کد خبر: ۵۱۵۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان باخرز در گفتگویی که با روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی داشت؛ به سئوالات ما پاسخ داد. از شما دعوت می کنیم این مصاحبه را مطالعه نمایید .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، متن این گفتگو به شرح زیر است:

لطفا خودتان را به طور کامل معرفی کنید؛ با ذکر سوابق اجرایی و تحصیلی

اینجانب سعید خانزاده دارای مدرک دکتری دامپزشکی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج می باشم. اینجانب به مدت یک سال در شهر کرج مشغول مطالعات تحقیقاتی پژوهشی، 2 سال به صورت امریه در خدمت شبکه دامپزشکی قوچان و همزمان 2 سال در بخش خصوصی مشغول به کار درمانی در شهرستان قوچان بوده ام و از آذر ماه سال 97 در شبکه دامپزشکی شهرستان باخرز به عنوان سرپرست شبکه مشغول به خدمت می باشم.

عناوین مهم ترین دستاوردهای آن شبکه را در سال گذشته و امسال ذکر نمایید .

در سال 97 واکسیناسیون مجموع 657810 دز انواع واکسن بیماریهای مختلف از جمله آبله، شاربن، PPR ، بروسلوز، آگلاکسی و... در دام سبک - واکسیناسیون مجموع 16102 دز انواع واکسن در دام سنگین - واکسیناسیون 140 دز شاربن درتک سمی – واکسیناسیون 1289 دز واکسن هاری در سگ - 452 مورد پایش و مراقبت بیماری های دام سبک و سنگین

مبارزه با انگلهای خارجی به شرح: سمپاشی 32782 راس دام سبک و سنگین - سم پاشی 9125 متر مربع جایگاه دام - ضدعفونی 23650 متر مربع جایگاه دام و بازار دام

 در سال 98 انجام عملیات واکسیناسیون آبله، بروسلوز، هاری، تب برفکی، PPR و ... که واکسیناسیون بروسلوز به صورت 100 درصدی تحقق یافته و دیگر عملیات واکسیناسیون تا تحقق 100 درصدی پیش بینی سال جاری در حال انجام است.

توزیع سم رایگان در روستاهای پرخطر به تعداد 7 روستا و ادامه توزیع سم رایگان همزمان با عملیات واکسیناسیون در طول سال

با توجه به تولید 100 تن میانگین  شیر روزانه در شهرستان ساماندهی مراکز جمع آوری شیر شهرستان و نظارت مستمر بر مراکز در اولویت قرار دارد

اجرای گشت مشترک با نیروی محترم انتظامی در راستای افزایش نظارت بر حمل و نقل انواع دام و طیور و فراورده های آن

با توجه به اینکه آموزش و افزایش آگاهی جامعه در کنترل بیماری نقش بسزایی دارد، شبکه دامپزشکی شهرستان به همت کارشناسان این شبکه  اقدام به برگزاری  کلاس آموزشی در سطح مدیران، بخشداران، دهیاران و روستاهای شهرستان کرده است.

پیگیری نواقص مرغداری ها و مراکز جمع آوری شیر و مراکز عرضه و تشکیل پرونده مجزا به جهت تسهیل امور تولیدکنندگان

با توجه به نظارت های مستمر شبکه دامپزشکی اخیرا تعداد 17 قلم داروی غیر مجاز کشف و ضبط شد که می تواند از توزیع دارو خارج از چرخه در شهرستان جلوگیری نماید

برای تحقق شعار سال چه اقداماتی را در نظر دارید؟   

به فرموده مقام معظم رهبری که سال 98 را سال رونق تولید نامیدند و شبکه دامپزشکی نیز در جهت تحقق رونق تولید و حمایت از آن گام برمیدارد که اهم اقدامات از جمله:

تسریع در صدور مجوز حمل و نقل بهداشتی فراورده های خام دامی به منظور حمایت از تولیدکننده به جهت جلوگیری از خسارات احتمالی

رساندن محصول تولید شده شهرستان اعم از شیر و فراورده خام دامی به بازارهای هدف در سراسر استان

تسریع در مکاتبات  اداری و کمک به تولیدکننده در چارچوب قانونی سازمان

کاهش بوروکراسی اداری و تقویت میز خدمت در شبکه دامپزشکی شهرستان که از جمله آن صدور پروانه حمل دام خودرو در شهرستان

بازبینی و بررسی انبارهای شبکه در جهت استفاده بهینه از وسایل موجود در انبار

تامین، سرویس و نگهداری سردخانه شبکه  به منظور افزایش بهره وری و کاهش استهلاک

حفظ و نگه داری اموال شبکه

کاهش مکاتبات کاغذی و حرکت به سمت سیستم Paperless

کاهش مصرف انرژی در شبکه با تجمیع اتاق های فنی

برگزاری جلسات با تولید کنندگان وتعاونی ها و بررسی مشکلات پیش رو  و ارتباط مستقیم با دامداران و مرغداران

