کد خبر: ۵۱۴۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست کرج:
«باقر نظامی» افزود: راه‌حل اساسی برای حل مشکل حیوانات بدون صاحب و ولگرد در شهرها سپردن مدیریت و کنترل آن‌ها به دامپزشکی است تا بر اساس آن بتواند به‌طور اصولی و صحیح آن را ساماندهی کند ...

حکیم مهر: عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست کرج گفت: راه‌حل مشکل حیوانات بدون صاحب در شهرها سپردن مدیریت آن به دامپزشکی است تا بتواند به‌‌درستی و اصولی آن را ساماندهی کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «باقر نظامی» با اشاره به علاقه برخی افراد به نگهداری از حیوانات خانگی اظهار کرد: بسیاری از حیوانات خانگی همچون سگ و گربه که بعضاً در خانه‌ها نگهداری می‌شوند خودشان بیمار نیستند ولی ناقل بیماری هستند.

وی ادامه داد: در میان حیواناتی که به‌عنوان حیوان خانگی از آن نگهداری می‌شوند، سنجاب بیماری‌های مشترک زیادی با انسان دارد و از آنجا که ناقل بیماری است، خودش مریض نمی‌شود ولی انسان را بیمار می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست افزود: علاوه بر بیماری، این حیوانات حتی می‌توانند برای صاحبانشان نیز مشکل روانی ایجاد کند.

این کارشناس حوزه حیات وحش با طرح سؤالی مبنی بر این‌که آیا کودکی که در خانه در کنار یک سنجاب، سگ و یا گربه باشد مانند یک فرد معمولی بزرگ می‌شود، گفت: قطعاً این‌گونه نخواهد بود و خیلی اوقات اگر کودک بخواهد بین والدین و یا برادر و خواهرش و حیوان خانگی خود یکی را انتخاب کند، احتمال انتخاب حیوان از سوی کودک بیشتر است.

نظامی همچنین در ارتباط با نگاه احساسی مردم به حیوانات بی‌خانمان نیز اظهار کرد: زمانی‌که مردم به‌صورت کنترل نشده به حیوانات غذا می‌دهند باعث زیاد شدن آنها می‌شوند، به‌عنوان مثال در پارک پردیسان که سازمان حفاظت محیط زیست در آن واقع شده است حیواناتی همچون روباه و خرگوش وجود دارد که با رفتار احساسی مردم در غذا دادن کنترل‌نشده به سگ‌های ولگرد جمعیت آنها را با تهدید مواجه می‌کنند.

وی تصریح کرد: غذا دادن مدیریت نشده مردم به سگ‌های بدون صاحب باعث افزایش آنها در این منطقه شده به‌طوری‌که براساس برآوردی که صورت گرفته تعداد سگ‌های ولگرد در آنجا به بیش از ۱۰۰ قلاده رسیده که به‌راحتی می‌توانند گونه‌های دیگر همچون روباه و خرگوش را از بین ببرند.

این عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست راه‌حل اساسی برای حل مشکل حیوانات بدون صاحب و ولگرد در شهرها را سپردن مدیریت و کنترل آن‌ها به دامپزشکی دانست تا براساس آن بتواند به‌طور اصولی و صحیح آن را ساماندهی کند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
1
4
چه ربطی به سازمان دامپزشکی داره ! بهتره یه نگاهی به قوانین سازمان بکنید.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
0
0
با سلام و عرض ادب
اولا" این مقوله (حوزه شهری) طبق تفاهم نامه در حیطه اختیارات شهرداری است. ثانیا" ایکاش در حوزه برون شهری و اقداماتی که سازمان محیط زیست مسئولیت آن را بر عهده دارد چند کلامی توضیح می فرمودن که چه اقداماتی صورت گرفته
نظر شما
ادامه