کد خبر: ۵۱۵۴۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
نگاهی به تاریخ معاصر دامپزشکی:
«دکتر مجتبی نوروزی» گفته بود: با این روند، آینده شغلی فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی با خطر جدی مواجه است ...
 

حکیم مهر: ۱۰ سال پیش در چنین روزی، رئیس وقت سازمان دامپزشکی کشور کاهش تعداد دانشکده‌های دامپزشکی را خواستار شد و گفت: با این روند، آینده شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته با خطر جدی مواجه است .

به گزارش حکیم مهر، «دکتر مجتبی نوروزی» در جریان سفر به استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران درباره مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های دامپزشکی گفت: در کشور ما 15 دانشکده دامپزشکی فعالیت دارند که سالانه 1200 فارغ‌التحصیل مقطع دکتری و 2200 تا 2400 فارغ‌التحصیل مقاطع کاردانی و کارشناسی دارند و این درحالی است که در کشور فرانسه که مهد دامپزشکی است تنها سه دانشکده، دامپزشکی فعالیت دارند و سالانه 120 نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند.

وی افزود: ظرفیتی که ما ایجاد کرده‌ایم این است که در 6100 مرکز درمانی شامل پلی کلینیک، بیمارستان، داروخانه، آزمایشگاه، مرکز مایه‌کوبی، مرکز درمان، دفتر خدمات درمانی و مراکز ممیزی حدود 18 هزار نفر مشغول کار شده‌اند و فکر می‌کنیم بیش از این هم ظرفیت وجود ندارد.

نوروزی با بیان اینکه تعداد فارغ التحصیلان رشته‌های دامپزشکی با بازار کار موجود سنخیتی ندارند، گفت: مسوولیت این افراد نخست با دانشگاه آزاد و سپس با وزارت علوم است.

وی کاهش تعداد دانشکده‌های دامپزشکی را خواستار شد و افزود: با این روند آینده شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته با خطر جدی مواجه است.

نوروزی همچنین درباره بحث مطرح شده مبنی بر جدا شدن سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن به وزارت بهداشت، گفت: در دنیا سه رویه برای مدیریت دامپزشکی وجود دارد. در برخی کشورها زیر نظر وزارت بهداشت، در برخی کشورها زیر نظر وزارت کشاورزی و در برخی کشورها مستقل است.

وی افزود: باید در این خصوص یک مطالعه همه جانبه‌ صورت بگیرد و وقتی طرح پخته‌تر شد می‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پس از صنعت نفت، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور کشور صورت گرفته است.

دکتر مجتبی نوروزی با اشاره به جمعیت دامی کشور، اظهار کرد: بیش از 120 میلیون راس واحد دامی شامل 80 میلیون راس گوسفند و بز، 5/1 میلیون راس تک سمی، 5/8 میلیون راس گاو، گوساله، گاومیش و شتر، 5/3 میلیون کلنی زنبورعسل و بیش از 24 هزار واحد پرورش مرغ در کشور وجود دارد که می‌تواند در اقتصاد کشور و صادارت غیر نفتی ما ظرفیت بالقوه‌ای ایجاد کند.

وی با اشاره به افزایش میزان تولیدات بخش کشاورزی کشور از حدود 25 میلیون تن سال 1350 به بالغ بر 100 میلیون تن در سال 1387، عنوان کرد: بیش از 5/11 میلیون تن از این تولیدات، تولیدات دامی است که نظارت و کنترل بهداشتی آن برعهده دامپزشکی است.

نوروزی ادامه داد: بیش از 70 هزار مرکز عرضه فرآورده‌های دامی در کشور وجود دارد که باید کنترل شود و سال گذشته بیش از یک میلیون بازدید از این مراکز صورت گرفت و بیش از 3400 تن فرآورده غیرقابل مصرف از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

وی درباره وضعیت کشتارگاه‌های کشور نیز گفت: بیش از 400 کشتارگاه صنعتی دام در کشور وجود دارد که در یک برنامه پنج ساله قصد داریم این تعداد را به 100 کشتارگاه کاهش دهیم.

نوروزی همچنین از وجود بیش از 40 کشتارگاه صنعتی دام در کشور خبر داد.