انجام به موقع واکسیناسیون دام و طیور به منظور جلوگیری از گسترش و اشاعه بیماری های واگیر به جهت افزایش بهره وری تولید کننده

افزایش پایش و مراقبت بیماریها در مرغداری ها و دامداری ها و مراکز آبزی پروری شهرستان

پیگیری های مستمر از طریق اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به جهت تامین نهاده دامی و دارویی مورد نیاز شهرستان 

ضمن برشمردن امکانات شبکه، مهم ترین ظرفیت های مرتبط با بهداشت و تولید دام و طیور شهرستان را ذکر کنید؟

شهرستان باخرز یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوي در شمال شرقی ايران است. مرکز این شهرستان، شهر باخرز است ودر 200 کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است که مرکزیت بیش از 50 روستا را عهده دار می باشد و در مسیر جاده ارتباطی تایباد به تربت حیدریه واقع شده است . این شهر با توجه به موقعیت خوب آب و هوایی در محاصره سرزمینهای حاصل خیز و باغات سرسبز قرارداردو جزء شهرهای خوش آب و هوای نیمه شرقی کشور محسوب می شود که اقتصاد پایه مردم شهرستان بر مبنای کشاورزی و دامداری می باشد که دارای بیش از  167 هزار راس دام سبک، بیش از 10 هزار راس دام سنگین، 18 واحد مرغداری ، یک کشتارگاه سنتی دام، 10 مرکز جمع آوری شیر ،یک کارخانه لبنی،یک واحد پرورش صنعتی شترمرغ 1000 قطعه ای، یک واحد کارخانه خوراک دام و یک کارخانه خوراک در حال احداث در شهرستان میباشد . که با توجه به آمار ارائه شده تولید روزانه شیر در حدود 100 تن می باشد و تولید سالیانه مرغ به مقدار تقریبی یک میلیون قطعه در سال می باشد که با توجه به شرایط مساعد منطقه قابل ارتقا می باشدو شبکه دامپزشکی باخرز آماده هرگونه همکاری با تولید کنندگان محترم در جهت افزایش ظرفیت تولید منطقه می باشد.

چه تعداد پرسنل در شبکه و پست های تابعه آن فعال هستند؟ آیا این تعداد با حجم عملیات مختلف همخوانی دارد؟ در این خصوص توضیح کامل ارائه نمایید .

تعداد 7 نفر در شبکه دامپزشکی باخرز مشغول خدمت می باشند که دو نفر دکتری دامپزشکی، 1 نفر کارشناسی، 3 نفر کاردانی دامپزشکی و یک نفر راننده بخش خصوصی مشغول به فعالیت می باشند.

با توجه به شرایط موجود سعی بر آن بوده است که بالاترین راندمان را با نیرویی انسانی موجود به کار بگیریم تا اهداف ملی و سازمانی دامپزشکی از جمله تامین سلامت و امنیت غذایی، مبارزه و پیشگیری از بیماریهای مشترک، حفظ و حراست از سرمایه دامی را تامین نماییم.

تعداد مراکز تولید و توزیع فرآورده های خام دامی شهرستان را ذکر کرده و نحوه نظارت بر آنها را شرح دهید؟

تعداد مراکز تولید و توزیع فراورده های خام دامی در شهرستان 34 مورد می باشد که از این تعداد 10 مرکز جمع آوری شیر شهرستان و الباقی مراکز مرغ فروشی قصابی لبنیاتی و فروشگاه پروتئینی می باشند که نظارت ها بصورت ادواری و مستمر در حال انجام است که اگر بخواهیم بصورت آماری بررسی کنیم، 739 مورد بازدید همکاران بخش نظارت در سال گذشته انجام و تعداد 93 مورد نمونه گیری انجام شده است که مقدار تقریبی 400 کیلوگرم گوشت و فراورده های آن معدوم و با 11 مورد آن برخورد قانونی صورت گرفت  وهمینطور  نظارت ها در ایام خاص از جمله اعیاد و مناسبت ها یی چون نوروز، ماه مبارک رمضان، ایام  محرم و صفر و ... نظارت ها تشدید می یابد. لازم به ذکر میباشد که تمامی مراکز بخش خصوصی در حال فعالیت زیر نظر دکتر دامپزشک بخش خصوصی فعالیت می کنند .

