کد خبر: ۵۱۳۸۵
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
گزارش خبرگزاری میزان از صفرتاصد ابهامات ماجرای کاوه:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: درخواست شده است که پرونده دکتر هومن در دستور کار تخلفات اداری سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد ...
 

حکیم مهر: در حالی که یکی از رسانه‌ها در گزارشی اعلام کرد که دامپزشک «کاوه» در روز مرگش با حکم دادستانی تغییر کرده بود، با پیگیری‌های انجام شده توسط خبرنگار میزان مشخص شد دادستانی هیچ گونه ورود و اعمال نظری در خصوص انجام فرایند درمان کاوه نداشته است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، هفته گذشته بود که رسانه‌ها از مرگ مرموز عجیب‌ترین پلنگ جهان، با نام کاوه خبر دادند .

اولین برخورد با کاوه

کاوه از آنجایی لقب عجیب‌ترین پلنگ جهان را گرفت که یافته‌های مهم جهان درباره پلنگ‌ها را زیر سئوال برده بود؛ کاوه در سال ۹۵ و در منطقه تندوره در حالی که چهار سال داشت زنده گیری و به ردیاب ماهواره‌ای مجهز شد .

بررسی‌های انجام شده بر زندگی کاوه حکایت از این داشت که او برخلاف هم نوعانش برخورد می‌کرد، به طور مثال به مدت دو روز در کنار پلنگ نر دیگری به نام «برزو» زندگی کرد، این در حالی است که اگر پلنگ‌های نر وارد قلمرو یکدیگر شوند بین آن‌ها درگیری رخ می‌دهد .

آخرین گزارش ردیاب‌های ماهواره‌ای حکایت از آن داشت کاوه آخرین بار در نزدیکی ترکمنستان بوده و برای یافتن قلمرو جدید ایران را ترک کرده است و پس از باز شدن ردیاب ماهواره‌ای دیگر اثری از کاوه نبود .

پیدا شدن کاوه و آغاز فرایند درمان

تا اینکه چندی پیش، پلنگی زخمی و بسیار لاغر توسط اهالی روستای ارباب در کلاته چنار واقع در حاشیه پارک ملی تندوره و نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان مشاهده شد و در ادامه موضوع به محیط زیست گزارش داده شد.

با حضور ماموران محیط زیست و زنده گیری پلنگ، در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این پلنگ کاوه است؛ در ادامه کاوه جهت انجام اقدامات درمانی به باغ وحش مشهد منتقل شد و درمان این پلنگ زیر نظر دامپزشکی به نام «دکتر فرید هومن» آغاز شد.

درمان این پلنگ زیر نظر این دامپزشک ادامه داشت تا اینکه وی به «تورج همتی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی اعلام می‌کند که مرگ کاوه قطعی است و هر لحظه امکان دارد که جان خود را از دست بدهد؛ در ادامه یک دامپزشک متخصص به نام «دکتر مقدم» مسئولیت تیم درمان را بر عهده می‌گیرد؛ این در حالی بود که هومن نیز در کنار تیم درمان حضور داشت و از تیم جدا نشده بود.

مرگ مرموز

در نهایت هفته گذشته اعلام شد کاوه در پی انسداد روده با پسماند زباله‌ای انسانی جان خود را از دست داده است؛ ماجرای مرگ کاوه از جایی مرموز شد که برخی از رسانه‌ها شبهاتی در مرگ او مطرح کردند؛ از تزریق اشتباه، وصل کردن کابل برق و سایر موارد را شامل می‌شد.

در حالی که روز به روز ادعا‌های گوناگون در مورد مرگ کاوه مطرح می‌شد؛ یکی از رسانه‌ها در گزارشی اعلام کرد که دامپزشک کاوه در روز مرگش، با حکم دادستانی تغییر کرده بود و عجیب‌ترین پلنگ جهان به دلیل ایست قلبی هنگام تزریق دارو تلف شده است.

