کد خبر: ۵۱۳۱۲

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، در راستای اجرای برنامه بهبود بهداشت طیور کشور این سازمان را مصمم به اجرای دو برنامه ملی راهبردی کنترل نیوکاسل و همچنین برنامه ملی کاهش سالمونلا برشمرد و در گزارشی فنی به تشریح برنامه ریزیهای پیش‌بینی شده جهت اجرای موفق آن در نیمه دوم سال 98 و همچنین نهایی کردن آن در سالهای نه چندان زیاد پیش‌رو اشاره کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری این سازمان در دومین روز از هجدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور تهران در کنفرانسی که به همین منظور در محل این نمایشگاه برگزار شد؛ ضمن تشریح جزییاتی از نهایت دقت عمل سازمان دامپزشکی کشور در تدوین برنامه های جامع شامل سیستمهای نظارتی با تیم‌های تخصصی متشکل از بخش خصوصی گفت: بر اساس بخشی از این سیستم، بدون اطلاع قبلی بازدیدهایی برای بودن یا نبودن بیماری نیوکاسل (رصد و پایش غیر فعال تشدیدی) انجام می‌‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور در اجرای دو طرح ملی نیوکاسل و سالمونلا بسیار جدی است، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور چک لیستهایی را با کمک تشکلها و استانداریها به صورت ایجابی و سلبی به شکل ارتقا یافته تهیه کرده و اگر افرادی برنامه‌های ملی راهبردی این سازمان را نادیده بگیرند، در مسیر قانونی قرار خواهیم داد.

وی در تشریح سیاستهای آموزشی و ترویجی سازمان دامپزشکی در این زمینه و کمک‌گرفتن از  سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی در این خصوص گفت: ما باید در سطح برخی روستاها با آموزش و اهدا کارتهای مهارتی ضمن کاهش سطح آلودگی ها در سطح روستاها به معیشت مردم نیز توجه کنیم.

اگرچه شاید این تفکر نزد برخی زیاد مقبولیت نداشته باشد، اما پروژه‌هایی مانند PIN که سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد ( فائو) انجام می‌دهد، شامل حمایت از سازمانها و بنیادهایی نیز است که با انجام برنامه هایی مانند پرورش بوقلمون و بُز دنبال ارتقای معیشت مردم هستند.

دکتر ماکنعلی در ادامه و پس از توصیف برنامه‌های این سازمان در مورد بیماری نیوکاسل در بخش دوم توضیحات خود به برنامه ملی کاهش بیماری سالمونلا در کشور اشاره کرد و افزود: کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای برنامه با توجه به اینکه سالانه خسارت اقتصادی 3 میلیارد دلاری از این بیماری می‌بینند، لذا تلاش در توفیق هر دو برنامه برای سازمان دامپزشکی کشور بسیار حائز اهمیت است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در شهریور ماه جاری برنامه ملی کاهش سالمونلا که البته قسمت های مهمی از آن اجرایی شده است عملیاتی خواهد شد، اظهار کرد: این در حالی است که در کنار این برنامه‌های مهم ملی دستورالعملهایی مانند طرح ارتقای کیفیت گوشت مرغ در کشور نیز از 15 مهرماه سال جاری نیز عملیاتی خواهد شد و گوشتهای کشتارگاهها در 4 سطح A/ A/+B/B+  به صورت ایجابی به بازار عرضه می شود. طرحی که ایجابی است و مردم در انتخاب گوشتهای مرغ در کشور مختار و صاحب حق انتخاب نیز خواهند شد.

ماکنعلی در پایان به تشریح راهبردی حذف مجوز های واردات صادرات و ترانزیت و عدم نیاز مراجعه  ارباب رجوع به سازمان دامپزشکی کشور پرداخت و اعلام کرد دوران انجام کارهای تصدی گری به اتمام رسیده و فرآیندهای شفاف و علمی در اختیار همگان گذاره می شود و ما وظیفه ای جز سیاستگذاری برنامه ریزی و نظارت نداریم هر چند مقاومت هایی در این زمینه به اشکال عجیبی وجود دارد.

 
نظر شما
ادامه