تعداد مراکز درمانی بخش خصوصی و جمعیت شاغل در این بخش را ذکر کنید؛ چه تعاملاتی با این بخش از سوی شما ایجاد شده است؟

  شهرستان دارای 7 مرکز درمانی می باشد از جمله یک مرکز واکسیناسیون، دو داروخانه و 2 درمانگاه در شهرستان مشغول به خدمت رسانی می باشند که اخیرا با توجه به نیاز شهرستان و طرح سراسری هویت دار نمودن دام ها، دو درمانگاه و یک مرکز فروش موقت دارو و مرکز پلاک کوبی در شهرستان افتتاح شد که جمعا 7 دکتر دامپزشک و 6 کاردان در بخش خصوصی مشغول فعالیت درمانی می باشند.

تعاملات این شبکه با توجه به وظیفه مندی که بخش خصوصی داراست  اگر با بیماریهای گروه 1 و اخطار کردنی مواجه شدند بایستی شبکه را مطلع نمایند و شبکه دامپزشکی  در راستای اصل 44  قانون اساسی که مواردی از وظایف دامپزشکی به بخش خصوصی واگذار شده است، اگر دامداری مراجعه کند که در غالب خدمات بخش خصوصی باشند بدون هیچ گزینشی به همکاران بخش خصوصی ارجاع داده می شوند.

از دیگر تعاملات مهم با بخش خصوصی برگزاری جلسات هم اندیشی بطور مستمر و یادآوری آخرین دستورالعمل های سازمان و ارایه نقطه نظرات و پیگیری مشکلات شهرستان و انتقال آن به اداره کل دامپزشکی در جهت برطرف نمودن مشکلات شهرستان

برای ارتباط بهتر با بهره برداران و اجرای موفق عملیات از جمله پیاده سازی عملیات واکسیناسیون چه راهکارهایی را انجام می دهید و چه پیشنهاداتی در این زمینه دارید؟

هدف شبکه دامپزشکی افزایش آگاهی عموم جامعه از طریق استفاده از توان استفاده از توان ائمه جماعات و اداره تبلیغات ، استفاده از توان فرمانداری و بخشداری و باطبع آن دهیاران و شوراهای اسلامی بخش و روستاها، آموزش و ترویج جهادکشاورزی و استفاده از بهورزان شبکه بهداشت و درمان وبرگزاری کلاس آموزشی در روستاها در راستای آموزش و افزایش آگاهی دامداران در استفاده از واکسیناسیون دامها در کنترل بیماریهای دامی و باطبع آن افزایش تولید می باشد که پیشنهاد می شود واکسن در زمان لازم تهیه تا بتوانیم خدمت رسانی شبکه دامپزشکی در زمان معین و لازم انجام شود.

سختی های کار همکاران دامپزشکی در آن شهرستان شامل چه مواردی است؟

سختی کار دامپزشکی با توجه به اینکه درصد بالایی از خدمات دامپزشکی در بیرون از شبکه و محل دامداری می باشد می توان از عملیات واکسیناسیون، آب و هوا منطقه، کار در مناطق صعب العبور و دور دست، حیوان گزیدگی نام برد که همکاران دامپزشکی با وجود قرار داشتن در سد اول بیماریهای مشترک با تلاش شبانه روزی و حداکثری در پیشگیری از بیماریهای مشترک و سلامت فراورده های خام دامی جامعه تلاش می کنند.

چالش های پیش روی آن اداره کدام موارد و مهم ترین خواسته های شما از اداره کل دامپزشکی چیست؟  

با اقدامات خوبی که توسط سازمان دامپزشکی به عنوان دستگاه نظارتی انجام گرفته، خوشبختانه اقدامات مفیدی صورت پذیرفت با توجه به اینکه مهمترین وظیفه ما نظارت بهداشتی می باشد و مهمترین چالش ما پیشگیری و مبارزه با بیماری ها می باشد که به نوعی واکسن، سلاح دست دامپزشکی می باشد که بایستی به موقع تامین شود تا از خسارات احتمالی به بخش تولید ممانعت شود. و با توجه به اینکه حضور همکاران دامپزشکی در مناطق صعب العبور و دوردست به جهت خدمت رسانی به مردم می باشد هر چه امکانات اعم از خودرو، تجهیزات و... تامین گردد مجموعه دامپزشکی در خدمت رسانی دقیق تر و سریع تر خواهد بود.

سایر مواردی که لازم است در مصاحبه ذکر شود را اعلام فرمائید

تشکر می کنم از مجموعه روابط عمومی و امیدواریم در سال رونق تولید گام مهمی در این عرصه برداریم و بتوانیم این وظیفه خطیر را به همت مجموعه دامپزشکی و ارگانهای مربوطه به سر منزل مقصود برسانیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
France
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
0
5
واکسن طیوری کمه باید جلوی رانت برخی شرکتهای پخش رو گرفت
نظر شما
ادامه