کد خبر: ۵۱۴۹۳

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد لوازم و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با طراحی و ساخت دستگاه‌های تصویربرداری دو بعدی فلورسنت، موفق به صادرات آن به کشورهای کوبا و بولیوی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا،«دکتر صدیقه حجازی» یک دهه پیش، در دوره پسادکتری در زوریخ با فناوری ساخت تجهیزات تصویربرداری آشنا شد. بعد از بازگشت به ایران، با راه‌اندازی شرکتی اقدام به ساخت دستگاه تصویربرداری مولکولی فلئوروسنت کرد و این تجهیزات در حال حاضر قابلیت صادراتی دارند و تاکنون دو دستگاه از آن‌ها به کشورهای کوبا و بولیوی صادر شده‌اند.

دستگاه تصویربرداری مولکولی فلئوروسنت (فلوویژن) برای تصویربرداری دوبعدی فلورسنت در شرایط in-vivo در آزمایش‌های حیوانی طراحی شده است.

حجازی در این باره توضیح داد: در دوره پسادکتری در دانشگاه ETH زوریخ با فناوری این دستگاه آشنا شدم و بعد از بازگشت به کشور اقدام به ساخت این دستگاه کردم. البته در ابتدا دستگاه گران و پیچیده بود؛ اما به تدریج فناوری را ساده‌سازی کرده و قیمت را کاهش دادیم و بعد از ۱۰ سال به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توانیم این دستگاه را صادر کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر صادرات این دستگاه به کشورهای کوبا و بولیوی، از سوی دانشگاه‌هایی نظیر علوم پزشکی اردبیل، آزمایشگاه جامع علوم پزشکی تهران، آزمایشگاه جامع علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی گلستان خریداری شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

مجری طرح درباره مزیت‌های این فناوری یادآور شد: این دستگاه یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد و دانش فنی آن در داخل کشور توسعه داده شده است، بنابراین پشیبانی فنی این دستگاه به سادگی در داخل کشور انجام می‌شود. این فناوری قابل ارتقا بوده و می‌توان برای مشتریان آن را بهینه‌سازی کرد.

 
نظر شما
ادامه