کد خبر: ۵۱۴۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، قزوین، فارس، بیجار، ملکان و خراسان شمالی + تسلیت به مناسبت درگذشت یک همکار

 

ممنوعیت نگهداری انواع دوزیستان، خزندگان و حلزون های آبی در مراکز تکثیر
و مزارع پرورش ماهیان قرمز و زینتی در خراسان رضوی


با نزدیک شدن ایام نوروز و شور و اشتیاق هموطنان برای تهیه ماهی قرمز برای سفره های هفت سین، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر از اجرای دستورالعمل صادره از سازمان دامپزشکی کشور در جهت افزایش ایمنی شهروندان و مراکز پرورش آبزیان در استان داد.
 رئیس اداره مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: در این دستورالعمل که نسخه ای از آن برای ادارات کل دامپزشکی استان های سراسر کشور ارسال شده، آمده است:  کنترل حمل و نقل و صدور گواهی جهت محموله ماهی قرمز پس از بازدید و حصول اطمینان از سلامت آن و انجام مکاتبات لازم با ارگان های ذیربط جهت جلوگیری از حمل و نقل محموله های فاقد گواهی حمل  انجام خواهد شد.
دکتر محسن نژاد اظهار داشت: نگهداری انواع دوزیستان، خزندگان و حلزون های آبی مخاطرات بهداشتی جدیدی را به خانواده تحمیل می نماید که بر این اساس نگهداری آنها ممنوع بوده و در صورت مشاهده چنین مواردی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز، با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی در ادامه گفت: برخی از انواع این جانوران از انواع بسیار مهاجم و خطرناک می باشند و اکثر بوم زیسهای طبیعی کشور را نابود  می نمایند که سرآمد آنها انواع لاک پشت های گوش قرمز و حلزون های سیبی است.
او خاطرنشان ساخت: دوزیستان و خزندگان نیز از مخازن بیماری سالمونلا در طبیعت اند که نه تنها میتوانند این بیماری ها بدون علائم ظاهری به سایر انواع آبزیان آکواریومی منتقل نمایند بلکه می توانند ناقل مکانیکی به انسان نیز باشند.
محسن نژاد در ادامه به اجرای طرح کنترل بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز و زینتی پرداخت و گفت: در این طرح ضمن افزایش نظارتها بر مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، اقدام به نمونه برداری شده  و آزمایش های ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی انجام خواهد گردید و همچنین مقرر است نسبت به افزایش نظارتها در حمل و نقل و صدور گواهی بهداشتی حمل جهت محموله های ماهیان زینتی از جمله ماهی قرمز اقدام گردد.

وی اداره کل دامپزشکی استان را به عنوان متولی بهداشت و بیماری های دام و از جمله آبزیان، در جهت حفظ و صیانت از سرمایه های آبزی و ارتقای سطح بهداشتی مراکز تکثیر و پرورش آبزیان زینتی و کاهش مخاطرات ناشی از بیماری های
مشترک در انسان و سلامت مصرف کنندگان دانست که در نظر دارد مشابه سالهای اخیر، اقدام به پایش و کنترل بهداشتی این مراکز نماید.

 

----------------------------------

 

بازدید مدیرکل دفتر دارو، درمان و آزمایشگاه‌های سازمان دامپزشکی کشور از یک واحد تولید دارو در استان قزوین
 
مدیرکل دفتر دارو، درمان و آزمایشگاه‌های سازمان دامپزشکی کشور از چندین خط تولیدی دارو به منظور نحوه ارتقاء کیفی تولیدات کارخانه های داروسازی بازدید کرد.
دکتر مصطفی عزیزیان روز سه شنبه 3/12/89 پس از حضور در اداره کل دامپزشکی قزوین، از چندین خط تولیدی دارو به منظور نحوه ارتقاء کیفی تولیدات کارخانه های داروسازی و انطباق آن با اصول بهینه تولید GMP)) بازدید نمود.

وی سپس با بازدید از چند واحد داروخانه و مرکز پخش دارو و واکسن در سطح استان، در جریان روند توزیع دارو و واکسن در بین داروخانه‌ها و مراکز پخش استانی دارو، واکسن و مواد بیولوژیکی در استان قرار گرفت.

 در نهایت پس از تایید این مراحل موافقت اولیه ساخت چندین دارو در استان صادر گردید.

گفتنی است ارتقاء کیفی داروهای دامی و حفظ توسعه اشتغال در واحدهای تولیدی داروسازی از جمله اهداف سازمان دامپزشکی کشور بوده است.

