کد خبر: ۵۱۴۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور می گوید، وزارت صنعت به بهانه ارزان نگه داشتن قیمت نان نرخ سبوس را افزایش داده اما از آن طرف خود نان وارد غذای حیوانات شده به طوری که برآورد می‌شود معادل ۲ میلیون تن گندم به این صورت وارد غذای حیوانات می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «الله یار ولی زاده» رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور اظهار کرد: افزایش قیمت رسمی سبوس به 1250 تومان باعث افزایش ورود نان به دامداری ها و مرغداری ها به ویژه در جوامع روستایی شده است.

وی افزود:  قیمت مصوب هر کیلوگرم سبوس در سال گذشته 520 تومان بود که در اوخر سال به یک باره به 840 تومان افزایش یافت و اکنون به 1250 تومان درب کارخانه رسیده است و تا این محصول به دست ما برسد 1500 تومان تا 1600 تومان قیمت پیدا میکند درحالی که قیمت هر کیلوگرم نان در روستاهای کشور 1200 تومان است.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور ادامه داد:  درحالی که قیمت نان ارزان تر از سبوس شده که ارزش غذایی آن 5 برابر سبوس است و روستائیان به سمت استفاده از خرید نان از نانوایی ها برای حیوانات خود رفته اند.

وی تصریح کرد: در حالی که محدودیتی برای خرید تعداد نان در کشور وجود ندارد، مشاهده می شود هر روستایی روزانه 30 عدد نان خریداری میکند و مشخص است این نان برای مصرف خانوار نیست.

ولیزاده گفت: روستائیان نان مصرفی مردم را به دلیل قیمت پایینی که در مقایسه با سبوس دارند با دیگر ضایعات کشاورزی از جمله کاه مخلوط می کنند و در جیره غذایی گوسفند، گوساله، مرغ و غاز  قرار می دهند.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهانه ارزان نگه داشتن قیمت نان نرخ سبوس را افزایش داده تا افزایش هزینه های کارخانه های آرد را جبران کند، اما از آن طرف خود نان وارد غذای حیوانات شده به طوری که برآورد می شود معادل 2 میلیون تن گندم به این صورت وارد غذای دام و طیور شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
0
2
سالهاست که دامداران آردگندم به حیواناتشان می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
0
0
متاسفانه نظام یارانه ای دلالی در همه جا مشکل ایجاد کرده است!!!

در صورتی که اگر به مصرف کنندگان نهایی سهمیه الکترونیک خرید نان داده شود و مقدار بیشتر از آن، نان به قیمت آزاد فروخته شود و خرید و فروش آرد به طور کلی با قیمت تمام امکان پذیر باشد ضمن جلوگیری از این سوء استفاده ها،
گندمکاران برای تولید بیشتر و حتی صادرات تشویق می شوند و دیگر نیازی نیست که وزارت جهادکشاورزی از آنها خرید تضمینی با قیمت پایین تر از واقعی کند.

از طرف دیگر بایستی دید چه شده است که دامداران و مرغداران ناچار شده اند که برای کاهش هزینه خرید خوراک گران تمام شده به سراغ گندم و آرد دولتی یارانه ای کیلویی 600 تومان؟؟؟ به نانواها بروند!

در اینجا هم اگر خوراک دام به قیمت غیر یارانه ای به وفور و همیشه در بازار مهیا باشد و در عوض تحویل میلیاردها دلار به دلالان طمع کار،
به صورت سهمیه الکترونیک اعتباری خرید کالای پروتئینی به مصرف کننده نهایی داده شود خود به خود با یک تیر دو نشان زده می شود:

1- حمایت عملی از تولیدات با کیفیت ایرانی از طریق ایجاد بازار گسترده فروش داخلی و صادرات به قیمت آزاد و نیز به دلیل حذف خوراک دام وارداتی به قیمت ارزان که اغلب کپک زده و بی کیفیت هم هستند

2- تضمین ضریب امنیت غذایی پروتئین دامی مورد نیاز مردم به طور مستقیم و افزایش رضایتمندی مردم روستا و شهرهای اقصی نقاط کشور
نظر شما
ادامه