کد خبر: ۵۱۵۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه گونه ای از ماهی تیلاپیا وارد آب های خوزستان شده است، گفت: پرورش ماهی تیلاپیا در ۴ استان مجوز گرفته و به دنبال اخذ مجوز برای پرورش در استان کرمان نیز هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر نبی الله خون میرزایی» امروز در یک نشست خبری در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر انحصاری بودن واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا اظهار داشت: واردات این محصول به کشور  انحصاری نیست. ضمن اینکه برخی شرکتهای جهان در این زمینه شاخص هستند و اگر واردات از این شرکت ها انجام می شود به معنای انحصاری بودن آن نیست بلکه این شرکت ها بزرگ هستند و توان رقابتی بیشتری دارند.

وی افزود: این که سازمان شیلات جلوی کسی را بگیرد و بخواهد مانع از واردات تخم چشم زده توسط او شود صحت ندارد و در آینده نیز روال ما هم به این صورت نخواهد بود چرا که معتقد به رقابت آزاد هستیم و در هر حال کشور ما به این محصول نیاز دارد که باید از طریق واردات آن را رفع کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران توانسته تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری را در دستور کار قرار دهد و آن را اجرایی کند، تصریح کرد: تولید ماهیانه خاوریاری و گوشت خاویار یکی از اولویت های مهم ماست و سرمایه گذاری فراوانی نیز در این زمینه انجام شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۶ مزرعه در ۲۰ استان کشور در حال تکثیر و پرورش خاویار هستند، اظهار داشت: این رقم در حال توسعه است. ضمن اینکه پایانه صادراتی ماهیان خاویاری تا پایان سال جاری با تخصیص اعتباری که انجام گرفته در ساری به بهره برداری می رسد.

خون میرزایی میزان تولید گوشت خاویار را در سال ۹۷، دو هزار و ۸۳۹ تن و تولید ماهیان  خاویاری را ۶ تن اعلام کرد و افزود: برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۰ به تولید ۵ هزار تن گوشت خاویار و ۴۰تن ماهیان خاویاری برسیم. ضمن اینکه برنامه برای سال ۱۴۰۴ تولید ۱۰ هزار تن گوشت و ۱۰۰ تن ماهی خاویار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته و همچنین بومی شدن دانش و فناوری تولید این نوع ماهی سرمایه گذاران بسیاری به سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب شده اند.

به گفته وی مجموع ارز آوری از محل ماهیان خاویاری حدود ۵ میلیون دلار است.

محدودیت منابع مالی بزرگترین مانع پرورش ماهی در قفس

خون میرزایی با اشاره به اینکه محدودیت آب های شیرین کشور ما را ملزم به اجرای دو برنامه از جمله پرورش ماهی در قفس و استفاده از آب های متعارف برای پرورش ماهی از جمله تیلاپیا می کند، افزود: برای پرورش ماهی در قفس، مطالعات را در این زمینه طی سالیان متمادی تکمیل کرده ایم. پهنه بندی ها و تهیه سایر ملزومات نیازمندی ها نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ متناسب با قیمت نهاده ها برای هر تن تولید در این زمینه بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان سرمایه نیاز داریم، تصریح کرد: سرمایه گذاری در این حوزه بسیار سنگین است و عمدتاً سرمایه گذاران در زمینه تأمین منابع دچار مشکل هستند و بسیاری از کسانی که مجوز تولید دریافت کرده اند، به همین جهت نتوانستند با موفقیت پروژه را به سرانجام برسانند.

این مقام مسئول گفت: هرجا که سرمایه گذار از نظر بنیه مالی قوی بوده، کار با موفقیت پیشرفته است اما هرجا که بنیه مالی آنها ضعیف بوده دچار مشکل شده است.

وی با اشاره به اینکه کار پرورش دهندگان ماهی در قفس در دریا است، خاطرنشان کرد: به همین جهت بانک ها وثایق آنها را قبول نمی کنند و در این زمینه نیز دچار مشکلاتی هستند.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۱۴ هزار تن تولید در این زمینه انجام شده است اظهار امیدواری کرد این رقم در سال ۹۸ افزایش پیدا کند و بتوانیم اهداف برنامه ششم توسعه را محقق کنیم.

خون میرزایی ادامه داد: استان لرستان یکی از استان های پیشرفته در زمینه پرورش ماهی در قفس است و وضعیت خوبی در این حوزه دارد. ما در استان های گلستان، چهار محال و بختیاری، کرمانشاه و خوزستان که ظرفیت تولید دارند، این کار را ادامه می دهیم و هر کجا که سد و بندهای آبخیزداری احداث شده باشد و ظرفیت برای تولید وجود داشته باشد می توان پرورش ماهی در قفس را اجرا کرد.

لغو مجوز ۱۶ شناور صیادی به دلیل تخلف از ضوابط صید

رئیس سازمان شیلات درباره آخرین وضعیت کشتی های چینی در کشور نیز توضیح داد: کشتی اگر مالکیت ایرانی داشته باشد و یا اجازه به شرط تملیک وجود داشته باشد و با رعایت قانون و ضوابط کار خود را انجام دهد، ما کاری نداریم که چه کسی روی این کشتی کار می کند. چون منافع برای کشور وجود دارد و ما از آن استقبال می کنیم.

