کد خبر: ۵۱۳۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال 96 در 72 کانون باعث تلف شدن 33 میلیون قطعه مرغ و در سال 97 در چهار کانون باعث تلف شدن 250 هزار قطعه مرغ در استان شد ولی امسال هیچ کانونی از این بیماری شناسایی نشده و هیچ تلفاتی در این مورد گزارش نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر غلامرضا توکلی» در نشست مطبوعاتی امروز شنبه 26 مرداد، با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلی در تامین دارو و واکسن مورد نیاز دام و طیور استان وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تامین واکسن و داروی مورد نیاز جمعیت دام و طیور ارتباط مستقیمی با حفظ سلامت و ایمنی کشور دارد، حساسیت ویژه‌ای برای رفع نیاز این حوزه وجود دارد.

اثر تحریم‌ها بر تأمین دارو

وی ادامه داد: با توجه به اعمال تحریم و ضرورت حمایت از تولید داخلی، سیاست به سمت تامین داروها و واکسن‌های دام و طیور از شرکت‌های داخلی سوق پیدا کرده و صرفا اقلامی که امکان تولید آنها در کشور وجود ندارد، از سایر کشورها خریداری و وارد می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر هیچ مشکلی در خصوص تامین واکسن و داروهای مورد نیاز جمعیت دام و طیور استان وجود ندارد و پوشش واکسیناسیون از ابتدای سال تا کنون رضایت بخش بوده است.

این مسئول با اشاره به لزوم پرداخت مبالغی از سوی دامداران برای خرید برخی واکسن‌ها توضیح داد: واکسن تب برفکی یکی از واکسن‌هایی است که دامداران ملزم به خرید آن هستند تا بتوانند دام‌های خود را در مقابل این ویروس مقاوم کنند ولی بسیاری از دامداران سنتی به ویژه عشایر به دلیل مشکلات مالی در خرید آن مشکل دارند.

وی اظهار کرد: استان البرز جزو سه استانی است که به واسطه شرایط خاصی که دارد، تزریق واکسن تب برفکی برای دام‌های سبک آن (گوسفند و بز) به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی البرز گفت:در حال حاضر 50 هزار دام سبک و سنگین در استان وجود دارد که همه آنها در مقابل تب برفکی به صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

فعلاً آنفلوآنزای فوق حاد نداشته‌ایم

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون هیچ موردی از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده، افزود: این بیماری بسیار خطرناک است و شیوع آن هم به لحاظ اقتصادی ضررهای سنگینی به مزارع و مرغداری‌ها می‌زند و هم به دلیل اینکه بیماری مشترک بین انسان و طیور محسوب می‌شود، تهدید جدی برای سلامت مردم است.

وی اضافه کرد: این بیماری در سال 96 در 72 کانون باعث تلف شدن 33 میلیون قطعه مرغ و در سال 97 در چهار کانون باعث تلف شدن 250 هزار قطعه مرغ در استان شد ولی امسال هیچ کانونی از این بیماری شناسایی نشده و هیچ تلفاتی در این مورد گزارش نشده است.

توکلی با اشاره به مشاهده یک کانون بیماری لمپی اسکین (بیماری ویروسی در گاوها که خود را به صورت برآمدگی بر روی پوست نشان می‌دهد) در شهرستان نظرآباد ادامه داد: این بیماری چند ماه پیش در شهرستان نظرآباد مشاهده شد ولی با تلاش اداره دامپزشکی در عرض چهار روز مهار شد و خوشبختانه فراگیر نشد.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیران کلان باید به دامپزشکی استان نگاه ویژه‌تری داشته باشند، گفت: دامپزشکی نقش اساسی در تامین سلامت عمومی جامعه و تغذیه انسان‌ها نقشی اساسی دارد و شایسته نیست که سه اداره فردیس، کرج و طالقان در البرز در مکانی استیجاری فعالیت داشته باشند.

ادارات دامپزشکی استیجاری است

وی توضیح داد: در این استان برخی ادارات و دستگاه‌ها هکتارها زمین دارند ولی دامپزشکی با این حجم از وظایف هنوز اداراتی دارد که استیجاری هستند.

این مسئول با بیان اینکه سازمان دامپزشکی برای انجام درست و اصولی وظایف خود با مشکلات زیادی مواجه است، گفت: اغلب دامپزشکان این سازمان در معرض بیماری قرار دارند و به عنوان مثال اغلب آنها به تب مالت مبتلا می‌شوند بر این اساس باید حمایت‌های بیشتری از این سازمان صورت بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه جنگ امروز در دنیا جنگ نظامی نیست و دوران جنگ با اسلحه تمام شده گفت: امروزه کشورها از طریق بیوتروریسم به هم آسیب می‌زنند چون این روش مستقیما منابع غذایی مردم که عامل اصلی برای حیات آنها است را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: بر این اساس همه کشورها با سازوکارخاص اقدام به تقویت حوزه بیوتکنولوژی خود کرده و خود را در مقابل مشکلات ناشی از بیوتروریسم ایمن می‌کنند.

توکلی در بخش نهایی صحبت‌های خود به نظارت شرعی و بهداشتی در شش کشتارگاه دام و طیور استان خبر داد و گفت: البرز شش کشتارگاه دام و طیور دارد که در همه آنها دامپزشک و ناظر شرعی مستفر است تا کشتار آنها طبق اصول بهداشتی و دینی صورت بگیرد.

این مسئول ابراز کرد: این موضوع که کشتار دام و طیور در استان توسط دستگاه انجام می‌شود صحبت ندارد و نظارت کافی برای شرعی بودن کشتار آنها صورت می‌گیرد و مردم خیالشان از این بابت راحت باشد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
0
1
در همه استان های کشور به دلیل عدم اهمیت دامپزشکی در وزارت جهادکشاورزی، امنیت شغلی برای دامپزشکان وجود ندارد و این نیروهاب خدوم با کمترین امکانات و با وسایل فرسوده و اسقاطی در حال جان فشانی برای حفظ هم زمان سرمایه دامی و بهداشت جامعه هستند و به جز مقداری شعار پوچ و توخالی در صحنه عمل هیچ کس در این وزارت خانه ..... دامپزشکی را تحویل نمی گیرد
نظر شما
ادامه