ادعای کذب

این ادعا در حالی مطرح شد که با پیگیری‌های انجام شده توسط خبرنگار میزان، دادستانی هیچ گونه ورود و اعمال نظری در خصوص انجام فرایند درمان کاوه نداشته و در تماسی که از جانب مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی با دادستانی گرفته می‌شود، در خصوص فرایند درمان گزارشی ارائه و اعلام می‌شود که برای ادامه فرایند درمان دکتر مقدم مسئولیت تیم درمان را عهده دار می‌شود و دادستانی هیچ گونه اعلام نظری چه مثبت و چه منفی در خصوص الحاق فرد یاد شده به تیم درمان ارائه نمی‌کند؛ همچنین دادستانی هیچ اعمال نظری نیز در خصوص حذف فرد خاصی از تیم درمان به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی ارائه نکرده است.

پاسخ به ابهامات مرگ کاوه

گمانه زنی‌های مختلف پیرامون مرگ کاوه سبب شد به بررسی موضوع مرگ وی از زمان زنده گیری تا لحظه مرگ بپردازیم که در این خصوص و برای رازگشایی از اتفاقاتی که در فرایند درمان این پلنگ رخ داده با «علی کشمیری» فعال محیط زیست و عضو هیئت مدیره شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان خراسان رضوی و «تورج همتی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی به گفتگو پرداختیم.

علی کشمیری، فعال محیط زیست و عضو هیئت مدیره شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار میزان بیان کرد: فیلمی که در خصوص علت مرگ این پلنگ تهیه شده را می‌توان مصداق تشویش اذهان عمومی قلمداد کرد و کاملا کذب محض است.

فعال محیط زیست و عضو هیئت مدیره شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این پلنگ در تاریخ ششم مردادماه در طبیعت مشاهده و به مشهد منتقل شد؛ در ادامه پس از انجام معاینات مربوطه در حالی پلنگ نیمه هوشیار بود به باغ وحش مشهد منتقل شد.

وی ادامه داد: از آن روز به بعد من هر روز به این پلنگ سر زدم و کنار آن بودم و تحت درمان بود؛ پلنگ مذکور در طی هفت روز شش بیهوشی داشت که زیر نظر دکتر هومن انجام می‌شد که این موضوع به خودی خود خطرناک بود و پس از هر بار بیهوشی به پلنگ سرم وصل می‌شد.

بی توجهی دکتر هومن به نظر رادیولوژیست

کشمیری افزود: صبح روز ششم مردادماه پلنگ به دانشکده دامپزشکی مشهد منتقل شد تا در آنجا معاینات اولیه انجام شود، و به درخواست دکتر هومن صرفا از دست، سر و گردن حیوان عکسبرداری می‌شود؛ در ادامه متخصص رادیولوژی کلینیک تخصصی دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد از بقیه اعضای بدن و معده پلنگ عکس برداری می‌کند و متوجه اجسام مشکوکی در معده آن می‌شود و موضوع را با دکتر هومن در جریان گذاشت، اما با بی توجهی وی نسبت به این موضوع مواجه شد.

فعال محیط زیست و عضو هیئت مدیره شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان خراسان رضوی در ادامه گفت: در روز اول آزمایشی انجام شد که آن آزمایش حکایت از این داشت در بدن پلنگ عفونت وجود دارد، پس از یک هفته مجددا آزمایش انجام می‌شود که نتایج نشان دهنده این بود که عفونت بیشتر شده است؛ این در حالی بود که پلنگ شش بار بیهوش شده و تمام آنتی بیوتیک‌های طیف گسترده را نیز تزریق کردند، اما عفونت بیشتر شده است .

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: پس از این موضوع از وی پرسیدم که چقدر فکر می‌کنی که این حیوان زنده بماند، که در جواب گفت حدود ۲۰ درصد و باید مردم را برای اعلام مرگ این حیوان آماده کنیم و گفت، چون این حیوان به روستا نزدیک شده عملا از چرخه حذف شده است و در حال انجام تلاش‌های آخر هستیم .

