کد خبر: ۵۱۲۹۵
 

نخستین گردهمایی مدیران کشتارگاههای طیور دارای خط 2 با حضور مدیران این کشتارگاه‌ها و مدیران سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل دامپزشکی استانهای اطراف استان تهران برگزار شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط‌ عمومی سازمان دامپزشکی کشور، همایشی یک روزه با محوریت طرح ملی ارتقاء کیفیت گوشت مرغ، به همت و میزبانی انجمن صنفی کشتارگاههای صنعتی طیور کشور و با همکاری دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در روز چهارشنبه 23 مرداد 1398 در خاورشهر تشکیل گردید.

در این همایش، مدیران و کارشناسان فنی بیش از 60 کشتارگاه صنعتی طیور دارای خط 2 گردهم آمده و آخرین هماندیشی و هماهنگیهای لازم را با حضور مدیران و کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور جهت پیشبرد طرح ملی ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ انجام دادند.

این گردهمایی که نمود بارزی از تعامل سازنده بین یک ارگان دولتی سلامت محور با یک تشکل صنفی – تخصصی بخش غیر دولتی بود، بار دیگر عزم راسخ مدیران و کارشناسان دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، مدیران کل دامپزشکی استانها و متولیان کشتارگاههای صنعتی طیور کشور را در اجرای موفق طرح مهم و ملی «ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ» نشان داده و گام بلند دیگری بود که می‌تواند اقدامی عملی در جهت احترام به حقوق شهروندی و حمایت از تولیدکننده با کیفیت باشد.

«دکتر سامد برومندفر» مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی سازمان دامپزشکی کشور در این گردهمایی در ابتدا مروری بر وضعیت تولید، مصرف و صادرات گوشت مرغ در دنیا و کشور، تشریح وضعیت و شرایط بهداشتی موجود کشتارگاههای طیور و وضعیت حاکم بر تولید و توزیع گوشت مرغ در کشور داشت.

وی دلایل و انگیزه برای عزم راسخ خود و مدیران ارشد سازمان متبوعش را، احساس مسئولیت ویژه‌ در قبال سلامت مردم و تامین فرآورده‌های دامی با کیفیت بهداشتی مناسب برای مردم شریف کشور و حمایت از تولید کنندگان دانسته و در ادامه گفت: در مدت هشت ماهه مسئولیت خود در دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی، با همکاری کارشناسان دلسوز سازمان، نیروهای متخصص و صاحبنظران و همچنین تشکل ها و انجمن های صنفی- تخصصی بخش خصوصی، با ایجاد کمیته علمی راهبردی و کارگروههای تخصصی زیر مجموعه آن را تشکیل دادیم که یکی از نتایج آنها، تدوین طرح ملی و برنامه اجرایی ارتقاء کیفیت بهداشتی گوشت مرغ با همراهی تشکل های صنفی مربوطه بود.

وی با بیان اینکه بر اساس اهداف طراحی شده، امسال سال ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ هدف گذاری شده است، اظهار کرد: پیش‌نویس تهیه شده این طرح پس از چند ماه کار کارشناسی، در شورای مدیران کل دامپزشکی کشور مطرح و پس از اخذ نظرات مدیران و کارشناسان استانها، برنامه اجرایی طرح در تاریخ 15 تیر ماه 1398 با فازبندی برنامه اجرایی آن ابلاغ شد.

