کد خبر: ۵۱۲۵۴


در کنار توجه به اصل زنده گیری و عقیم سازی برای کنترل جمعیت سگ‌ها، اخبار متعددی از سوی گروه های مردمی از سگ کشی در برخی محدوده های جغرافیایی تبریز حکایت دارد که مشخص نیست چه کسی دست به این کار می‌زند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تبریز بیدار، سرگذشت سگ‌های ولگرد یکی از موضوعات اساسی در خبرهای زیست محیطی است. یک روز خبر از کشتار سگ‌ها به گوش می‌رسد و یک بار خبر زنده گیری و عقیم شدن آن‌ها. مسئولین یک روز  از مسئولیت شانه خالی می کنند و یک روز اعلام پیگیری می‌کنند.

در روزهای گذشته انتشار اخباری در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در خصوص جمع آوری سگ های ولگرد تبریز به روش تیراندازی، این سوالات را دوباره در اذهان یادآور می شود که متولی سگ‌های ولگرد در شهرها کیست؟ آیا تعداد سگ‌های ولگرد این روزها افزایش پیدا کرده است؟ بهترین راه برای مقابله با این حیوانات چیست؟ آیا نیازی به مبارزه و مقابله هست؟

مجموعه پناهگاه حیوانات پردیس توسط گروه های مردمی  در سال ۱۳۹۰ به طور رسمی افتتاح شد که هدف اصلی از تاسیس آن جمع آوری حیوانات از جمله سگ های ولگرد از طریق تماس‌های مردمی و سامانه ۱۳۷ شهرداری تبریز و سپس انتقال به قرنطینه و عقیم سازی آنها است.

گزارشات مردمی و تصدیق ناپدید شدن سگ ها در برخی مناطق تبریز

به گفته «ژیلا پورایرانی» مدیر مجموعه پناهگاه پردیس برخی از حامیان و گروه های مردمی مرتبط با این مجموعه، خبر از تیراندازی در برخی مناطق تبریز به سمت سگ ها و حذف فیزیکی آنها خبر داده اند.

پورایرانی در این خصوص به تبریزبیدار می گوید: تعدای از حامیان، جمع آوری سگ ها به روش تیراندازی را به من اطلاع دادند اما خودم فعلا مستنداتی در این مورد ندارم.

وی در خصوص عوامل احتمالی این اقدام ناهنجار می گوید: فکر نمی کنم شهرداری چنین حماقتی را انجام دهد و سگ ها را به گلوله ببندند اما باید بگویم که سگ های برخی مناطق تبریز از جمله شهرک یاغچیان مدتی است ناپدید شده اند.

برای پیگیری موضوع تماس تلفنی با «سرهنگ شعفی» معاون اجتماعی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی داشتیم تا در خصوص پیگیری ماجرا از وی راهنمایی بگیریم.

وی ضمن تاکید بر عدم ارتباط موضوع با ناجا، شهرداری را متولی جمع آوری این حیوانات ولگرد عنوان کرد.

بازخوانی بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها

در تصدیق سخنان سرهنگ شعفی باید گفت که بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها می‌گوید: «جلوگيری از شيوع امراض ساريه انسانی و حيوانی و اعلام اينگونه بيماری ها به وزارت بهداری و موسسات بهداشتی و دامپزشکی و شهرداری های مجاور هنگام بروز آنها و دور نگاه داشتن بيماران مبتلاء به امراض ساريه و جمع‌آوری حيوانات بلاصاحب و دفع حيوانات مريض و مضر و ولگرد و ممانعت از چرا و گردش چارپايان و احشام در شهر و دفع و اتلاف حشرات.»

تلاش های تبریزبیدار برای برقرای تماس تلفنی با روابط عمومی شهرداری تبریز جهت ارتباط گرفتن با عوامل دخیل در این موضع بی نتیجه ماند اما پیش از این در گزارش قبلی این سایت خبری پیرامون این موضوع، «محمدرضا قربانیان» معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر تبریز در گفتگو با تبریزبیدار، در خصوص چگونگی ورود سگ های ولگرد به تبریز و جمع آوری و نگه داری آنها به تبریزبیدار گفته بود: سگ های ولگرد از مناطق همجوار تبریز وارد می شوند، به این نحو که گاها مشاهده می شود از روستاها و شهرهای اطراف تبریز تعداد بسیاری از این حیوانات در مبادی ورودی تبریز رها شده و به سمت داخل و مرکز شهر حرکت می کنند.

وی همچنین زنده گیری و تحویل سگ ها به پناهگاه پردیس را از سیاست های شهرداری در مقابله با این حیوانات ولگرد عنوان کرده بود.

به هر حال مساله اینجا است که در کنار توجه به اصل زنده گیری و عقیم سازی برای کنترل جمعیت سگ‌ها، اخبار متعددی از سوی گروه های مردمی از سگ کشی در برخی محدوده های جغرافیایی تبریز از جمله شهرک یاغچیان حکایت دارد که مشخص نیست چه کسی دست به این کار می‌زند اما انگشت اتهام عمومی به سوی نهادی است که متولی جمع آوری سگ‌های ولگرد است و روشنگری در این خصوص امری ضروری است.

تبریزبیدار در تلاش خواهد بود تا با پیگیری موضوع از شهرداری، به تنویر افکار عمومی و تشریح اقدامات این ارگان برای جمع آوری سگ ها و مقابله با حیوان آزاری بپردازد.

 


نظر شما
ادامه