ورود دکتر مقدم به فرایند درمان با درخواست دکتر هومن بود

کشمیری اظهار کرد: در نهایت تصمیم بر این شد تا یک متخصص به تیم درمان اضافه شود که دکتر هومن نیز این موضوع را پذیرفت؛ در ادامه با دکتر مقدم، فردی که ادعا می‌شود با حکم دادستانی آمده تماس گرفته شد، این در حالی است دکتر هومن در حضور ما با دکتر متخصص تماس گرفت و از وی خواست تا به جمع ما برای ادامه درمان پلنگ اضافه شود .

فعال محیط زیست و عضو هیئت مدیره شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان خراسان رضوی اذعان کرد: در نهایت با تایید مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی، دکتر مقدم به تیم درمان اضافه شد و دکتر هومن نیز در تیم حضور داشت، ورود دکتر مقدم به فرایند درمان با درخواست دکتر هومن بود .

وی افزود: علی رغم تلاش‌های تیم درمانی، پلنگ جان خود را از دست داد و زمانی که کالبدشکافی انجام شد، سیستم گوارش پلنگ کاملا مسدود شده بود و غذا نیز نمی‌خورد، اما دکتر هومن در حالی که متخصص رادیولوژی به وی گفته بود اجسام مشکوکی در معده این حیوان وجود دارد، اما وی به این موضوع توجهی نکرد و صرفا آنتی بیوتیک‌ها را قوی‌تر کرد .

کشمیری با بیان اینکه هنگام کالبدشکافی متوجه مایعاتی در حفره شکمی این پلنگ شدیم، گفت: این مایع زرد رنگ سرم آمینواکتیوی بود که در روز قبل توسط دکتر هومن به پلنگ تزریق شده بود و ادرار نبوده است.

فعال محیط زیست و عضو هیئت مدیره شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان خراسان رضوی با بیان اینکه مسیر خروجی معده با تکه‌هایی از چرم و مو مسدود شده بود، گفت: بسته شدن معده حیوان سبب شد تا نتواند فضولات خود را دفع کند .

دکتر هومن در تشخیص اشتباه کرد و برای تطهیر خود پای دادستانی را به میان کشید

وی اذعان کرد: دکتر هومن در تشخیص اشتباه کرده بود، اما اینکه برای تطهیر کردن خود اعلام کند که با حکم دادستانی فرد دیگری وارد فرایند درمان شده کار صحیح و قابل قبولی نیست .

«دکتر تورج همتی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی نیز در گفتگو با میزان  بیان کرد: دکتر هومن دامپزشک اداره کل بوده که برای زنده گیری و درمان پلنگ مذکور از وی استفاده شد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی اظهار کرد: یک روز پیش از اینکه دامپزشک جدید به تیم درمانی اضافه شود، دکتر هومن با من صحبت کرد و گفت که مطمئنم این پلنگ به زودی جان خود را از دست می‌دهد .

به این نتیجه رسیدم دکتر هومن نمی‌تواند کاری انجام دهد

وی افزود: از آنجایی که به این نتیجه رسیدم دکتر هومن نمی‌تواند کاری انجام دهد، به دکتر مقدم متوسل شدم تا کار درمان را ادامه دهد تا شاید پلنگ نجات پیدا کند .

همتی تصریح کرد: موضوعی که وجود دارد این است که دکتر هومن، دکتر مقدم را در خصوص محل زباله‌هایی که در معده حیوان بود آگاه نکرده بود .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: با حضور دکتر مقدم در تیم درمان، دکتر هومن از تیم جدا نشد، اما سرپرست تیم دکتر مقدم شد و کار را ادامه داد .

پرونده دکتر هومن در دستور کار تخلفات اداری سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد

وی بیان کرد: دکتر هومن، برخلاف ضوابط اداری اطلاعات کذبی را در اختیار یک خبرگزاری قرار داده که این خبرگزاری کلیپی از این موضوع تهیه کرده است .

همتی افزود: هم اکنون این کلیپ در اختیار سازمان مرکزی قرار گرفته و درخواست شده است که پرونده وی در دستور کار تخلفات اداری سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی در خصوص علت مرگ کاوه بیان کرد: این پلنگ عفونت سپتیسمی داشته که یک عفونت حاد به شمار می‌آید و این پلنگ صد درصد جان خود را از دست می‌داد .