وی درباره این که در این زمینه گفته می شود ۱۶ کشتی مربوط به مدیران سابق سازمان شیلات بوده است و لغو مجوز شده اند، توضیح داد: این ۱۶ کشتی مربوط به سه شرکت هستند که از شیلات مجوز گرفته و فعالیت می کردند. این کشتی ها از ضوابط صید تخلف کردند و بنابراین متوقف شده اند و براساس ضوابط در ثبت پرچم آنها بازنگری شده و مجوز صیدشان نیز لغو شده است.

تولید بیش از ۴۷ هزار تن میگو در کشور

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه برنامه ما برای سال گذشته تولید ۳۳ هزار و ۵۰۰ تن میگو بوده، گفت: اما عملکرد ما ۴۷ هزار و ۸۰۰ تن بود که جلوتر از برنامه حرکت کردیم. امسال نیز امیدواریم تولید سال گذشته تثبیت شود و پیش بینی ما این است که میزان تولید به اندازه سال گذشته یا بیشتر از آن خواهد بود.

وی افزود: ممکن است گرانی نهاده ها، سرمایه گذاران و بهره برداران را از روند شتاب آلود تولید دور کند اما در هر صورت تولید کمتر از پارسال نخواهد بود.

خون میرزایی خاطرنشان کرد: تصور ما این است که در صورت ادامه روند فعلی تولید، سال آینده به برنامه افق ۱۴۰۰ دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد: در هر حال ما نمی خواهیم که تولید میگو با شتاب زیادی حرکت کند چرا که احتمال زیادشدن بیماری ها در جمعیت آنها وجود دارد.

مردم برای صید از آبهای جنوب به سازمان شیلات فشار نیاورند

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه از رسانه ها درخواست می کنیم به گونه ای اطلاع رسانی کنند که فشار های محلی و  فشار مردم بر سازمان شیلات و تصمیم گیران و تصمیم سازان این سازمان در زمینه صید از آب های جنوب کاهش پیدا کند.

وی افزود: برخی با تأکید بر ایجاد اشتغال به سازمان شیلات در زمینه صید از آب های جنوب فشار می آورند اما این سازمان همچنان در این زمینه مقاومت می کند چرا که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در این زمینه به ما اعلام هشدار کرده و ممکن است تجربه تلخ آب های شمال تکرار شود. آسیب وارد شده به ذخایر خاویاری در آب های شمال به راحتی قابل جبران نیست و ما نمی توانیم این کار را در آب های جنوب تکرار کنیم و به ذخایر آنجا آسیب بزنیم.

خون میرزایی با تأکید بر اینکه صید تجاری ماهیان خاویاری همچنان در کشور ممنوع است، گفت: باید با هماهنگی یکدیگر در برابر صید قاچاق این ماهیان نیز ایستادگی و با آن مقابله کنیم.

ورود گونه ای از ماهی تیلاپیا به آب های خوزستان

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه واردات تیلاپیا ممنوع نیست و محدود شده است، گفت: به دلیل قیمت پائین این ماهی در بازار ما سعی کردیم گونه هایی را پرورش دهیم تا طبقه پائین جامعه نیز منابع پروتئینی را در دسترس داشته باشد.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه آبزیان در کشور بیش از ۱۲ کیلوگرم در سال است، اظهار داشت: میانگین جهانی این رقم ۲۲ کیلوگرم است که ما تلاش می کنیم به آن دست یابیم.

خون میرزایی با اشاره به اینکه مجوز پرورش تیلاپیا در چهار استان خراسان جنوبی، یزد، سمنان و قم از سازمان محیط زیست اخذ شده است، گفت: در این استان ها ظرفیت تولید وجود دارد و سرمایه گذاران می توانند اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه نمایند. ضمن اینکه در برخی از استان ها، کار آغاز شده و در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در این زمینه می تواند با سود خوبی مواجه شود، خاطرنشان کرد: درتلاش هستیم در سایر نقاط کشور که منابع آبی آنها دسترسی به آبهای آزاد ندارد از جمله کرمان نیز مجوز پرورش این ماهی را اخذ کنیم. ضمن اینکه تاکنون برای پرورش ۲۰ هزار تن ماهی تیلاپیا در کشور مجوز صادر شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه گونه ای از ماهی تیلاپیا در آب های استان خوزستان مشاهده شده است، افزود: متأسفانه این ماهی از کشورهای همسایه وارد آب های خوزستان شده و با توجه به افزایش تولید در کشورهای همجوار احتمال اینکه تراکم آنها در آب های خوزستان بیشتر شود، وجود دارد.

وی گفت: وقتی این آسیب وارد شده و گونه ای از این ماهی وارد آبهای ایران شده است چرا باید پرورش آن را متوقف کنیم ضمن اینکه مراکز پرورش این ماهی در مناطقی است که منابع آبی آنها دسترسی به آب های آزاد ندارد، شوری آب بالاست و بنابراین خطری برای سایر گونه ها محسوب نمی شود.

خون میرزایی درباره اینکه آیا وجود این ماهی را در آب های خوزستان تهدید می دانید، گفت: سازمان محیط زیست باید در این زمینه نظر بدهد و اجازه بدهید بنده در این زمینه اظهار نظری نکنم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مطلع
|
Germany
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
0
خدا روشکر بالاخره ایشون فقط کار شیلاتی نکرده بود
نظر شما
ادامه