برومندفر افزود: سپس با میزبانی یکی از مدرن‌ترین کشتارگاههای صنعتی طیور کشور در شهرستان بهشهر مازندران، همایشی دو روزه با حضور مسئولین ادارات نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی ادارات کل دامپزشکی استانها برای هماهنگی‌های بیشتر و اجرای موفق طرح برگزار شد و اکنون در این همایش، با حضور صاحبان و پیشکسوتان این صنعت در نظر داریم تا آخرین تبادل نظرها و هماهنگی ها برای پیشبرد مناسب و موفق این طرح صورت گیرد.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه برخلاف روزهای نخست اعلام این طرح که دغدغه اهالی رسانه، تاثیر احتمالی اجرای این طرح در قیمت گوشت مرغ بود، افزود: مدتی است خبرنگاران رسانه‌ها به نقل از تماس های مردمی، پیگیر زمان اجرایی‌شدن این طرح در کشور شده اند؛ در واقع همه می‌دانند و همیشه گفته ایم که موضوع قیمت‌گذاری در حیطه وظایف دامپزشکی نیست. وظیفه سازمان دامپزشکی تامین سلامت مردم از طریق تامین سلامت فرآورده‌های خام دامی است و خط قرمز ما، سلامت مردم است، اما طبیعتاً با رتبه‌بندی بهداشتی گوشت و اطلاع‌رسانی مناسب و گسترده به مردم درخصوص عرضه محصولات رتبه بندی شده از نظر کیفیت بهداشتی، خود مردم مطالبه گر بهترین ها خواهند شد و این یعنی ارزش‌گذاری برای محصولات با کیفیت و ایجاد رقابت سازنده بین تولیدکنندگان در ارتقاء سطح کیفیت بهداشتی خود و محصولاتشان.

وی تصریح کرد: شکی نیست که متولیان قیمت‌گذاری باید هر محصولی را بر اساس ارزش کیفی و هزینه تمام شده آن محاسبه و قیمت‌گذاری نمایند که یقیناً قیمت‌گذاری متناسب با ارزش کیفی محصولات نیز بتدریج جای خود را پیدا خواهد کرد.

برومندفر اطمینان خاطر داد که در صورت اتحاد و تلاش همه دلسوزان سلامت مردم، این طرح حتماً با موفقیت پیش خواهد رفت، چرا که هدف این طرح تامین سلامت غذای مردم، حق انتخاب برای مردم، ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان در تولید و عرضه محصول با کیفیت بهداشتی بالاتر، احیاء ظرفیت های مغفول مانده در کشتارگاههای خوب و مجهز کشور و در نهایت حفظ حقوق شهروندی و حمایت از تولیدکنندگان خوب و دلسوز کشور است.

وی در ادامه با تشریح عوامل و محورهای مهم کنترل بهداشتی در کشتارگاه صنعتی طیور، گفت: این طرح بصورت فازبندی‌شده، تدریجی و تشویقی در سطح کشتارگاههای صنعتی طیور کشور بصورت جدی اجرا و پیش خواهد رفت و ادارات کل دامپزشکی استانها، صاحبان کشتارگاهها و مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاهها هر کدام فراخور وظایف و مسئولیت های ذکر شده در این طرح، موظف به رعایت و کنترل دقیق محورهای مهم تاثیرگذار در بهداشت فرآیند تولید و سلامت محصول نهایی در کشتارگاهها و مراکز بسته بندی هستند.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی سازمان دامپزشکی کشور بر رعایت زنجیره سرد از تولید محصول نهایی تا عرضه بعنوان مکمل نهایی سلامت و عمر ماندگاری محصول یاد کرده و از مدیران دامپزشکی استانها و شهرستانها خواستار نظارت جدی بر اجرای زنجیره سرد شد.

«دکتر ولی‌الله واعظی» مدیرکل دامپزشکی استان تهران نیز در این گردهمایی گفت: برخی کشتارگاههای کشور، بصورت مسئولانه و با اختصاص بودجه هنگفت اقدام به واردات تجهیزات پیشرفته کرده اند، که با فراهم ‌نشدن زمینه اجرای طرحی که در عمل بین گوشت مرغ با کیفیت بسیار عالی و گوشت مرغ دارای حداقل شرایط لازم بهداشتی، تفاوت و تمایزی بوجود نیامده بود و این امر مانع استفاده از این سرمایه‌گذاری جهت ارائه مرغی به بازار شد که در شأن ملت ایران بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به مزایای بهداشتی طرح و همچنین حذف برخی ضایعات که قبلا" به مردم فروخته می‌شد، گوشت توزیعی در قالب خط 2 هیچ تفاوت قیمتی با گوشت مرغ با قیمت کنونی ندارد، افزود: بطور قطع مردم اولویت نخست را برای سلامتی خود و تهیه گوشت مرغی با حداکثر کیفیت بهداشتی را قائل هستند.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور به لحاظ اخلاقی و شرعی مقیّد به اعمال نظارت بهداشتی بصورت کامل و دفاع از بهداشت عمومی و شهروندانی است که سلامت خود را به امانت در اختیار مسئولان این سازمان قرار داده اند، گفت: بخش خصوصی در واقع دلسوزتر از حاکمیت عمل می‌کند.