در بخشی از گزارش مقدم، در زمانی که مسئولیت تیم درمانی کاوه را بر عهده داشته خطاب به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی آمده است؛ بیهوشی‌های مکرر با دز‌های بالا و بیهوشی‌های طولانی در طی هر روز از درمان منجر به از دست دادن اشتهای حیوان و عدم فرصت کافی برای ریکاوری و بازتوانی بدن حیوان شده است؛ از طرفی در طی این مدت هیچ لزومی برای این بیهوشی‌های مکرر نبوده و قطعا این بیهوشی‌ها بر روی اشتها و ترمیم زخم تاثیر سوء داشته است .

 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
4
اینکه علت مرگ یک حیوان وحشی ک در طبیعت زیست داشته، انباشتگی معده ناشی از یک تکه چرم، باشه عجیب نیست؟!
اینکه حیوان از قلمرو خودش خارج میشه و رد یابش از کار می افتد و بعد از بیماری دوباره پیدایش میکنند، عجیب نیست؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
2
2
نمونه بارزي از يك فرهنگ اصيل ايراني
ريختن تمام تقصيرها به گردن فعالترين و مسئوليت پذيرترين فرد و تلاش براي از پا انداختن معدود تلاشگران به دست دمل هاي چركين كينه و نفرت كه خود هيچ حركتي نمي كنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
3
1
این وسط انچه مشخصه قصوردر کار دکتر هومن و مقدم واضحه باید چکاب کامل میشد حالا دکتر هومن که سردر نیاورده دکتر مقدم چرا بررسی نکرده وقتی عفونت زیاد میشه یعنی عامل عفونت پایداره ما جسم خارجیو مثلا در گاو که با انتی بیوتیک نمیتونیم از بین ببریم حیوون دفع نداره رودش خالیه غذا نمیخوره نباید به انسداد مشکوک شد اونم در حیوان گوشتخوار که ممکنه چرم و پوست و مو هم همراه گوشت خورده باشه بعضی وقتا معما اونقدر سادس که
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
1
تو مملکت به جونه ادما اهمیت نمیدن روزانه صدها بلکه هزاران نفر دارن به دلایل ساده و پیش پاافتاده پزشکی و نبود دارو و گرانی و فقر و بدبختی و....میمیرن حالا برای کشاندن افکار و انحراف اذهان عمومی از این مسائل مهم موضوع مرگ پلنگی رو مطرح میکنن و بهش دامن میزنن.اره ناراحت کننده است ولی عزیز من اینجا ایرانه ایرانه......ژست های مدرن و دموکراتیک و غربی نگیرین که بهتون نمیاد.بذارین بسته بمونه دهان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
2
0
پلنگی که در حیات وحش آشغال بخوره همون بهتر که بمیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
ما قلمرو وشکارگاهشو محدود کردیم حالا مونده متوجه شی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
ما دامپزشکیم واین مورد کاملا درحوضه ماست مشکلاتم یکی دوتا نیست ساختاریه وبا عزلو نصب دوتا ادم حل نمیشه
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
عزیز دل، مرگ یک جاندار از حیات وحش و عدم اهمیت دادن به طبیعت نمونه بارز مرگ فرهنگ و بینش جامعه است. درسته فقر هست، تحریم هست، بی سوادی جامعه پزشکی و هزاران مشکلات دیگه هست، ولی ربط دادن مرگ این حیوان به هر دلیلی به دموکراسی و مرگ انسان ها و بی ارزش جلوه دادن اون کاملا کوته فکرانه هست.
فراموش نکنیم بیش از نیمی از گونه های حیات وحش ایران نابود شده، چقدر منابع طبیعی و جنگل ها و غیره نابود شدن. و دلیل این چیزها چیزی نیست جز فرهنگ ضعیف و اهمیت ندادن به طبیعیت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
1
