کد خبر: ۵۱۳۳۱
 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: خرچنگ تازه به میزان 6600 کیلو، سفره‌ماهی منجمد به میزان 304 تن، خرچنگ دریایی آب‌های شور منجمد به میزان تقریبی 35 تن، لابستر تازه به میزان 3900 کیلو از محصولات صادراتی استان بوشهر در حوزه آبزیان بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مرتضی بحرانی» در جمع خبرنگاران عنوان کرد: سال گذشته حدود ۱۲ هزار تن میگوی منجمد و ۸۸ تن میگوی دریایی تازه صادر شده که عمده مقصد صادرات نیز به کشور قطر بوده است.

مدیرکل دامپزشکی بوشهر تصریح کرد: خرچنگ تازه به میزان 6600 کیلو، سفره‌ماهی منجمد به میزان 304 تن، خرچنگ دریایی آب‌های شور منجمد به میزان تقریبی 35 تن، لابستر تازه به میزان 3900 کیلو و... از دیگر محصولات صادراتی استان بوشهر در حوزه آبزیان بوده است.

بحرانی ادامه داد: در سال جاری تاکنون 1400 تن میگوی منجمد و 2 تن و 700 هزار کیلو میگوی تازه از بندر دیّر صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با بیماری نوپدید و بازپدید مثل  CCHF ، کنترل بهداشتی فرآورده های پروتئینی و کنترل مواد مصرفی مردم از وظایف دامپزشکی است، از کنترل بهداشتی فرآورده‌های پروتئینی خبر داد و بیان کرد: سعی کرده ایم تا حد امکان نرخ بیماری ها را پایین آورده و از وقوع بیماری ها جلوگیری کنیم.

مدیرکل دامپزشکی بوشهر اظهار کرد: بندر بوشهر در زمینه صادرات و واردات فرآورده‌های پروتئینی نقش مهمی را ایفا می کند که از جمله پتانسیل‌های مهم این استان وجود دو آزمایشگاه معتبر ملی است که یکی از آنها مرکز ملی تشخیص بیماری میگو است که از سایر استان ها نمونه‌هایی به استان بوشهر جهت تشخیص بیماری ارسال می‌شود و آزمایشگاه دوم کنترل کیفی مواد غذایی است که چندین مرتبه مورد بازدید بازرسان اتحادیه اروپا و تایید آنان به منظور صادرات قرار گرفته است.

بحرانی با اشاره به وضعیت بیماری‌های دام در استان بوشهر بیان کرد: در حوزه دام، طیور و آبزیان در حال حاضر بیماری در شرایط اخطار نداریم و برخی بیماری‌های بومی نیز تحت کنترل قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هیچ مورد مثبتی از ابتلا به تب کریمه کنگو نداشته‌ایم، بیان کرد: با وجود شرایط زیستی و جغرافیایی مناسب بوشهر برای ویروس تب کنگو و میزبان آن -کنه- به دلیل اقدامات کنترلی همچون سمپاشی اماکن و راه اندازی اتاق‌های سرد و پیش سرد توانسته ایم صد درصد مسیر مقابله با این بیماری را طی کنیم.

مدیرکل دامپزشکی بوشهر با اشاره به ردیابی بیماری یا ویروس‌هایی در استان‌های میگوپرور گفت: با وجود گستردگی بالای سایت‌های پرورش میگو در استان بوشهر، تاکنون هیچ مورد مثبتی از بیماری نداشته‌ایم و مراحل پرورش و تکثیر میگو در حال انجام است.

مرتضی بحرانی عنوان کرد: به طور تقریبی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه "پست‌لارو"(بچه میگو) در استان بوشهر تولید شده است و مقداری از این پست‌لاروها به استان‌های هرمزگان و خوزستان ارسال شده است.

وی با اشاره به فاکتورهای بهداشتی تولیدات افزود: با توجه به تغییرات دمایی صورت گرفته در این فصل ممکن است باعث فعال شدن ویروس‌های خفته شود به همین دلیل آموزش‌ها و بازرسی‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با تاکید بر رعایت مسائل امنیت زیستی در سایت‌های پرورش میگو خاطرنشان کرد: سال گذشته یکی از استان‌هایی بودیم که بعد از سال‌ها دوره پرورش میگو را بدون بیماری و هیچ ردی از ویروس پشت سر گذاشتیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: در زمینه حمل دام غیرقانونی و بی ضابطه، مواردی، شناسایی و اقدامات لازم برای حذف آنها با حساسیت بالا صورت گرفت.

بحرانی با بیان اینکه سال گذشته تقریبا ۱۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفت، افزود: در سال جاری تاکنون چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان بوشهر انجام شده است و این روند تا پایان سال ادامه دارد.

وی عنوان کرد: در نیمه دوم سال میزبان عشایر از استان‌های فارس، اصفهان، کهگیلویه، و... با حدود یک میلیون راس دام ورودی به استان هستیم که حجم عمده ای از عملیات واکسیناسیون و مبارزه نیز در همان زمان انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خاطرنشان کرد: کانون گسترش بیماری تب برفکی در استان بوشهر نداشته ایم، اما ممکن است از مرزها وارد کشور شده و یا ویروس در چرخش داشته باشیم که از دامداران تقاضا می شود دام بدون مجوز وارد منطقه و سایت پرورش دام نکنند.

 

نظر شما
ادامه