کد خبر: ۵۱۲۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر


برای نخستین بار در کشور، پس از ۱۰ سال پژوهش، پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا توانست با راه اندازی بانک جنین گاوهای دارای خصوصیات برتر، گامی بزرگ در مسیر خودکفایی تامین نژادهای برتر گاو بردارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، با توجه به روند افزایش جمعیت در کشور و نیاز فزاینده به محصولات دامی و لبنیاتی و هزینه‌های بالای تولید هر واحد شیر و گوشت، سیاست‌های مختلفی جهت تامین نیازهای کشور در این عرصه مورد بررسی قرار گرفته است.

پروژه کلان ملی "تکثیر گاوهای با خصوصیات برتر با تکنیک تولید آزمایشگاهی جنین" از جمله این طرح‌های ملی است که در سال ۱۳۹۶ به عنوان "طرح برتر جهاد دانشگاهی" برگزیده شده و محصول آن با استقبال گرم بسیاری از نهادهای عمومی مانند آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ... و شرکت‌های خصوصی مواجه شده که جهت خرید محصول مذکور قراردادهای را منعقد کرده‌اند.

در این پروژه ملی که اساس آن استفاده از فناوری‌های نوین تولید مثل با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان تولید است. گاوهای ممتاز گله انتخاب شده و با استفاده از فناوری لقاح آزمایشگاهی، سالانه حدود ۶۰ جنین از هر گاو ممتاز تولید و به رحم گاوهای غیرممتاز منتقل می‌شود. براین اساس پژوهشگاه ابن سینا با اجرای این طرح توانسته با تولد گوساله ممتاز از گاوهای غیر ممتاز، ارزش افزوده جدیدی در صنعت دامپروری ایجاد کند.

بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز فوق تخصصی ابن سینا، همچنین این پروژه توانسته در رفع یکی از مشکلات مهم صنعت دامپروری کشور یعنی واردات نژادهای ارزشمند گاو مانند جرزی، سیمنتال، شاروله و ... که دشوار و نیازمند خروج ارز از کشور بوده است موثر باشد. بدین ترتیب پژوهشگاه ابن سینا با واردات تعداد محدودی گاو با خصوصیات برتر و از نژادهای مختلف و تولید جنین از آنها برای اولین بار در کشور موفق به تاسیس بانک  جنین از نژادهای گوشتی، شیری و دو منظوره گردید که موجب امیدواری دامداران در سهولت دسترسی به نژادهای مورد نظر خود در داخل کشور شده است.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
0
آفرین
دست مریزاد
خدا قوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
0
این چیز که به عنوان دستاورد از آن یاد می شود در قبال تزریق کل منابع حوزه بیوتکنولوژی کشور به موسسه ناکامد رویان چیزی نیست. اینهمه دلار و پول را روی سنگ هم بگذارید براتون گوساله می زاید. تقاضای تحقیق و تفحص از جهاد دانشگاهی و صندوق نواوری و شکوفایی داریم.
نظر شما
ادامه