کد خبر: ۵۱۵۵۳


آناتومی قلب خوک شبیه قلب انسان است و به همین دلیل از آن به‌عنوان مدلی برای ابداع روش‌های درمانی جدید استفاده می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، جراح انگلیسی از پیوند قلب خوک به انسان طی ۳ سال آینده خبر می‌دهد.

«سر ترنس انگلیش» از جراحان نامی انگلستان که نخستین عمل موفقیت‌آمیز پیوند قلب را ۴۰ سال پیش در انگلیس انجام داده بود، می‌گوید استادش تا پایان سال عمل پیوند "کلیه خوک" به انسان را انجام خواهد داد؛ اقدامی که به باور وی، راه را برای پیوند عضوی مشابه، اما پیچیده‌تر، هموار می‌کند.

"دیلی‌میل" نوشت، استاد وی «پروفسور کریستوفر مک‌گریگور» دو ژن ساخته که اجازه می‌دهد قلب خوک به انسان پیوند زده شود.

این جراح سرشناس توضیح می‌دهد که اگر نتیجه این پیوند عضو میان گونه‌ای (xenotransplantation) رضایتبخش باشد، احتمالا ۳ سال دیگر از "قلب خوک‌ها" در انسان استفاده خواهد شد؛ اگر کلیه این حیوان در بدن انسان کار کند، در مورد قلب نیز کار می‌کند.

آناتومی قلب خوک شبیه قلب انسان است و به همین دلیل از آن به‌عنوان مدلی برای ابداع روش‌های درمانی جدید استفاده می‌شود؛ دکتر "شاوی‌گارگ"، عضو دانشکده علوم پزشکی روتاک هند در مقاله‌ای آناتومی قلب انسان و خوک را با یکدیگر مقایسه می‌کند؛ براساس تحقیقات وی، میانگین وزن قلب انسان ۲۶۶گرم است و میانگین وزن قلب خوک ۳۰۲گرم است.

او با تحقیق بر نمونه‌های قلب انسان و خوک و با اندازه گیری آن‌ها، شباهت میان دو قلب را بررسی می‌کند؛ «متوسط قلب انسان بالغ حدود ۹.۹ سانتیمتر، از پایه تا مورب حدود ۸.۶ سانتینتر و در گسترده‌ترین قطر عرضی آن ۷.۱ سانتیمتر است؛ متوسط قلب خوک حدود ۱۰ سانتیمتر، از پایه تا مورب ۸.۹ سانتیمتر و گسترده‌ترین قطر عرضی آن ۶.۶ سانتیمتر است؛ از لحاظ فشار خون، قلب انسان و خوک پرفشار است.

به باور اینگلیش، پیوند موفقیت‌آمیز قلب خوک به انسان، پایانی بر دوره فهرست انتظار پیوند عضو خواهد بود که در آن تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد!

با توجه به این کمبود، دانشمندان همواره به دنبال منابع جایگزین برای تامین نیاز بشر به قلب پیوندی بوده‌اند و از آن جا که اندازه قلب خوک به قلب انسان شبیه است، آن را گزینه مناسبی برای این کار می‌دانند!






نظر شما
ادامه