کد خبر: ۵۱۵۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

در راستای ارتقاء و تضمین سلامت مردم و فرآورده‌های خام دامی در سطح مراکز عرضه، بازرسی‌هایی به‌صورت روتین و جدی از سوی مدیرکل و بازرسان اداره‌کل دامپزشکی کردستان پیگرد و اجرایی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، ابتدای صبح است، درست قبل از بازگشایی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و گوشتی در مرکز شهر سنندج، بازرسین اداره‌کل دامپزشکی کردستان جهت بررسی شرایط و اقلام مورد عرضه این مراکز در محل حضور یافته و تمامی نکات الزامی بهداشتی و سلامتی را رصد و پایش می‌کنند.

با پیگیری مدیرکل دامپزشکی کردستان، خبرنگار تسنیم نیز با این تیم همراه شده تا طی یک روز کاری بازرسین این اداره‌کل، از نزدیک در جریان سختی کار آنان قرار گرفته و فعالیت‌های این سربازان گمنام عرصه سلامت و بهداشت استان کردستان را از خبرگزاری تسنیم منعکس سازد.

تأمین بهداشت و سلامت مردم خط قرمز دامپزشکی کردستان است

«دکتر مجتبی ورمقانی» مدیرکل دامپزشکی استان کردستان که در طی بازرسی صورت گرفته همراه تیم بازرسی در محل حضور یافته و خود از نزدیک در جریان امور قرار می‌گیرد، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اعلام اینکه رعایت انصاف، عدالت و ارائه خدمات و کالای با کیفیت از جمله شاخصه‌های حقوق شهروندی است، اظهار داشت: اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان همواره همت خود را بر آن نهاده است تا با رعایت چارچوب‌ها و الزامات قانونی، وظایف خود را در کمال صحت، دقت و سرعت در قالب کار تیمی ارائه دهد.

وی با ذکر اینکه تأمین و تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی در کنار تأمین بهداشت، سلامت و فراهم کردن رفاه دام، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی از اهم وظایف اداره‌کل است، گفت: در راستای ارتقاء و سرعت بخشیدن به فرآیند بازرسی فرآورده‌های خام دامی در سطح مراکز عرضه، مصرف، عمل‌آوری، طبخ و نگهداری این محصولات، بازرسی‌هایی به صورت روتین و جدّی در سطح استان صورت می‌گیرد.

2 بازرس برای نظارت بر 1500 مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در سنندج

ورمقانی در ادامه یکی از کلیدترین وظایف سازمان دامپزشکی را بازرسی از مواد خام با منشأ دامی طی چرخه تولید تا مصرف دانست و افزود: اهمیت این مهم در اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان تا بدانجاست که جهت اجرای هرچه بهتر آن، تمامی کارکنان ذیصلاح در این حوزه به‌ویژه واحد بهداشت عمومی اداره‌کل بسیج شده‌اند.

وی با ابراز تأسف از محدودیتی که در سایه کمبود تعداد نیروی انسانی در پروسه بازرسی ایجاد شده است، توضیح داد: در حال حاضر تنها دو بازرس به صورت دائم در قالب اکیپ‌هایی از جانب واحد نظارت و بازرسی جهت سرکشی به یکهزار و 500 مرکز عرصه محصولات دامی در سطح شهر سنندج فعال هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با اعلام اینکه طبق آئین‌نامه سازمان، ماهانه می‌بایست دو دفعه بازرسی از مراکز فعال صورت گیرد، بیان کرد: خوشبختانه به دلیل جدیّت، حساسیت و احساس وظیفه بازرسین حوزه بهداشت دام و فرآورده‌های دامی در خصوص صیانت از سلامت شهروندان، این افراد به صورت خودجوش و منظم بازرسی‌هایی را در فواصل کوتاه زمانی انجام می‌دهند و به صورت میانگین هر سه روز یکبار بازدیدهایی را از مراکز سطح شهر به عمل می‌آورند.

فعالیت 3 هزار واحد توزیع و عرضه گوشت مرغ و امحاء و احشاء در کردستان

«مبین نقشبندی» یکی از بازرسین اداره‌کل دامپزشکی کردستان نیز در تکمیل سخنان مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر 3000 مرکز عرضه گوشت مرغ و امحاء و احشاء (دل و جگر) در سطح استان فعال است، اظهار کرد: بر اساس آمار این سازمان، یک‌هزار و 300 قصابی، 3 سردخانه، 3 مرکز بسته‌بندی تخم مرغ، 150 رستوران، 60 مراکز بین‌راهی، 3 مرکز قطعه‌بندی (در سطح شهر سنندج) و هم‌چنین یک واحد کشتارگاه دام و یک کشتارگاه مرغ در کردستان وجود دارد.