وی افزود: حدود 200 کشتارگاه صنعتی طیور نیز در کشور فعال است که جمعیت بیش از یک میلیارد و 250 میلیون قطعه‌ای طیور کشور را کشتار می‌کنند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به فعالیت‌های دامپزشکی در بخش آبزیان گفت: سالانه بر سلامت بیش از 750 هزار تن فرآورده‌های شیلاتی نظارت می کنیم.

وی گفت: 65 قلم کالا با ارزش سالانه سه میلیارد دلار در حوزه کاری دامپزشکی، صادرات، واردات و ترانزیت می شود که بر آنها نظارت داریم.

نوروزی اظهار کرد: مجموع این اقدامات سلامتی چرخه مصرف انسانی را چه از لحاظ بهداشتی و چه از نظر شرعی به همراه داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه از 1800 عامل میکروبی که توسط سازمان جهانی بهداشت برای جمعیت انسان تعریف شده، حدود 850 عامل آن بین انسان و دام مشترک است، گفت: این موضوع اهمیت توجه به دامپزشکی در کشورها را گوشزد می‌کند و امروزه کشورهای پیشرفته به دامپزشکی به عنوان یک علم پایه و بسترساز برای اقتصاد کشور توجه دارند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور یکی از اقدامات مناسب این سازمان در سال‌های اخیر را سوق دادن یارانه‌ها از مقوله درمان به مقوله پیشگیری عنوان کرد و گفت: پیش از این سالانه حدود 40 میلیارد تومان به داروهای دامی اختصاص داده می‌شد که اکنون به مقوله پیشگیری داده می‌شود و این امر علاوه بر تاثیری که بر کاهش بیماری در جمعیت دامی کشور داشته، اشتغال مناسبی در بخش خصوصی ایجاد کرده است.

نوروزی با اشاره به فعالیت بیش از 120 شرکت و موسسه در زمینه تولید داروهای دامی مورد نیاز کشور، گفت: هم‌اکنون در تولید داروهای دامی به خودکفایی رسیده‌ایم، ولی در تولید واکسن 30 درصد وابسته‌ایم که در نظر داریم در یک برنامه مدون در این زمینه نیز به خودکفایی برسیم.

وی با بیان اینکه جمعیت دامی کشور عاری از آنفلوانزای خوکی است، تصریح کرد: از سه سال قبل پیش‌بینی این وضعیت را می‌کردیم و ستاد ملی مبارزه با آنفلوانزا در کشور تشکیل و برنامه ملی مبارزه با آنفلوانزا تهیه و در حال اجراست.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دامپزشک
|
Italy
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
7
0
اتفاقاً اون سال‌ها نیاز به دامپزشک زیاد تر بود با توجه به اوضاع بهداشت در روستا ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
2
6
صد حیف به مدیران قبلی
ایشان مدیری مقتدر و پر تلاش بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
!!!!!؟؟؟ مقتدر !!؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
2
3
دامپزشکی تا چندسال دیگه مثل رشته های فنی مهندسی میشه. قطعا تا چندسال دیگه همینجوری الان داروخانه و مرکز واکسیناسیون اشباع شده، کلینیک و مطب هم اشباع خواهد شد. مسئول فنی هم که اوضاعش سالهاس خرابه
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
2
نه که الان جدی گرفته می شه، تازه بعضی از روسای دانشگاه های دامپزشکی هم، تخصص مربوطه ندارند به خصوص در دانشگاه آزاد! از یک گروه دیگه، منتقل شدند تا فقط سمت داشته باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
2
4
دکتر شما در رأس سازمان خیلی عالی و نو اندیش و نوآور بودی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
2
4
شایدعادت شده برای گذشته ها افسوس بخوریم. دکتر نورزی جوان بود وی صاحب شعور.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
0
هیچ وقت فراموش نمی کنم ،یکبار برای ملاقات با ایشان به سازمان دامپزشکی رفتم ،با وجود اینکه ارباب رجوعی هم نداشت ،اجازه ملاقات نداد.
..........................
مجید
|
United States of America
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
0
0
بلائی که دانشگاه آزاد و دولتی سر رشته یتیم و مظلوم دامپزشکی آوردند کمتر از بلائی نبود که لشگر شمر سر امام حسین و یارانش آورد . آنچنان رشته دامپزشکی را سرشکسته و بی آبرو کردند بجای ۵۰۰ -۶۰۰نفر فارغ التحصیل ۵۰۰۰ نفر دانشجو برداشتند و نتیجه اش هم سیل دکتر ها و کارشناس های بیکار .
نظر شما
ادامه