کد خبر: ۵۱۳۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر


مدیرکل دامپزشکی قم گفت: وضعیت کانون های بیماری تب برفکی نیز نسبت به سال گذشته کاهش داشت و در سه ماه امسال ۷۵۰ هزار راس انواع واکسن های دامی تزریق شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی رفیعی محمدی» روز یکشنبه افزود: در سه ماه نخست  امسال هفت هزار راس دام سنگین تست سل و بروسلولز شده و کانون های بیماری ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گفته وی، واکسن به میزان کافی در قم تامین شده است و تمام واکسن ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می شود.

وی گفت: دراین مدت  ۷۲۰ هزار مترمربع سم پاشی جایگاه دامداری صورت گرفت که نسبت به پارسال ۷۰ درصد افزایش عملیات بوده است.

رفیعی محمدی افزود: حدود ۴۲۸ هزار مترمربع نیز اماکن دامی و واحدهایی که درگیر بیماری می شوند، ضدعفونی شد که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته است.

وی گفت: امسال ۶۶ هزار راس دام سبک و یک هزار و ۷۰۰ راس دام سنگین در قم کشتار شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶ درصد کاهش کشتار نشان می دهد.

به گفته وی، یک هزار و ۸۰۰ مرکز عرضه فرآورده های خام دامی از جمله مرغ فروشی، رستوران و قصابی در سطح استان فعال است و در سه ماه گذشته ۲۹ تُن انواع فرآورده های فاسد دامی از این مراکز کشف و معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی قم ادامه داد: حدود ۴۵ تُن نیز انواع لاشه، گوشت و آلایش غیرقابل مصرف در کشتارگاه های دام ضبط شده است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید در دام سبک و سنگین، بیان کرد: ۲۱۵ هزار راس گوسفند داشتی مولد، ۳۵ هزار راس بز داشتی مولد، ۲۵ هزار راس گوساله اصیل پرورای، ۳۰ هزار راس گوساله بومی پرواری و ۱۹ هزار راس گاو شیری اصیل در استان قم وجود دارد.

وی افزود: ۶۰ هزار راس گوساله دو رگ پرواری، ۹۰ هزار راس بره پرواری، ۲۵ هزار راس بز پرواری و سه هزار راس گاو دو رگ شیری مولد در دامداری های قم نگهداری می شود.

رفیعی با بیان این که سالانه  ۱۳۰ هزار تُن شیر تولید می شود، گفت: میزان تولید گوشت دام سبک سالانه حدود هفت هزار و ۹۱۰ تُن و میزان تولید گوشت دام سنگین نیز ۳۵ هزار و ۵۸۳ تُن می باشد.

 


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
1
2
چند روز پیش مسئول دیگری اعلام کرد:
وضعیت اعتیاد در تهران مطلوب نیست!
مگه اعتیاد وضع مطلوب هم داره؟؟؟
کانون تب برفکی بهبود یافته! کدام کانون است؟؟؟
دلم میخواد یه نفر مرد پیدا بشه وقتی تو حوزه مسئولیتش اختلالی پیش آمد و معلوم شد سهل انگاری مجموعه اش عامل بوده، مثل مرد استعفا بده و دست از این اخبار و گزارشات ... برداره.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
0
0
کاهش 36 درصدی کشتار دام در استان قم که کما بیش در دیگر کشتارگاه های کشور هم وجود دارد سند دیگری بر ناکارآمدی و بی کفایتی وزارت جهادکشاورزی در حفظ سرمایه دامی است!!!

بارها کارشناسان دلسوز هشدار داده بودند که با سیاست های مقطعی و فریبنده نمی توان تولید دام و طیور را به درستی مدیریت کرد.
اگر این وضع ادامه یابد تا 20 سال آینده دیگر نام و نشانی از دامداری پرواری گوساله و بره نخواهد بود.
چطور می توان انتظار داشت که با این چند برابر شدن هزبنه ها، گوشت قرمز گرم ایرانی کیلویی 40 تا 50 هزار تومان بشود؟؟!
تنها راه مدیربت درست هم زمان سرمایه دامی و تامین امنیت پروتئینی کشور، تمکین وزارت رانت پرور جهادکشاورزی در برچیدن نظام دلالی و تخصیص یارانه ها به مصرف کننده نهایی که متضمن واقعی حمایت از تولید از طریق افزایش قدرت خرید مردم است، می باشد.
نظر شما
ادامه