کد خبر: ۵۱۳۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پیرو مذاکرات اخیر با دادستانی مرکز خراسان رضوی، در قالب نامه رسمی درخواست تعطیلی باغ وحش مشهد به این مرجع قضایی ارائه شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، «تورج همتی» در این خصوص اظهار کرد: باغ وحش مشهد مجوز فعالیت ندارد و از پارسال نیز مشکلات متعددی در این مجموعه بروز کرده است. پیش از این به مدیریت این باغ وحش یک سال مهلت برای اعمال استانداردها و آئین نامه های سازمان محیط زیست داده شد اما در این مدت همچنان شاهد تداوم نواقص و مشکلات در باغ وحش مشهد بوده ایم.

وی ماهیت مشکلات، نواقص و کاستیهای موجود در باغ وحش مشهد را مدیریتی و مرتبط با استانداردها و نیازمند پاسخگویی در قبال سهل انگاریهای رخ داده ذکر و بیان کرد: بر این اساس از دادستان مرکز خراسان رضوی درخواست شد تا بدون اراه مهلت و فرصت بیشتر، باغ وحش مشهد مجموعه بلافاصله تعطیل شود.  

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نیز در خصوص آخرین وضعیت موضوع باغ وحش مشهد و مرگ مشکوک چهار قلاده توله ببر در آن گفت: در نشست دیروز با مدیران و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مقرر شد این سازمان مهلتی چند ماهه و متناسب را برای رفع نواقص فنی باغ وحش مشهد به دادستانی اعلام کند. بر این اساس مهلتی متناسب به مدیریت باغ وحش مشهد برای رفع نواقص فنی داده می شود اما در صورتی که در مهلت مقرر رفع نشوند، برخورد قانونی نسبت به آن صورت خواهد گرفت.

خرداد امسال هفت توله ببر تازه تولد در باغ وحش مشهد تلف شدند که مرگ چهار قلاده از آنها با توجه به ابهامات فراوان با ورود دادستانی و تشکیل کمیته حقیقت یاب در حال بررسی است. دامپزشک باغ وحش علت مرگ آنها را عفونت تنفسی و علت مرگ یک توله دیگر را حمله شدید مادر عنوان کرد.

«فرزاد بهشتی» به ورود دادستانی به موضوع مرگ مشکوک توله ببرها در باغ وحش مشهد و تشکیل کمیته ای در این خصوص اشاره و بیان کرد: اگر نتایج کمیته حقیقت یاب از عمدی بودن وقعه رخ داده حکایت داشته باشد برخورد با مجرمان آن بر اساس ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی در دستور کار قرار خواهد گرفت. تهیه گزارش و برگزاری نشست با برخی سازمانهای مردم نهاد فعال در امور محیط زیست و تحقیقات ادامه دارد.

وی افزود: چنانچه مدیران باغ وحش مشهد مطابق برنامه زمانبندی اقدام به رفع نواقص فنی کنند موضوع پلمپ آن از دستور خارج می شود. در غیر این صورت ممکن است باغ وحش بطور کلی تعطیل شود.  در این چارچوب تاکنون با مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و رئیس اداره حیات وحش آن گفت و گو و مدیر باغ وحش مشهد نیز به دادسرا احضار شده اند و روند تکمیل تحقیقات ادامه دارد.  

باغ ‌وحش مشهد سال ۱۳۳۹ در محدوده خواجه ‌ربیع تاسیس و با ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال ۱۳۵۶ در ورودی پارک جنگلی وکیل ‌آباد مستقر شد.  

این مکان به عنوان بزرگترین باغ ‌وحش ایران دارای بیشترین گونه‌های جانوری است که از آن جمله می‌توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانداران دیگر اشاره کرد.  

۱۰۷ گونه شامل ۶۴ گونه بومی، ۴۳ گونه غیربومی و ۶۸۰ نمونه جانوری شامل ۲۴۰ پستاندار، ۳۹۳ پرنده و ۴۷ خزنده و دوزیست هم اینک در باغ وحش مشهد نگهداری می‌ شوند.  

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا.
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
0
بارها علاقه خودم رو به خدمت بالای 15ساعت در روز در باغ وحش های کشور و خصوصا مشهد ابراز کردم. مطالعات زیاد و اگاهی و دوستانی مجرب در اختیار داشتم.ک.میتونستم ب خوبی از عهدش بربیام..... اما وقتی هرچیزی درست استفاده نشه مثل جریان.کاوه یا این.یکی.میشه......و هیچ کدوم از اتفاقات عجیب نیست بلکه قابل پیش بینی ست
نظر شما
ادامه