به ۱۱۷ کیلوگرم رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه افزود: در سال گذشته بازرسی لاشه قبل از ذبح ۳۹ درصد کاهش و بازرسی در حین ذبح نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانها صداوسیما بیان کرد: جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها یکی از اتفاقات خوب برای استان است اگر به معرفی پتانسیل‌های استان بپردازد؛ با توجه به اینکه خراسان شمالی توان بالایی در بخش دامپروی دارد و ۳ درصد جمعیت دامی کشور در خراسان شمالی است.

احمدی در ادامه با اشاره به طرح پایش بروسلوز در استان خراسان شمالی بیان کرد: طرح پایش بیماری بروسلوز به‌صورت پایلوت در شهرستان فاروج اجرایی شده که به دلیل عدم پرداخت اعتبار با شکست روبرو شده و باعث بدهکاری ۱۱۰ میلیونی اداره دامپزشکی به دامپروران شد و برای اجرای این طرح نیازمند اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی است.

 وی در ادامه افزود: تعاونی گاوداران در استان ما فعالیت ندارد و تعطیل است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در انتها بیان کرد: برای مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در استان نیازمند خرید سم است که اعتباری بالغ‌بر ۲ میلیارد نیازمند است.

 


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
0
1
احسنت!

تنها راه تامین اعتبار مالی و پرسنلی طرح های عظیم بهداشتی بر زمین مانده سازمان سلامت محور دامپزشکی، انتقال آن و همچنین موسسه رازی در سطح معاونت وزیر به وزارت بهداشت است.

واقعیت این است که بسیاری از طرح های کارشناسی و استراتژیک سازمان دامپزشکی در صنعتی کردن کشتارگاه ها و مبارزه با بیماری های اصلی زئونوز به دلیل اینکه برای وزارت جهادکشاورزی در عمل نه حفظ سرمایه دامی مهم است، نه اعتبار جهانی کشور از نظر تولید محصولات سالم بهداشتی که بر همه چیز از جمله صادرات و حتی صنعت گردش گری موًثر است و نه بهداشت و سلامت جامعه، شکست خورده است.

نکته بسیار مهم این است که سازمان بهداشت جهانی WHO
طبق دستورالعمل های خود فقط و فقط فراورده هایی را اجازه صادرات و واردات می دهد که مورد بازرسی و نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشورعا قرار گرفته باشد.

نتیجه اینکه وزارت بهداشت نمی تواند بر خلاف قوانین WHO نظارت بهداشتی فرآورده های دامی را به کارشناسان بهداشت خود پس از انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت بدهد.

به خصوص که امر معاینه بالینی، تشخیص بیماری های پیچیده دامی و تفسیر پاراکلینکال و کشتارگاهی آنها تنها از عهده یک دکتر دامپزشک تحصیل کرده در دانشگاه های معتبر بر می آید و ورود کارشناسان بهداشت در این حیطه همانند مهندسان کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی جز رسوایی و سرشکستگی برای آنها نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

از طرف دیگر پیشکسوتان و بزرگان دامپزشکی فقط با این شرط با انتقال موافقت خواهند کرد که مجلس شورای اسلامی طبق یک قانون جامع و قوی، جایگاه رئیس سازمان دامپزشکی را همانند رئیس سازمان غذا و دارو در سطح معاونت وزیر بهداشت قرار دهد و مصوب کند که سازمان غذا و دارو حق هیچ گونه موازی کاری و دست اندازی را در اختیارات فعلی سازمان به هیچ عنوان نداشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
0
آقای دکتر، طرح های مبارزه و پایش بیماری ها ها بصورت منطقه ای در شرایطی که کل کشور نیازمند آن است، اصولا بی نتیجه خواهد بود. حتی اگر به پایان هم برسد. نتایج هر طرح بیاید قابل تعمیم به برنامه های و سیاست های مقابل با بیماری در سطح کشور باشد و براساس یک برنامه از پیش مطالعه شده قابل اندازه گیری و برنامه ریزی ملی باشد و حتی منطقه ای و یا جهانی مانند طاعون گاوی، تب برفکی همین بروسلوز و .... که البته باید سازمان این کارهای خوب شما را هدایت و تکمیل نماید.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
1
وقتی سازمان دامپزشکی نمی تواند حتی رقم ناچیز 110 میلیون تومان را برای کنترل فقط یک بیماری همانند بروسلوز در یک منطقه کوچک مثل فاروج را تامین کند، چگونه خواهد توانست در شرایط کمبود شدید اعتبارات، پرسنل آموزش دیده و مجرب، تجهیزات و ماشین های قدرتمند و ایمن برای ایاب و ذهاب به نقاط صعب العبور و دورافتاده، کل این کشور پهناور را برای به سرانجام رسانیدن انواع طرح های کنترلی بهداشتی پوشش دهد؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
1
دکتر جان با مردم صادقانه مشکلات را در میان بگذارید مردم و خیرین حتما کمک میکنند لطف کنید یک شماره حساب جهت جمع آوری کمکهای نقدی مردمی اعلام کنید.
در ضمن این هلو های داخل عکس به نظر خیلی خوبند . کیلویی چنده ؟
نظر شما
ادامه