---------------------------------

 

سرپرستان جدید شبکه های دامپزشکی شهرستانهای لار و خنج منصوب شدند
 
در احکام جداگانه‌ که از سوی دکتر دهقانی مدیر کل دامپزشکی فارس صادر شد، "دکتر مهدی هاشم‌پور صادقیان" به عنوان سرپرست شبکه دامپزشکی شهرسان لار و "دکتر علی لایق" به عنوان سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خنج منصوب شدند.

----------------------------------

 

فعالیت های آموزشی و فنی دامپزشکی بیجار در نه ماهه سال 89
 
روابط عمومی دامپزشکی کردستان اعلام کرد : تداوم و استمرار در مدیریت مبارزه با بیماریهای دامی مشترک و غیر مشترک بین انسان و حیوان، کنترل عرضه فرآورده های خام دامی ضامن تامین امنیت بهداشتی جوامع انسانی می باشد.
طبق اظهارات دکتر راسخی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار از ابتدای سالجاری تا پایان بهمن ماه در راستای مبارزه با بیماریهای های دامی بیش از یک میلیون  راس دام سبک و سنکین  علیه انواع بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام در شهرستان بیجار مایه کوبی شده اندو وی گفت ازاین تعداد 52500  نوبت آن مربوط به بیماری بروسلوز بوده که همزمان با برگزاری دوره های آموزشی در روستا ها و با تشدید واکسیناسیون نسبت به مدت مشابه سال قبل  صورت گرفته است و طبق گزارشات دانشگاه علوم پزشکی کردستان شاهد کاهش آمار جمعیت انسانی مبتلا به تب مالت از 92 نفر در سال 88 به 80 نفر  تا این تاریخ می باشیم.وی ادامه داد در همین مدت  1182 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه و 980 قلاده نیز علیه کیست هیداتید درمان شده اند.
 وی تشریح کرد جهت شناسایی دام های راکتور سلی و بروسلوزی تعداد 2176 راس گاو در دامداریهای صنعتی و نیمه صنعتی  از نظر بیماریهای سل و بروسلوز تست و خونگیری شدند  که خوشبختانه موردی از دام راکتور سلی و بروسلوزی مثبت در دامداریهای مذکور مشاهده نگردید .درزمینه حمل بهداشتی دام  با رعایت ضوابط قرنطینه ای 1112 مجوز حمل  بهداشتی برای 25500 راس گوسفند و بز ، 120 راس گاو وگوسا له و1272000 قطعه مرغ به مقصد کشتارگاه  صادر گردید . همچنین1194 دستگاه خودرو حمل دام وفرآورده های خام دامی ضد عفونی شده و 25620 راس دام خروجی از شهرستان سم پاشی گردیده اند. در محدوده  نظارت بهداشت عمومی نیز بازرسین بهداشتی شهرستان   با بازرسی 5600 لاشه در کشتارگاه و15395 فقره بازرسی از مراکز عرضه فرآوده خام دامی  4600 کیلو گرم گوشت غیر بهداشتی وآلایشات دامی را ضبط و معدوم نمودند.

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی ملکان خبر داد: 5 سال حبس برای متخلفین بخش دام ملکان
 
علی محمودزاده اظهار داشت: طی حکم قضایی یکی از مسئولان مراکز جمع‌آوری شیر در شهرستان ملکان به دلیل افزودن مواد غیرمجاز به شیرهای دریافتی به یک سال حبس و یک مسئول دیگر به پنج سال همچنین یک قصاب متخلف به سه ماه حبس محکوم شد.
وی به عملکرد یک ساله این اداره در راستای اجرای طرح‌های مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های دام در فازهای 21 تا 23 اشاره کرد و گفت: در این راستا طی سال 89 در 84 روستای تابعه شهرستان ملکان با همکاری 14 تن از فارغ‌التحصیلان دامپزشکی صددرصد دام علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
محمودزاده افزود: 85 هزار رأس گوسفند و 50 هزار رأس گاو و گوساله نیز علیه بیماری برفکی واکسینه شدند.
وی همچنین از واکسینه شدن تعداد 15 هزار رأس گاو و گوساله همچنین 30 هزار رأس گوسفند و بز علیه بروسلوز در سال 89 در روستاهای تابعه ملکان خبر داد.
رئیس شبکه دامپزشکی ملکان افزود: همچنین در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام و برنامه تست و کشتار دام‌های آلوده میزان بیماری بروسلوز( تب مالت) طبق گزارش شبکه بهداشت و درمان این شهرستان نسبت به سال 88، 70 درصد کاهش داشته است.
وی در ادامه برگزاری کلاس‌های آموزشی دامداران منطقه در خصوص بهداشت شیر و بیماری‌های مشترک انسان و دام با همکاری شرکت شیر پگاه را از دیگر فعالیت‌های این اداره در سال‌جاری ذکر کرد و از استقبال گرم روستاییان و دامداران ملکانی از این کلاس‌ها قدردانی کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی ملکان، معدوم‌سازی 25 هزار کیلوگرم شیر غیرقابل مصرف، 1500 کیلوگرم گوشت قرمز فاسد و 350 کیلوگرم گوشت مرغ غیرقابل مصرف همچنین مبازره و پیشگیری از بیماری‌های طیور را از سایر اقدامات اداره دامپزشکی ملکان در سال 89 دانست.