وی با اعلام اینکه بازرسی و تضمین ضمانت سلامت کالاهای عرضه شده از سوی این مراکز توسط اداره‌کل دامپزشکی استان رصد می‌شود، گفت: بازرسی‌ها در طول هفته به صورت روتین و سخت‌گیرانه پیگیری می‌شود.

این بازرس اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان ابراز خرسندی کرد: خوشبختانه این اقدامات، نقطه ثقل زیبایی نیز داشته و آن هم همراهی مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در غالب سرکشی‌هاست.

«قطعه‌بندی مرغ» بیشترین تخلف کشف شده از واحدهای توزیع مرغ کردستان است

نقشبندی با ذکر اینکه یکی از چالش‌های مهم پیش رو در بازرسی‌ها مقوله «ارائه تکه‌های مرغ به صورت فله‌ای و بدون مرجع مشخص» بود، ادامه داد: در راستای مقابله با این معضل طرح فرآوری و قطعه‌بندی مرغ در استان کلید خورده است.

وی با تأکید بر اینکه اجرا این طرح به دلیل ارائه گوشت با مرجع بهداشتی و مورد تأیید سازمان دامپزشکی صورت می‌گیرد، گفت: در طرح قطعه‌بندی، مرغ در کشتارگاه با نظارت کارشناسان تکه تکه شده و در بسته‌بندی‌های مجزا به مراکز توزیع و فروش عرضه ارائه می‌گردد.

این کارشناس اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان با اعلام اینکه بسته‌های ارائه شده دارای تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، محل تولید، تلفن واحد تولیدی و کد پروانه بهداشتی بهره‌برداری محصول درج شده است، خاطرنشان کرد: عرضه‌کنندگان مرغ تنها می‌توانند در صورت تمایل مشتری به قطعه کردن مرغ سالم در مغازه‌ها اقدام کنند، در غیر اینصورت با مشاهده موارد تخلف در این زمینه، بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

وی در زمینه صورت وضعیت بهداشت مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی نیز توضیح داد: در این گزارش از وضعیت بهداشت فردی کارکنان از جمله کارت تندرستی و لباس کار، وضعیت بهداشتی ابزار کار موجود در مرکز، وضعیت بهداشتی تأسیسات برودتی و دمای آن، وضعیت بهداشتی و ساختمانی مرکز، وضعیت بهداشت فرآورده و نحوه نگهداری و عرضه آن و هم‌چنین نارسایی‌ها و تخلفات بهداشتی موجود، بازرسی ویژه‌ی کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی صورت می‌پذیرد.

نقشبندی با اذعان به اینکه در صورت مشاهده تخلف، در ابتدا تذکرات کتبی به فرد داده شده و مورد تخلف نیز رسیدگی و امحاء می‌گردد، تصریح کرد: در صورت مشاهده مجدد تخلف و عدم توجه، فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح قطعه‌بندی حدود سه تن فرآورده ضبطی در استان کردستان وجود داشت، گفت: خوشبختانه با اجرای این طرح میزان موارد فرآورده‌های دامی ضبط شده کاهش شایان توجهی یافته است.

جهت تأمین و صیانت از سلامت شهروندان با کسی تعارف نداریم

«گشین مهدوی» کارشناس مسئول واحد حقوقی اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان نیز در ادامه این بازرسی به خبرنگار تسنیم گفت: هر چند در راستای تأمین سلامت همشهریان و بازرسی سلامت بهداشت فرآورده‌های دامی با مشکلات و موانع فراوانی روبرو هستیم، علی‌ایحال در حوزه سلامت مردم با کسی تعارف نداریم.

وی با اعلام اینکه فعالیت در واحد حقوقی سازمان دامپزشکی یکی از طاقت فرساترین فعالیت‌های حیطه دامپزشکی است، دلیل خود را اینگونه شرح داد: متأسفانه در شرایط اقتصادی کنونی زمانی که با فردی در زمینه عدم رعایت موارد الزامی برخورد می‌شود، به دلیل اینکه فرد متحمل ضرر و زیان مالی می‌شود، با برخوردهای ناشایست از سوی عرضه‌کنندگان مواجه می‌شویم.

