کد خبر: ۵۱۵۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
آغاز نشست ۵ روزه مشورتی مقاومت میکروبی در وزارت بهداشت:
در نشست پنح‌روزه مشورتی مقاومت میکروبی در وزارت بهداشت، گزارش اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در زمینه مقاومت‌های میکروبی ارائه شد و مورد استقبال نمایندگان WHO قرار گرفت ...
 

حکیم مهر: نشست پنح روزه مشورتی مقاومت میکروبی امروز در وزارت بهداشت، با حضور نمایندگانی از سایر کشورها و مسئولان سازمان بهداشت جهانی، برگزار شد و گزارش اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در زمینه مقاومتهای میکروبی مورد استقبال نمایندگان  WHO قرار گرفت .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، امروز یکشنبه و در نخستین روز نشست مشورتی مقاومت میکروبی که در ساختمان وزارت بهداشت و با حضور نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و همچنین کارشناسان و مدیران دو دستگاه وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد، «دکتر محمد حبیبی» رییس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی این سازمان به تشریح اقدامات انجام شده و در دستورکار سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه پرداخت .

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور هنگام قرائت گزارش خود، در وهله اول به ظرفیت‌های تولید داروی دامپزشکی و اقداماتی که جهت صدور پروانه تولید و یا صدور گواهی ثبت دارو انجام می‌گیرد پرداخت و سپس برنامه های سازمان برای مقابله با مقاومت های میکروبی را تشریح کرد .

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی در سال 2011 میلادی مطالعه اولیه ای را در حوزه مقاومت میکروبی انجام داده است که نتایج آن مطالعه مشخص کرد تقریباً مقاومت های میکروبی در ایران نیز مشابه گزارش های سایر کشورها بخصوص کشورهای همسایه بوده است، گفت: بر این اساس سازمان در سال 2013 بعد از جمع بندی گزارشی را در این قالب در یکی از جلسات OIE ارائه داد .

حبیبی حذف آنتی بیوتیک های محرک رشد، آموزش و نظارت‌های لازم برای ارتقای کیفیت محصولات، انجام کنترل کیفی محصولات پس از عرضه به بازار، تشکیل کمیته ملی مقاومت های میکروبی و مصرف منطقی دارو و همچنین برگزاری دو سمینار علمی در این خصوص و همچنین رصد و پایش آنتی بیوتیک ها در خوراک و فراورده های خام دامی را از برنامه های سازمان دامپزشکی در حوزه  مقاومت های میکروبی برشمرد.

حبیبی با بیان اینکه اخیراً هم این کمیته ملی با ریاست معاونت تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور احیا شده است، اظهار کرد: تفاوت کمیته جدید در این بوده که از بخش دانشگاه، نماینده وزارت بهداشت و نماینده مصرف کنندگان و صنعت دعوت به حضور شده و جلسات این کمیته از این پس با حضور جدی‌تری تشکیل خواهد شد .

بر اساس گفته حبیبی، گزارش ارایه شده مورد استقبال کارشناسان سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت و قرار شد مستندات این اقدامات نیز تحویل آنها داده شود.

آنچه از تاکیدات نمایندگان اعزامی سازمان جهانی بهداشت به ایران مشهود بود، تاکید آنها بر این امر است که مسأله مقاومت های میکروبی موضوعی ملی است و وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور به تنهایی در حل مسائل آن موفق نخواهند شد .

نمایندگان سازمان جهانی بهداشت، عصر فردا دوشنبه 4 شهریور با «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در محل این سازمان دیدار خواهند کرد و روز سه‌شنبه 5 شهریور نیز از آزمایشگاه باقیمانده‌های دارویی مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور بازدید می‌کنند .

لازم به ذکر است بر اساس تقسیمات شش‌گانه سازمان بهداشت جهانی، ایران در منطقه مدیترانه شرقی قرار دارد و مطابق با گزارش‌های WHO ، شواهد فراوانی درخصوص ظهور مقاومت میکروبی در گستره جغرافیایی وسیعی از کشورهای این منطقه وجود دارد، چراکه از هر سو با کشوری همسایه است که درگیر مشکلات داخلی یا خارجی هستند؛ اما هنوز در این مناطق برآورد دقیقی از حجم مشکلات و بار اقتصادی ناشی از مقاومت میکروبی وجود ندارد .
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیستانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
1
0
با سلام درود و سپاس....
نظر شما
ادامه