-------------------------------

 

رییس اداره بررسی مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان شمالی:

هیچ کانونی از بیماری شاربن در بین دام‌های استان مشاهده نشده است
 
دکتر ابوالفضل احمدی افزود: طی سال گذشته یک کانون از این بیماری در بین جمعیت دامی استان مشاهده شده است.وی ادامه داد: طی 10 ماه سال جاری هیچ کانونی از بیماری تب مالت (بروسلوز) و سل گاوی در بین دام‌های استان گزارش نشده است.احمدی با بیان این که یک کانون بیماری هاری در بین سگ‌های استان مشاهده شده است اظهار کرد: طی 10 ماه سال جاری 110 سگ ولگرد توسط ستاد اتلاف سگهای ولگرد تلف شده‌اند.دکتر علی زارعی طوسی، رییس مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان شمالی نیز با بیان این که یک کانون بیماری شاربن در سال گذشته در روستای فریمان اسفراین در بین دام‌ها شناسایی شد بیان کرد: تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شده است.دکتر علی زارعی طوسی با اشاره به این که در سال گذشته 20 راس دام سبک به این بیماری مبتلا شده‌اند خاطرنشان کرد: این بیماری حتی از طریق خاک نیز به انسان‌ها منتقل می شود.وی توضیح داد:در این راستا به منظور جلوگیری از شیوع بیماری شاربن در 10 ماه سال جاری یک میلیون و 638 هزار و993 راس گوسفند و بز، 44 هزار و 24 راس گاو و گوساله و پنج هزار و 313 راس تک سمی واکسینه شده اند و در سال گذشته نیز یک میلیون و 763 هزار و 706 راس دام سبک و سنگین و تک سمی این واکسن را دریافت کرده‌اند.زارعی طوسی با اشاره به این که برای مبارزه با بیماری بروسلوز، جمعیت دام سنگین به دو گروه تقسیم می شوند توضیح داد: یک گروه از آنها شامل گاو و گوساله واقع در دامپروری‌های صنعتی و نیمه صنعتی است که روش مبارزه با این بیماری در این محل شامل واکسیناسیون، آموزش، تست و کشتار اجباری است.
وی گروه دیگر را دام‌های سنگین واقع در سایر دامداری‌ها ذکر کرد و افزود: از طریق واکسیناسیون فراگیر، آموزش و ترویج و رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه‌ای با این بیماری مبارزه می شود.این مسوول با بیان این که دام سبک به دلیل این که در زمان نابالغ بودن واکسن‌های بروسلوز را دریافت می‌کنند اظهار کرد: در سال جاری 271 هزار و 445 راس بره و بز نابالغ علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.
وی تعداد سگ‌های صاحب دار واکسینه شده را 16 هزار و 928 قلاده سگ بیان کرد.
رییس مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در 10 ماه سال جاری 15 هزار و 982 راس گاو و گوساله به منظور جلوگیری از بروز بیماری سل گاوی، تست شده‌اند.وی افزود: طی این مدت برای پیشگیری از بروز برخی از بیماری‌ها از قبیل تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو 50 هزار و 363 راس دام سنگین، یک میلیون و 647 هزار و 20 راس دام سبک و پنج میلیون و 825 هزار و 179 متر مربع از جایگاه‌های دامی سم پاشی شده‌اند.

 

----------------------------------------

 

تسلیت به مناسبت درگذشت یک همکار قدیمی در سازمان دامپزشکی کشور

 

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران اعلام کرد :

انا لله و انا الیه راجعون
با اندوه فراوان درگذشت همکار بازنشسته ( از شهرستان قائمشهر) مرحوم مغفور شادروان بهزاد عباسی را به همکاران محترم صمیمانه تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد یکتا برای آن مرحوم طلب مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می نمائیم.

حکیم مهر نیز به نوبه خود درگذشت این همکار ارجمند را تسلیت عرض نموده و برای وی از درگاه خداوند متعال رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‎نماید.

 


 

نظر شما
ادامه