برخورد با افراد خاطی جزو سخت‌ترین مراحل بازرسی است

کارشناس مسئول واحد حقوقی اداره کل دامپزشکی استان کردستان در ادامه با اشاره به اینکه در مواردی که حکم قاضی بر پلمپ مکان داده می‌شود، کار سخت‌تر می‌گردد، افزود: در برخورد با فرد خاطی در این موارد، ممانعت و مقاومت‌هایی پیش می‌آید که گاه حتی با وجود مأمورین انتظامی نیز غیرقابل اجتناب بوده و امکان هر نوع برخوردی از سوی خاطیان و حتی مردم حاضر در صحنه اجتناب‌ناپذیر است.

مهدوی با ذکر اینکه تلاش می‌شود تا حدالمقدر از بروز چنین شرایطی جلوگیری به عمل آید، خواستار شد: امید است فروشندگان و توزیع‌کنندگان فرآورده‌های دامی خود در قبال وجدان و تعهد اخلاقیشان احساس مسئولیت کرده و با رعایت قوانین ما را در حفظ سلامت و اعتماد مردم یاری کنند.

وی راه‌حل برون‌رفت از چنین چالشی را هم‌تراز ساختن میزان خرید با فروش عرضه‌کنندگان فرآورده‌های دامی دانست و گفت: زمانی که یک فروشنده به اندازه فروشش، مرغ و فرآورده‌های آن را تهیه کنند، دیگر چنین مشکلاتی را نخواهد داشت.

این کارشناس حقوقی اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان در پایان در خصوص سرنوشت فرآرده‌های ضبط شده گفت: پس از اینکه تخلف فرد محرز گردید، صورتجلسه‌ای با حضور خود وی در محل تنظیم شده و فرد خاطی با شرح تخلف به دستگاه قضایی معرفی می‌شود پس از آن بر اساس نظر قاضی فرآورده ضبط شده در کوره‌های لاشه سوزی معدوم می‌شود.

محورهای حساس و کلیدی عرضه فرآورده‌های دامی سنندج روزانه بازرسی می‌شوند

«مبین نقشبندی» در تکمیل صحبت‌های خود با اعلام اینکه «خیابان سیروس»، «میدان انفلاب»، «خیابان فرودسی»، «بازار اصف» و «صلاح‌الدین ایوبی» شهر سنندج به‌دلیل تردد و رفت و آمد بالای شهروندان در این مسیرها، جزو مناطق حساس عرصه فرآورده‌های دامی محسوب می‌شوند، اعلام کرد: این مسیرها به صورت روتین هر دو روز یکبار بازرسی می‌شوند.

وی با ذکر اینکه در انتخاب مسیرهای بازرسی به صورت انتخاب خوشه‌ای و اتفاقی عمل می‌شود، گفت: این اقدام بدان خاطر است که بازرسی در شرایط واقعی صورت پذیرد و بتوان حدالمقدور از تمامی مسیرها در طی یک دوره بازرسی به عمل آورد.

این بازرس اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه تاریخ مصرف در مرغ 72 ساعت و در فرآورده‌های آن 48 ساعت است، ادامه داد: شهروندان توجه داشته باشند که قطعه‌بندی در مغازه‌ها تنها به درخواست مشتری و در حضور خود وی صورت می‌پذیرد، در صورت مشاهده تخلف، موارد را از طریق تماس تلفنی با شماره مستقیم 1512 به اداره‌کل اطلاع دهند.

وی با تأکید بر اینکه فروشندگان مرغ و فرآورده‌های مرغی به هیچ عنوان حق منجمد کردن احشام را ندارند، خاطرنشان کرد: عرضه‌کنندگان مکلف هستند به همان اندازه که مصرف دارند، محصولات را در واحد خود داشته و از عرضه احشام منجمد خودداری کنند.

نقشبندی در خصوص المان‌های سلامت گوشت مرغ گفت: مصرف‌کنندگان باید توجه داشته باشند که مرغ تازه، سالم و بهداشتی باید دارای پوست یکنواخت و عاری از هرگونه پارگی، تورم، خونمردگی و یا تغییر رنگ و خراش بوده و در عین حال کاملاً تمیز و بدون پر باشد.

وی با یادآوری اینکه احشاء و امحاء مرغ بایستی به‌طور کامل تخلیه شده باشد، خاطرنشان کرد: عضلات مرغ سالم دارای رنگ، سفتی و قوام طبیعی بوده و چربی آن به رنگ زرد روشن یکنواخت است و در عین حال هیچ‌گونه بوی غیرطبیعی نظیر بوی ترشیدگی یا تعفن از آن به مشام نمی‌رسد.

