کد خبر: ۵۱۵۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما فکر می‌کنیم که تولیدکننده گوشت و مرغ هستیم، ولی برای ما خطوط مونتاژ تعریف کرده‌اند و اغلب مایحتاج این صنایع از جوجه یک روزه گرفته تا غذا و غیره وارداتی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «سورنا ستاری» در مراسم رونمایی از داروی ایرانی زجر تنفسی نوزادان که امروز یکشنبه سوم شهریور با حضور وزیر بهداشت در کرج برگزار شد، اظهار کرد: تولید دارو به یک اکوسیستم قوی نیاز دارد تا در آن محققی که کار پژوهش انجام می‌دهد، بتواند به سرمایه‌گذار و شتاب دهنده‌ای که خروجی پژوهش را تجاری‌سازی می‌کند، وصل شود.

وی ادامه داد: از طریق این اکوسیستم می‌توان سرمایه و پول بخش خصوصی را به حوزه پژوهش تزریق کرد.

ستاری گفت: باید بپذیریم با اعتبارات و بودجه دولت نمی‌توان محصول تولید کرد و این پول باید صرف توسعه زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ابراز نگرانی در خصوص وضعیت تامین غذا، توضیح داد: حوزه غذا در تمامی کشورها استراتژیک است؛ چون اگر نتوانیم نیازهای غذایی جامعه را فراهم کنیم، دیگر مهم نیست چه سلاحی می‌سازیم و در حوزه دفاعی چه اتفاقی می‌افتد.

ستاری با بیان اینکه  کشور در حوزه تامین غذا وابستگی‌های  جدی‌ای دارد، توضیح داد: ما فکر می‌کنیم تولیدکننده گوشت و مرغ هستیم، ولی برای ما خطوط مونتاژ تعریف کرده‌اند و اغلب مایحتاج این صنایع از جوجه یک روزه گرفته تا غذا و ... وارداتی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین واردات ما کنجاله و سویا و ... است که ارزبری زیادی دارد؛ در شرایط فعلی ما فقط توسعه‌دهنده مرغداری و دامداری‌ها هستیم و بخش اصلی ماجرا که حوزه دانشی است و ارزش افزوده زیادی دارد، کاملا مغفول مانده است.

ستاری گفت: اخیراً تمامی شرکت‌هایی که در حوزه بیوتک انسانی فعالیت دارند، تشویق می‌شوند تا وارد حوزه دام و طیور و آبزیان شوند؛ چون حوزه‌ای است که ارزش افزوده زیادی دارد و هم نیاز روز کشور است.

وی گفت: امسال تمرکزی جدی در بحث تولید داروهای بیوتک صورت داده‌ایم که مجموع سه درصد داروهای وارداتی و کل مواد اولیه دارویی که حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارزبری دارند را پوشش می‌دهد.

بنیاد ملی نخبگان گفت: در حوزه بیوتک ما شرکت‌های توانمند و قوی داریم و باید از آنها حمایت کنیم تا مسیر توسعه کشور در شرایط فعلی هموار شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
2
0
الفاتحه مع الصلوات!؟ دار و دسته ............ها و ......... انستیتو پاستور ایران دنبال بزرگتر کردن سفره های ............ به اسم بیوتکنولوژی و از پا انداختن مراکز تولیدی دولتی و ................ در خارج از وزارت بهداشت افتاده اند...
حضرات انستیتو رازی و سازمان دامپزشکی به هوش باشید که افتضاح پاستور در مراکز شما تکرار نشود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
سوال اینجاست که چرا باید سازمان دامپزشکی به هوش باشد. آیا سازمان دامپزشکی متولی رقابت بخش خصوصی با موسسه رازی است؟ آیا صنعت بیوتک دارویی خصوصی امروز برای کشور بزرگترین افتخارات را به همراه صرفه جویی کلان ارزی و حتی درآمد صادراتی به همراه نیاورده است. افراد میهن دوست چرا باید نگران ورود بخش خصوصی صنعت بیوتک به حوزه واکسن و داروی دام و طیور باشند؟
حتی پاستور نیز امروزه با افتخار خود را به عنوان بستر توسعه دهنده دانش بیوتک در این افتخارات سهیم می داند و قطعا مراکز تولیدی دولتی همانگونه که در دنیا ره به جایی نبردند در ایران نیز آینده ای ندارند. همانگونه که امروز بازار داخل را به وارداتی های چینی و هندی و ترک باخته اند و واسفا که نه نگران این مسئله که بیشتر نگرانند چرا بخش خصوصی کشورشان می خواهد به این عرصه ورود کند.
نظر شما
ادامه