کد خبر: ۵۱۵۳۴

پژوهش جدید "دانشگاه هاروارد" نشان می‌دهد که استفاده از ابزار می‌تواند به کلاغ‌ها کمک کند تا رفتار خوشبینانه‌تری از خود نشان دهند.

به گزارش حکیم مهر بهنقل از ایسنا، در باهوش بودن کلاغ‌ها شکی وجود ندارد و بسیاری از توانایی‌های آنها تا به امروز ثابت شده است اما نکته مهم دیگری که درباره کلاغ‌ها وجود دارد این است که آنها از معدود موجوداتی هستند که می‌توانند ابزار بسازند.

"داکوتا مک‌کوی "(Dakota McCoy)، دانشجوی "دانشگاه هاروارد"(Harvard University)  و "جرج پوتنام"(George Putnam)، استاد زیست‌شناسی این دانشگاه، در بررسی‌های خود دریافتند که کلاغ‌ها پس از به کار بردن ابزار، خوش‌بینانه‌تر رفتار می‌کنند.

مک‌کوی گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد همانطور که ما از برخی سرگرمی‌ها مانند حل کردن جدول لذت می‌بریم، کلاغ‌ها هم به سادگی از به کار بردن یک ابزار لذت می‌برند. این نتایج نشان می‌دهند که در مغز کوچک کلاغ‌ها، اتفاقاتی بیش از حد تصور ما رخ می‌دهند. آنها از انجام دادن کاری که در آن مهارت دارند، برای انجام دادن آن آموزش دیده‌اند و آن را مکررا انجام می‌دهند، لذت می‌برند.

اگرچه پیش از این نیز ابزاری در قلمرو حیوانات به کار رفته‌اند اما این پژوهش نشان می‌دهد که کلاغ‌های "کالدونیای جدید"(New Caledonian)  می‌توانند چندین نوع ابزار پیچیده بسازند و آنها را به شکل مرتبی اصلاح کنند.

مک‌کوی ادامه داد: من فکر می‌کنم که ما تمایل داریم برای حیوانات به خصوص حیوانات باهوش، یک جنبه انسانی در نظر بگیریم. این موضوع نشان می‌دهد که حیوانات هم واکنش‌ها و حالت‌های احساسی دارند و یکی از این احساسات، احساس خوشحالی حاصل از انجام دادن کار است.

وی افزود: هنگامی که کلاغ‌ها از ابزار استفاده می‌کنند، احساس خوبی به آنها دست می‌دهد و نسبت به ادامه کار تشویق می‌شوند. شاید خوشحالی حاصل از انجام شدن کار، میان انسان و کلاغ مشترک باشد اما تفاوت آنها در این است که کار را به خاطر جایزه انجام نمی‌دهند و از فرآیند انجام شدن کار لذت می‌برند.

مک‌کوی و همکارانش برای درک احساس کلاغ‌ها نسبت به استفاده از ابزار، آزمایشی را طراحی کردند تا میزان خوش‌بینی آنها را آزمایش کنند. پژوهشگران، کلاغ‌ها را در آزمایشگاه با استفاده از یک جعبه کوچک آموزش دادند. هنگامی که جعبه در سمت چپ میز قرار می‌گرفت، جایزه بزرگی مانند سه قطعه گوشت در بر داشت اما هنگام قرار گرفتن در سمت راست، جایزه کوچک‌تری مانند یک قطعه کوچک گوشت در آن بود.

پس از اینکه کلاغ‌ها توانستند تفاوت میان این دو مورد را درک کنند، پژوهشگران جعبه را وسط میز قرار دادند. اگر پرنده‌ها به سرعت جعبه برای جستجوی جعبه اقدام می‌کردند، خوش‌بین بودن آنها مشخص می‌شد و اگر صبر می‌کردند یا اصلا به سراغ جعبه نمی‌رفتند، بدبینی خود را نشان می‌دادند.

برای اینکه احساس کلاغ‌ها در مورد به کار بردن ابزار مشخص شود، آزمایش‌های بسیاری طی چند روز روی آنها صورت گرفت که در یکی از آنها باید ابزاری را برای خارج کردن گوشت از جعبه به کار می‌بردند.

نتایج آزمایش نشان داد که به کار بردن ابزار موجب می‌شود که کلاغ‌ها زودتر به سراغ جعبه بروند و اشتیاق بیشتری را از خود نشان دهند.

مک‌کوی اضافه کرد: یافته‌های ما نشان می‌دهند که یکی از راه‌های بازگرداندن شادی به حیوانات، این است که شرایطی برای آنها فراهم شود تا از مهارت‌های خود استفاده کنند و به اهدافی برسند.

این پژوهش، در مجله "Current Biology" به چاپ رسید.

 
نظر شما
ادامه