کد خبر: ۵۱۵۴۶

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در ابتدای نشست کمیته فنی بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان، بیان داشت: این کمیته متشکل از متخصصین و کارشناسان طیور، نمایندگان تشکل ها، صاحبان واحدهای پرورش طیور به مدت سه سال متوالی در خصوص پیش گیری از بیماری های طیور و مقابله با مشکلات این صنعت فعالیت می کند و از دیدگاه صاحب نظران استفاده می نماید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر رشیدی» گفت: ما موفق به کسب نتایج مطلوب در خصوص پیشگیری از بیماری های طیور در استان شده ایم و علیرغم شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان های مجاور، چندین سال متوالی از ورود این بیماری به استان جلوگیری کرده ایم.

دکتر رشیدی در ادامه ضمن بیان خلاصه ای از وضعیت صنعت طیور استان، گفت: در استان کرمان زنجیره کامل واحدهای پرورش طیور شامل مرغ اجداد، مرغ مادر گوشتی، نیمچه گوشتی و مرغ تخم گذار صنعتی وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ضمن بیان آمار تعداد فارم های اجداد، مادر و نیمچه گوشتی و مرغ تخم گذار در استان تصریح کرد: تعدادی از واحد های گوشتی و تخم گذار به صورت غیر مجاز بوده و مدیریت بهداشتی و امنیت زیستی مناسبی ندارند و باعث اشاعه بیماری در سطح استان می باشند.

وی با بیان این مطلب که  واحدهای غیرمجاز مشکل جدی صنعت طیور استان می باشند، افزود: در این واحد های غیر مجاز، به اصول پیش گیری از بیماری ها توجهی نمی شود و تمام اقدامات مبتنی بر درمان است.

وی با اعلام لزوم تصحیح سیستم تنظیم بازار صنعت طیور استان، اظهارکرد: متاسفانه تولید استان در این صنعت، دلال محور می باشد تا تولید محور؛ بنابراین دلال ها تعیین کننده سرنوشت تولید این صنعت در استان می باشند.

دکتر رشیدی با اعلام اینکه اتحادیه تعاونی های مرغ بغیر از یک تعاونی در شهرستان رفسنجان، تشکل قوی ندارند، تصریح کرد: انبارهای نگه داری نهاده های طیور شرایط بهداشتی لازم را ندارند و در حال حاضر گرمای تابستان مزید بر علت مشکلات مرغداری ها شده است.

 وی اعلام کرد: تیم رصد و پایش اداره تشخیص و درمان این اداره کل کمبود های واکسن را بررسی کرده و سعی در تامین آنها دارد.

این مقام مسوول از  ممیزی واحدهای مرغ تخم گذار و گوشتی استان خبر داد و بیان داشت: قرار است تمام واحدهای مرغداری استان ممیزی شده و از فعالیت واحدهای غیر بهداشتی جلوگیری بعمل آید.

دکتر رشیدی از مزایای استان گستردگی آن را نام برده و افزود: پهناوری استان سبب شده که حریم بهداشتی مرغداری ها رعایت گردد.

وی با اشاره به این مطلب که بیماری نیوکاسل یکی از عوامل مهم ایجاد خسارات در مرغداری ها است، افزود: برنامه ها و تمهیدات متعدد در جهت کاهش میزان شیوع بیماری نیوکاسل و مخاطرات آن، در این اداره کل اندیشیده شده است.

در ادامه «دکتر سعید چرخکار»، استاد بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، با اشاره به عظمت صنعت طیور، مقایسه ای بین دو بیماری مارک و نیوکاسل از دهه شصت تاکنون داشت و گفت: هر دو این بیماری ها در دهه شصت وجود داشته اما با مصرف واکسن و... علائم بالینی بیماری مارک امروزه کمتر دیده می شود اما بیماری نیوکاسل که حدودا یک صده شناخته شده است، کماکان به عنوان بیماری مهم صنعت طیور مطرح می باشد.

وی توضیحات مفصلی در خصوص بیماری نیوکاسل شامل عامل بیماری، روش های انتقال، ریسک فاکتورهای بیماری، علائم بالینی و کالبدگشایی،تشخیص و تشخیص تفریقی بیماری و ... در قالب پاورپوینت بیان کرد.

دکتر چرخکار در جمع بندی توضیحات خود و توصیه و راه کار اجرایی به مرغداران، چنین گفت: از نکات مهمی که مرغداران می بایست مدنظر قراردهند، تهیه جوجه و دان مناسب، اجرای برنامه واکسیناسیون کارآمد، به کارگیری اقدامات بهداشتی-قرنطینه ای و ... می باشد.

در این نشست حضار ضمن بیان تجربیات خود، به طرح سوال از آقای دکتر چرخکار پرداخته و جواب دریافت کردند.

لازم به ذکراست که در دومین کمیته فنی بیماری های طیور که در محل سالن کنفرانس اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار گردید، معاون سلامت اداره کل، روسای ادارات ستادی، رییس نظام دامپزشکی، مدیریت پشتیبانی اموردام جهاد کشاورزی استان، اعضا هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان، مدیر عامل شرکت سیمرغ و مرغ ماهان و اجداد استان، ریاست شرکت تعاونی مرغداران استان و .... حضور داشتند.

 
نظر شما
ادامه