يه نگاهي به اخبار مرتبط بندازين تو همين حكيم مهر ميتونيد بخونيد كه همه مراحل درماني از همون ابتدا تو دانشگاه فردوسي مشهد انجام شده دكتر هومن گرچه دامپزشك مسئول حيات وحش بوده ولي راديولوژيست كه نبوده يكي بياد گزارش راديولوژي رو منتشر كنه ببينيم چي بوده اينطور كه خبرنگار ميزان نوشته بايد دكتر هومن پلنگ رو تو خونش برده باشه براي درمان و تو انفرادي نگهش داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
نوشتن که رادیولوژی تذکر داده
علی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
1
واقعا رسانه ای کردن این رخدادها درسته تا وقتی که هیچی ثابت نشده؟ اونهایی که میان وسط اوکسیستم ساخت و ساز میکنن و یا جنگلها رو بخاطر برداشت چوب نابود میکنن و تالابها رو خشک میکنن و انواعی از گونه هارو به خطر میندازن تحت پیگرد قرار نمیگیرن اون وقت عده ای برای شواف و نشون دادن مسئولیت پذیریشون و اقتدارشون با آبروی همکارای ما بازی میکنند. این رفتارهای عجولانه و پوپولیستی بجز اینکه جامعه رو به دامپزشکان و پزشکان بی اعتماد میکنه هیچ تاثیری نداره، به اندازه کافی دامپزشکان در این مملکت روزانه تحت استرس های شغلی هستن و این برخوردها فقط دلسرد کننده است . جالبه که از یک فردی که هیچ اطلاعات دامپزشکی نداره سوال میکنن و برای خودشون میبرن و میدوزن. این آقای به اصطلاح عضو هیئت مدیره سازمان مردم نهاد نمیدونه که اگر قرار باشه به یک پلنگ سرم زده بشه باید تحت آرامبخشی قرار بگیره. انتظار داره دامپزشک بره بصورت شفاهی توجیه کنه حیوون رو.
نکته بعد این هستش که آیا علت مرگ واقعا جسم خارجی در معده بوده. آیا این جسم خارجی ترانزیت مواد رو متوقف کرده بوده، صرفا وجود جسم خارجی در معده نمیتونه باعث مرگ حیوون بشه.آیا حیوانی با این وضعیت میتوانست تحت عمل قرار بگیره ؟ معمولا گفته میشه که حیوان وضعیتش تثبیت بشه و بعد تحت عمل قرار بگیره، شاید اگر جراحی میشد و تلف میشد باز این آقای مدیر سازمان مردم نهاد میگفت حیوانی که شرایط عمل رو نداشت جراحی شد و تلف شد. مقصر جراح هست.
نکته دیگر اینکه آیا احتمال وجود یک عفونت ویروسی و یا ثانویه وجود نداشته که باعث مرگ حیوون شده. آیا نمونه های دیگری اخذ شده بوده. آیا پاراکلینیک به اندازه کافی در دسترس دامپزشک معالج بوده است.
سخن آخر اینکه آقای دکتر هومن همکار و هم دانشکده ای بنده از همکاران با اخلاق و وظیفه شناس ما هستن و نظام دامپزشکی باید در این قضیه از ایشون حمایت کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
2
1
همینجوری بدون تشخیص بیماری خاصی مثلا دیستمپری انگلی چیزی همش سرمو شش بار بیهوشی تو هفت روز و فرتو فرت انتی بیوتیک زدن ....................
پاسخ ها
دامپزشک
| United States of America |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
آفرین
دیستمپر بیماری خوبیه خیلی هم احتمالش زیاد بود دیستمپر باشه
چرا هیچکس نفهمید ممکنه دیستمپر هم باشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
3
دکتر هومن خداییش برو پت شاپ بزن تا از این همه حواشی راحت شی
واقعا شرم اوره ، پزشکان با وجود اشتباهات همکارانشون و مرگ یک انسان هوای همکارشون رو دارن تا به رشتشون اسیب وارد نشه ، اینجا از وقتی یادمه یا دکتر معماریان رو همکاران کوبیدن یا دکتر هومن رو
شرافتا بس کنید واقعا انقدر بیکارین ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
اقا ماستمالی نیست که خیلی دیگه پتو مت بازیه با این گژارشایی که داده شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
0
0
در بالاترین شکل، رسیدگی به آن درحد شورای صنفی بدوی رسیدگی به تخلفات حرفه ای دامپزشکان است.
نظر شما
ادامه