واعظی در ادامه با تاکید بر اینکه با وجود نظارت کامل سازمان دامپزشکی کشور از مزرعه تا سفره مرغ سالم عاری از بیماری تولید و عرضه می شود، افزود: این‌ درحالی ‌است که متاسفانه به دلیل برخی نواقص در خطوط سنتی کشتارگاههای طیور یا قطعه‌کردن گوشت در سطح فروشگاههای سطح شهر آلودگی‌های ثانویه به مرغ های سالم توزیع شده اضافه می‌ شود.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران اضافه کرد: در این میان مدیران کشتارگاههایی که به استفاده از تمام ماشین آلات و مقررات تعیین شده پایبند هستند، بازوان سازمان دامپزشکی در عمل به این وظیفه خطیر هستند و تغییرات مدیریتی سازمان دامپزشکی کشور که در رأس آن آقای دکتر رفیعی‌پور رییس سازمان و آقای دکتر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری حامی اجرای این طرح هستند، گویای جدیت سازمان دامپزشکی کشور در تحقق آن است.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور بر سر سلامت مردم ذره ای عقب‌نشینی نمی‌کند و در مقابل افرادی که توجیه تفاوت قیمت را برای انصراف از اجرای این طرح ملی ادعا می‌کنند تسلیم نخواهد شد، اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان تهران مصمم به اجرای این طرح است و مابه‌التفاوت مرغ های مورد نیاز بازار را تنها از کشتارگاههایی در استانهای اطراف استان تهران وارد خواهدکرد که در خط 2 تولید شده باشند و بر اساس این طرح اقدام به حذف چیلرهای آبی خواهد کرد.

«دکتر سید حسین رضوانی» مدیرکل دامپزشکی استان مازندران نیز اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته در استان مازندران برای عملیاتی‌نمودن موفق طرح را تشریح کرد و درخصوص ضرورت ارتقاء کیفیت بهداشتی مرغ و راهکارهای پیشبرد مناسب طرح با همکاری صاحبان کشتارگاهها مواردی را ارائه کرد.

لازم به ذکر است در این گردهمایی، «هاشم خداداد» رییس انجمن صنفی کشتارگاههای طیور کشور و میزبان این همایش، همچنین مهندس مجتبی رسولی و دکتر عبدالعلی طهماسبی از پیشکسوتان و مدیران بزرگ کشتارگاهی در استانهای گیلان و مازندران ضمن استقبال از ارزش گذاری کیفی محصولات کشتارگاهها و حمایت از طرح، به ذکر نکاتی در مورد این طرح مهم ملی، موانع احتمالی و راهکارهای برخی موانع احتمالی و در عین‌حال پتانسیل های ارزنده اجرای طرح پرداختند.

طرح ارتقاء کیفیت بهداشتی گوشت مرغ با توجه به ضرورت فعال‌كردن تخلیه اتوماتیك (خط ٢)، كنترل نقاط بحرانی در روند تولید، تقویت نظارت بر اعمال سامانه‌های بهداشتی در کشتارگاهها و مراکز بسته‌بندی فرآورده‌های خوراکی طیور، کنترل بهداشتی بر فرآیند استحصال فرآورده‌های خوراکی طیور در کشتارگاههای صنعتی و ارتقاء کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت محصول نهایی و در راستای انجام وظایف و مسئولیتهای سازمان دامپزشكی کشور در تامین بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی اواسط تیرماه سال جاری با حضور مسوولان ارشد سازمان دامپزشکی کشور و تشکل های تولیدی صنعت طیور کشور در محل این سازمان رونمایی شد و بناست تا از مهرماه امسال مرغهای عرضه شده از کشتارگاه‌های کشور با رتبه‌ بهداشتی  B  ،A و  +A رتبه‌بندی شده و مرغ‌هایی که از این کشتارگاه‌ها روانه بازار می‌شود، با همین برچسب‌های رتبه بندی بهداشتی مشخص شوند .

 

نظر شما
ادامه