نتایج یک پژوهش نشان میدهد اسبدرمانی بر شاخصهای روانی و عملکرد حسیحرکتی در کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه یا بیشفعالی تأثیرگذار است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، اختلال نقص
توجه – بیشفعالی و رفتار ایذایی یکی از دلایل بسیار شایع ارجاع کودکان به مراکز
بهداشت روانی، پزشک اطفال، متخصصان مغز و اعصاب و درمانگاههای روانپزشکی کودک
است. برآوردها نشان میدهند پنج تا ۱۵
درصد کودکان دبستان به اختلالات نقص توجه/بیشفعالی مبتلا هستند.
اسبسواری درمانی زیرمجموعهای از فعالیتها با کمک حیوانات
است. این درمان ممکن است روی عملکردهای روانی، شناختی، رفتاری و ارتباطی موثر
باشد. محققان در پژوهشی با عنوان "تاثیر یک دوره اسبدرمانی بر شاخصهای
روانی و عملکرد حسی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی"
این موضوع را بررسی کردند.
در این پژوهش که توسط «محمد مهدی امینی»، «سیده ماجده ازهدی»
و «زهرا منصور جوزان» انجام شده، آمده است: «روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت
و اهداف آن نیمهتجربی بود و از طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد.
جامعه آماری این پژوهش، تمامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی در
آسایشگاه معلولین جسمی و حرکتی فیاضبخش شهر مشهد در سال 94-95 بودند.
محققان میگویند: نمونه موردنظر در این پژوهش ۲۰ کودک دارای اختلال نقص
توجه/بیشفعالی (۱۰
نفر گروه آزمایش و ۱۰
نفر گروه گواه) به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند؛ این دانشآموزان بر اساس
ملاکهای تعیینشده توسط مشاور روانشناس و از طریق ابزار مربوطه (پرسشنامه کانزر)
شناسایی شده و در دو گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند.»
در این پژوهش آمده است: «یافتهها نشان داد هشت هفته مداخله
اسب درمانی بر شاخصهای روانی و عملکرد حسی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات نقص
توجه/ بیشفعالی اجرا شد. یافتهها نشان داد هشت هفته مداخله اسبدرمانی بر شاخصهای
روانی و عملکرد حسی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات نقص توجه/ بیشفعالی تاثیر
معناداری دارد و سبب بهبود این شاخصها میشود. اسب سواری درمانی یک استراتژی
درمان با گزینههای متعدد است. انتخاب اسب، تجهیزات، الگوهای حرکت اسب در طول
درمان و تغییرات موضعی در شرکتکنندگان، عوامل تاثیرگذار در طول تمرین است.»
نویسندگان این مقاله میگویند: «مطالعه شارتلف و همکاران
نشان داد که اسبدرمانی میتواند استراتژی مداخلهای مناسبی جهت کاهش ناتوانی
تعادلی در بیماران با مشکل تعادلی باشد. در مطالعهای، اسنایدر و همکاران به این
نتیجه رسیدند که اسبدرمانی با تاثیر چندجانبه بر روی احساسات، ماهیچهها، استخوان
و اندامها منجر به بهبودی روانی، اجتماعی و آموزشی میشود.»
امینی و همکارانش در این پژوهش میگویند: «با توجه به مقادیر
محاسبه شده، یک دوره اسبدرمانی بر شاخصهای روانی و عملکرد حسی حرکتی شامل علائم
روانشناختی، مشکلات توجه، عملکرد حسیحرکتی، حافظه و یادگیری، کارکردهای اجرایی،
تواناییهای شناختی، اختلال نقصتوجه، رفتار کودک در کلاس، مشارکت و همکاری گروهی
و نگرش به مراجع قدرت در کودکان مبتلا به اختلالات نقص توجه/ بیشفعالی
تاثیرمعناداری دارد؛ به گونهای که کودکان گروه اسبدرمانی در تمامی شاخصهای
روانی و حسی و حرکتی بهبود یافتند.»
این پژوهش در جلد نهم مجله علمی پژوهشی مطالعات ناتوانی
منتشر شده است.