قصابی‌ها حق عرضه گوشت خارج از یخچال را ندارند

مدیرکل اداره دامپزشکی استان کردستان در ادامه جریان بازرسی از مراکز عرضه محصولات دامی در بازدید از قصابی‌های سطح شهر سنندج نیز با اشاره به اینکه سال‌های گذشته عرضه گوشت خارج از زنجیره سرد مرسوم بود، گفت: به دلیل الزامات بهداشتی با این موارد برخورد شده و در حال حاضر هیچ کدام از قصابی‌های سطح شهر اجازه عرضه گوشت خارج از یخچال را ندارند.

وی با بیان اینکه این الزام بهداشتی در خصوص کله پاچه و جگر نیز مؤکداً تذکر داده می‌شود، تصریح کرد: جگر و کله پاچه جزو حساس‌ترین قسمت‌های گوشت دام است و نبایستی عرضه خارج از یخچالی داشته باشند.

ورمقانی با اعلام اینکه جگر تولید شده در سنندج ممهور به مهر لوگودار است، توضیح داد: این مهر به گونه‌ای بر روی جگر درج می‌گردد که در تمام قسمت‌های گوشت قابل مشاهده بوده و فاصله درج مهر به نحوی است که هر قسمت از جگر که بریده شود بخشی از مهر را داشته و از این طریق صحت سلامت آن برای مصرف کننده تضمین و محرز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه قصابی‌ها اجازه کشتار غیرمجاز و عرضه گوشت چرخ کرده آماده شده از قبل و هم‌چنین ارائه فرآورده‌های دامی بدون مهر و لیبل را ندارند، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه فرآورده ارائه شده باید به مهر کشتارگاه و لیبل‌های مورد تأیید سازمان دامپزشکی مجهز بوده، گوشت چرخ کرده نیز باید در حضور مشتری چرخ، آماده و عرضه شود.

ورمقانی با ذکر اینکه در کشتارگاه‌های استان ناظرین بهداشتی و شرعی حضور دارند، ادامه داد: دام‌های کشتار شده در کشتارگاه‌ها از مکان‌های مطمئن تهیه می‌شوند و علائم سلامت آنان در هنگام ذبح کنترل می‌شود به‌همین خاطر تأکید می‌شود که شهروندان هنگام خرید از قصابی‌ها و مراکز عرضه گوشت به مهر کشتارگاه و لیبل متصل به لاشه دقت داشته باشند.

وی استفاده از لیبل را یکی از بهترین راهکارهای بهداشتی توصیف کرد و گفت: این لبیل‌های نایلونی که نوع گوشت و میزان کیفیت آن را مشخص می‌کنند، به گونه‌ای طراحی شده که قابل پاره شدن نیست و در صورت پاره شدن نوشته‌های آن از میان رفته و قابل استفاده مجدد نمی‌باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در خصوص عرضه تخم مرغ نیز اعلام کرد: طی سال‌های پیش عرضه تخم‌مرغ به ویژه تخم بلدرچین به صورت فله‌ای در بازار ارائه می‌شد که این موضوع در حال حاضر کاملاً مسکوت مانده و عرضه تخم‌مرغ خارج از یخچال و بدون درج مشخصات بهداشتی و سلامتی، ممنوع است.

در ساعات پایانی روز؛ پس از بازرسی از آخرین قصابی تعیین شده، یک روز کاری و پرچالش بازرسین اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان خاتمه یافته و پایان بخش آن گفته‌های زیبای «مجتبی ورمقانی» است که اعلام می‌دارد: «هرچند بارها در این کار با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده‌ایم و حتی تا مرز تهدید نیز پیش رفته‌ایم، اما خوشحالیم که با وجدانی آسوده کارمان را انجام داده و اعتماد و دعای خیر مردم را ضمیمه کارمان می‌کنیم، خوب می‌دانیم دور از اجر الهی و قدردانی مردمی نیست و همین احساس ما را برای روزهای آتی خدمت امیدوار می‌سازد.»

 


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
1
واقعا تشکر
دست تان درد نکند
موفق باشید

خوشبختانه همکاران عزیز به شکل فزاینده ای بر این نکته کلیدی پای می فشارند که کار دامپزشکی خود تولید نیست!

بلکه نظارت بهداشتی برای تضمین سلامت غذایی از مزرعه تا سفره و مبارزه با بیماری های استراتژیک اکثرا زئونوتیک است!

مسلم است که حسن اجرای امر نظارت منوط به استقلال ناظر از نهاد تولیدکننده یعنی وزارت جهادکشاورزی است.
نظر شما
ادامه