کد خبر: ۵۱۳۱۴
تعداد نظرات: ۶ نظر


مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: خوشبختانه با وجود تحریم‌ها مشکلی در زمینه تهیه واکسن دام و طیور در استان قم تاکنون نداشته‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر محمدمهدی رفیعی»، با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از ۱۵ فعالیت در زمینه دامپزشکی در استان قم برای اولین بار در کشور شکل گرفت، افزود: یکی از مهم ترین اقدامات این اداره در سال گذشته کنترل بیماری آنفلوآنزا بود که در سال ۹۶ بسیاری از مرغ‌های تخم گذار را درگیر خود کرده بود.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته هیچ موردی از آنفلوآنزای مرغی در استان قم مشاهده نشده است، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان طی سال گذشته اقداماتی از قبیل واکسیناسیون طیور، ممیزی واحدهای مرغداری و آمایش واحدها، آموزش مرغداران و برخورد قاطع با واحدهای غیرمجاز انجام گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: طی سه ماهه نخست امسال خوشبختانه در سطح استان قم تلفات مرغ کاهش داشته است.

وی وضعیت تب برفکی میان دام‌های سبک و سنگین در قم طی سال ۹۶ را حادتر دانست و افزود: از ابتدای سال ۹۷ به منظور جلوگیری از شیوع تب برفکی در دو بخش مجتمع‌ها و جعفریه آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه شد و به موجب آن شاهد کاهش کانون تب برفکی در سطح استان بودیم.

رفیعی با بیان اینکه طی چهار ماهه نخست امسال کانون تب برفکی در سطح استان قم کاهش قابل توجهی داشته است، گفت: جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیردار اقدامی دو طرفه است که در یک سو دامپزشکی و در سوی دیگر مرغداران قرار دارند و برای جلوگیری از شیوع بیماری نه تنها مرغداران بلکه کارگران نیز باید آموزش‌های لازم را ببینند.

وی اظهار داشت: طی امسال دفترچه‌های آموزشی برای دامداران در حال تهیه است تا بدین وسیله آگاهی‌های لازم در زمینه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار به اطلاع دامداران برسد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: رویکرد دولت این است که لیست کلیه واکسن‌های طیور که از خارج از کشور وارد می‌شود را تهیه کند  که اداره کل دامپزشکی استان قم در این زمینه به رصد و پایش دارو و واکسن‌های دام و طیور می‌پردازد و گشت‌های مشترکی را در این زمینه با اداره تعزیرات اختصاص داده و بازرسی اصناف و دامپزشکی نیز بر همه قیمت واکسن‌های طیور نظارت دارد و تعیین قیمت می‌کنند.

وی ابراز کرد:‌ خوشبختانه با وجود تحریم‌ها مشکلی در زمینه تهیه واکسن دام و طیور در استان قم تاکنون نداشته‌ایم.

دامپزشک بیکار در قم نداریم

رفیعی با بیان اینکه اکثر فعالیت‌های دامپزشکی به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: اداره کل دامپزشکی در تلاش است تا نظارت را تقویت کند و اکثر فعالیت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده است و خوشبختانه فعالیت این بخش مطلوب بوده است.

وی ضمن تأکید بر اینکه دامپزشک بیکار در استان قم وجود ندارد، ‌افزود: با وجود اینکه در کشور جذب دامپزشکی مازاد بر نیاز است اما نیروی بیکار در استان قم نداریم.

رفیعی بیان کرد: هنوز مردم در زمینه‌های مختلف از جمله ذبح شرعی و وضعیت هورمون در مرغ ممکن است دچار ابهام باشند که باید شفاف سازی لازم صورت گیرد.

وی یکی از مهمترین دغدغه‌ها و کمبودهای استان را در زمینه کشتارگاه دانست و افزود: در حال حاضر در قم ۲ کشتارگاه در زمینه دام داریم که شامل مجتمع دام و مجتمع شهرداری می‌شود و مجتمع پرتو نیز هنوز پروانه بهداشتی دریافت نکرده است.

مدیر کل دامپزشکی استان قم ادامه داد: استان قم نیازمند سه هزار رأس خط کشتار دام است اما آنچه تاکنون پیش بینی شده هزار رأس خط کشتار را شامل می‌شود و مجتمع پرتو پس از کسب پروانه بهداشتی و در صورت توسعه می‌تواند به هزار رأس خط کشتار برسد.

وی در ادامه تصریح کرد: سه کشتارگاه طیور در استان قرار دارد که در حال حاضر ۲ کشتارگاه تعطیل و یک کشتارگاه فعال است که حسب دستور استاندار قم امسال هر ۲ کشتارگاه با ظرفیت سه هزار خط راه اندازی خواهد شد.

رفیعی اضافه کرد: نیاز استان قم خط کشتار ۶ هزار قطعه در ساعت است که چنانچه این دو کشتارگاه راه اندازی شود این نیاز برآورده خواهد شد.



انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر بیکار در قم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
6
دامپزشک بیکار نداریم؟
چندماه پیش درخواست اشتغال به عنوان مسئول فنی بهداشتی داده ام، با وجود مراجعات مکرر به مسئولین نظام و اداره کل، متاسفانه هیچ شغلی پیشنهاد نشده. هنوز بیکارم و منتظر تماس.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
6
باز ...........
خنده داره
مسئولین فنی شما با یک ملیون حقوق مجبورند در طول یک ماه هرچیزی رو امضا کنند.
باید یه روزی پاسخگو باشید
مجید
|
United States of America
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
3
...................
انگار استان قم در مریخ است یا کسی آنجا را نمیشناسد ! بابا این همه دامپزشک بیکار در استان های مجاور است همه سرازیر میشوند آنجا چون کار نیست کسی هم دنبالش را نمیگیرد .
ناشناس
|
Belgium
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
1
1
چه خوب!!! پس بریم قم از فردا!!! البته ما فامیل نیستیم با آقای دکتر. برای ما هم کار هست یا فقط فامیل و دوستان و آشنایان کار دارند؟
حاج کاظمی_مدیر کل دامپزشکی زنجان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
2
قابل توجه علاقه مندان به کار درمانگاهی ! در چند شهر در استان زنجان از جمله ایجرود و سلطانیه که هر دو در ۳۰ کیلومتری مر کز استان هستند ظرفیت کار (تاکید می کنم درمانگاه)هست ... بسم الله
دامپزشک بیکار قمی
|
Canada
|
۰۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
2
یکی اش من. چرا ........ میگید. آدم آتیش میگیره به خدا. چند نفر براتون جور کنم .... تا ببینین ................
نظر شما
ادامه