کد خبر: ۵۱۵۰

حکیم مهر - در حالی که بیش از 60 درصد ماهیهای عرضه شده در آکواریومها امکان پرورش در سایتهای داخلی را دارند، تعرفه پایین باعث واردات گسترده ماهیان زینتی از کشورهای جنوب شرقی آسیا شده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان زینتی با اعلام این مطلب گفت: در حالی که بیش از 60 درصد ماهیهای موجود در بازارهای توزیع کشور امکان پرورش در سایتهای داخلی را دارند، اما مافیای قدرتمند واردات و تعرفه پایین باعث به حاشیه رانده شدن تولیدکنندگان داخلی شده است.

مسعود صالحی افزود: اکنون بازار ماهیان زینتی در اختیار کشورهای چین، اندونزی و تایلند است و تولیدکنندگان داخلی کشور توان رقابت با واردکنندگان بزرگ ماهی را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که ماه پایانی سال به صورت اخص زمان رونق بازار فروش ماهیان زینتی است، اما نبود فضای مناسب برای توزیع ماهیان زینتی از یک سو و در اختیار گرفتن بازار توسط مافیا و واردکنندگان از سوی دیگر باعث شده است بازار ماهیان زینتی داخلی کشور همچنان در رکود باقی بماند.

 سود فروش ماهیان زینتی در اختیار دلالهاست

صالحی ادامه داد: در حالی که نگهداری ماهیان زینتی از یک فعالیت لوکس در قشر مرفه مبدل به فرهنگی عمومی در همه اقشار اجتماعی شده که موید آن افزایش تعداد فروش ماهیان زینتی و آکواریوم داران خرده پا در سطح شهر است، با این وجود، سودی از افزایش فروش ماهی نصیب تولیدکنندگان داخلی نمی شود.

وی تصریح کرد: فروشندگان ماهی با اتخاذ سیاستهایی نظیر فروش لوازم آکواریوم و همچنین انعقاد قرارداد با واردکنندگان ماهی که با تعرفه های بسیار پایین ماهیان آکواریومی را از کشورهای جنوب شرقی آسیا به کشور وارد می کنند، سود فراوانی از فروش ماهیان زینتی نصیب خود کرده و باعث تعطیلی سایتهای داخلی شده اند.

 شهرداری مجوز توزیع مستقیم ماهیان زینتی را نداده است

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان زینتی یادآور شد: هرچند سه سال پیش طرحی با عنوان تولید و توسعه عرضه ماهیان زینتی تهیه و به سازمان شیلات ارایه شد، اما با گذشت سه سال نه طرح مذکور به اجرا رسیده و نه اینکه شهرداری مرکز مشخص دیگری را به توزیع ماهیان زینتی اختصاص داده است.

صالحی تاکید کرد: اکنون مرکز عرضه ماهیان زینتی در سطح شهر تهران به ساختمان پلاسکو و خیابان نواب محدود شده و تولیدکنندگان، فضای دیگری برای عرضه ماهی در اختیار ندارند.

وی با انتقاد از صدور پروانه برای پرورش ماهیان زینتی اظهار داشت: به نظر می رسد مافیای واردات ماهی به قدری قدرتمند شده که در شرایط کنونی واسطه ها و دلالانی که هرگز به پرورش ماهیان زینتی اشتغال نداشتند، به راحتی موفق به اخذ پروانه پرورش و سپس واردات ماهی می شوند. اما تولیدکنندگانی که با دهها سال سابقه در حال پرورش ماهی هستند، نمی توانند مجوز خود را تمدید کنند.

صالحی همچنین گفت: به سازمان شیلات پیشنهاد شده بود با تفاهمنامه هایی با گمرک نسبت به تغییر تعرفه واردات ماهیان زینتی اقدام کند. به گونه ای که تعرفه واردات ماهیان مولد افزایش و ماهیان بزرگ کاهش یابد.

وی اظهار امیدواری کرد: سازمانهای دولتی به ویژه شیلات و دامپزشکی به وعده های خود عمل کنند و از تولیدکننده واقعی حمایت کرده و دست دلالان و مافیای واردات را کوتاه کنند.

 

 

نظر شما
ادامه